حادثه ریزش پل در جنوا حداقل ۳۵ کشته بر جای گذاشت
سقوط شاهکار مهندسی ایتالیا
پل Morandi که در سال ۱۹۶۷ ساخته شده بود ۹۰ متر ارتفاع داشته و به طول یک کیلومتر است. پروژه بازسازی پل از سال ۲۰۱۶ آغاز شده بود. پیمانکار ترمیم اتوبان و پل اعلام کرده است که پیش از حادثه عملیات مقاومسازی پل در حال پیگیری و انجام بوده است و در طول این مدت پل همواره تحت نظارت بوده است در حادثه ریزش پل Morandi، بخش ۸۰متری پل که در منطقه صنعتی بندر جنوا قرار گرفته است بر اثر طوفان سنگین در ساعت ۱۱ و سی دقیقه صبح سهشنبه فرو ریخت. حدود ۳۰ وسیله نقلیه که شامل اتومبیلهای سواری و کامیون و تریلی میشدند، از ارتفاع ۱۰۰ متری به پایین سقوط کردند و بر روی خط ریل راهآهن آوار شدند
امدادگران ایتالیایی از دو روز گذشته به صورت شبانهروزی تلاش میکنند تا با آواربرداری و استفاده از سگهای زندهیاب قربانیان فاجعه ریزش پل را نجات دهند. حادثه ریزش پل ماشینرو تا دیروز لااقل 35 کشته بر جای گذاشته بود.
سخنگوی پلیس جنوا روز چهارشنبه گفت: «طبق آخرین آمار رسمی 35 نفر در این حادثه جان باختهاند اما احتمالا این آمار افزایش خواهد یافت»
در این حادثه چند ده نفر هم به شدت زخمی شدهاند. یکی از مقامات اداره آتشنشانی ایتالیا به خبرگزاری AFP گفت: «ما امید خود را از دست نمیدهیم، تا همین لحظه هم توانستهایم چندین نفر را از زیر آوار نجات دهیم؛ به صورت شبانهروزی تلاش خواهیم کرد تا آخرین قربانی حادثه را نجات دهیم»
در این حادثه بخش 80 متری پل Morandi که در منطقه صنعتی بندر جنوا قرار گرفته است بر اثر طوفان سنگین در ساعت 11 و سی دقیقه صبح سهشنبه فرو ریخت. حدود 30 وسیله نقلیه که شامل اتومبیلهای سواری و کامیون و تریلی میشدند، از ارتفاع 100 متری به پایین سقوط کردند و بر روی خط ریل راهآهن آوار شدند. شاهدان عینی این حادثه را آخرزمانی خواندند. محققان در حال بررسی علت این فاجعه هستند. آوار حاصل از سقوط پل مانند ویرانههای ناشی از زلزله است. سگهای زندهیاب در حال گشت در میان ویرانهها هستند و تجهیزات و ماشینآلات آواربرداری در حال جابهجایی قسمتهای بزرگ پل هستند. در این میان بارش شدید باران کار را برای امدادگران سخت کرده است.
عفیفی ادریس، یکی از رانندگانی که در زمان حادثه بر روی پل بود، پس از مشاهده ریزش پل در برابرش ماشین خود را متوقف کرد، او درباره لحظه حادثه میگوید: «من دیدم که کامیون سبز رنگ به یکباره روبهروی من متوقف شد من هم ترمز کردم، از ماشین پیاده شدم و پا به فرار گذاشتم». کامیون سبز مذکور هنوز بر لبه پل قرار دارد و خوششانسترین راننده حادثه از این فاجعه نجات یافته است.
عکسهای هوایی نشان میدهد که آوار پل خوشبختانه ساختمانهای اطراف را نابود نکرده است و قسمت اعظم آن بر روی رودخانه و خط راهآهن فروریخته است. این پل شاهراه مواصلاتی بین منطقه Riviera ایتالیا و سواحل جنوبی فرانسه است. از آنجا که تعطیلی عمومی Ferragosto فرا رسیده بود، بسیاری از شهروندان ایتالیایی برای گذران تعطیلات قصد سفر به سواحل جنوا و یا کوههای اطراف را داشتند و بنابراین ترافیک سنگینی بر پل حاکم بوده است.
ماتئو پوچییارلی، خبرنگار روزنامه La Repubblica که در جنوا زندگی میکند گفت: «منظره آخرزمانی به وجود آمده است، انگار یک بمب زیر پل منفجر شده است؛ در حال حاضر 200 امدادگر به صورت مداوم در حال تلاش هستند. مردم شکه شدهاند، این جاده شاهراه بسیار مهمی بود که منطقه لومباردی و پیدمونت را به لیگوارا متصل میکرد»
آلبرتو لرکاری، راننده اتوبوس پیشتر به روزنامه کورریا دلاسرا گفته بود: «من دیدم که مردم پابرهنه و هراسان در حال دویدن به سمت من هستند. من هم صدای غرش عظیمی شنیدم. مردم به سمت من میدویدند، واقعا وحشتناک بود»
متئو پیرماری حدود یک ساعت پیش از حادثه به همراه همسر و فرزند دو ماههاش از روی پل عبور کرده بودند. آنها در حال سفر به لوکا، در منطقه توسکانی بودند. چندتن از دوستان وی نیز در ماشین دیگری آنها را همراهی میکردند. او در این باره میگوید: «من چند ساعت اول شوکه بودم تازه حال خود را بدست آوردهام و متوجه عمق فاجعه شدم، همسر و دوستان من هنوز در شوک هستند؛ ما هیچ چیز نشنیدیم و ندیدیم، اما پس از اینکه در استراحتگاه جادهای متوقف شدیم اقوام و دوستان با ما تماس گرفتند و جویای احوال ما شدند». پیرماری که مهندس عمران است و بارها از پل عبور کرده است میگوید: «این جاده و پل همراه ترافیک سنگینی دارد، آن روز هم همینطور بود»
وزیر راه و ترابری ایتالیا، دانیله تونینلی، در اولین اظهار نظر تقصیر را به گردن پیمانکار محافظت از زیرساخت پل انداخت و مدعی شد که مسئولان مربوطه تاوان این کمکاری را خواهند پرداخت. حزب مخالف، این وزیر حزب پنجستاره ایتالیا را به استفاده از «تبلیغات سیاسی» متهم کردند و از سوء استفاده وی از این تراژدی انتقاد کردند.
جوزپه کونته، نخستوزیر ایتالیا سهشنبه شب به جنوا سفر کرد تا از نزدیک بر روند امداد نظارت کند، لویجی دیمایو، معاون وی نیز در ادامه به نخستوزیر پیوست.
کونته در گفتگو با رسانهها گفت: «هنوز برای صحبت کردن در مورد علل حادثه بسیار زود است و یک چیز مسلم است و آن اینکه چنین تراژدی نباید تکرار شود»
رییسجمهوری ایتالیا، سرجیو ماتارلی با ابراز همدردی با حادثهدیدگان اعلام کرد که ایتالیاییها حق دارند که از زیرساخت مدرن و مناسب برخوردار باشند و در زندگی روزمره از آن استفاده کنند: «در حال حاضر باید با تعهدی مشترک این فاجعه را به صورت اورژانسی کنترل کنیم و به مجروحان کمک کرده و با خانواده جانباختگان همدردی کنیم». او در ادامه گفت: «پس از آن باید به صورت جدی علل حادثه را کشف کنیم. هیچ مقام مسئولی نباید از قبول مسئولیت کامل این حادثه سر باز زند»
پل Morandi که در سال 1967 ساخته شده بود 90 متر ارتفاع داشته و به طول یک کیلومتر است. پروژه بازسازی پل از سال 2016 آغاز شده بود. پیمانکار ترمیم اتوبان و پل اعلام کرده است که پیش از حادثه عملیات مقاومسازی پل در حال پیگیری و انجام بوده است و در طول این مدت پل همواره تحت نظارت بوده است.
اندره مونتفوسو، کارشناس مهندسی از دانشگاه لوییس رم در باره این فاجعه گفت: «هنوز نمیتوان نظریه دقیقی در مورد علت حادثه داد. بعضی از شاهدان حادثه معتقدند که رعد و برق به کابلهای پل برخورد کرده است اما در این لحظه هیچ نظر کارشناسی نمیتوان داد»
مونتفوسو که خود در جنوا بزرگ شده است در ادامه گفت: «این پل پیشتر به عنوان شاهکار مهندسی ایتالیا شناخته میشد زیرا در زمان احداث از جدیدترین تکنیکهای مهندسی زمان در آن استفاده شده بود. من در کودکی عاشق گذشتن از این پل بودم، زیرا اثری مدرن بود»
از سال 2004 به بعد بیش از 12 حادثه زیرش پل یا زیرگذر در ایتالیا اتفاق افتاده بود اما تنها 7 نفر جان خود را از دست داده بودند. در سال 2015 یک پل راهآهن در پالرمو ایتالیا در روز افتتاح فروریخت. عدم محافظت سازهای علت اصلی این حوادث اعلام شده بود.
دیدگاه تان را بنویسید