دور دوم مذاکرات نمایندگان تجاری آمریکا و ژاپن در حالی روز دوشنبه (2 مهر 1397) برگزار شد که ژاپنی‌ها از اعمال تعرفه‌های سنگین وارداتی بر صنعت خودروسازی این کشور هراس دارند و رئیس جمهوری آمریکا ممکن است جنگ تجاری را به ژاپن گسترش دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالیکه تا کنون آمریکا در ارتباط با موضوع عدم توازن تجاری کشورهای چین، کانادا و مکزیک را هدف قرار گرفته است، نام ژاپن در این ارتباط خیلی مطرح نشده و این کشور امیدوار بود که دوستی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، توکیو را خارج از خط آتش تجاری آمریکا قرار دهد.  اما در حالیکه ترامپ و آبه برای دیدار آماده می‌شدند و انتظار می‌رفت که در مذاکرات آتی سران دو کشور اختلافات تجاری هم مورد بحث قرار گیرد، نشانه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد ژاپن ممکن است هدف بعدی ترامپ در جنگ تجاری باشد و افزایش تعرفه‌های واردات خودرو هراس اصلی ژاپنی‌ها است.  ترامپ بارها درباره «کسری بالای تجاری» با ژاپن؛ سومین اقتصاد بزرگ جهان گله و شکایت کرده است . او در اظهاراتی در گفتگو با وال استریت ژورنال بر روابط خوب با ژاپنی‌ها تاکید کرد اما در ادامه با لحنی تهدیدآمیز گفت: البته این رابطه زمانی که من به آنها بگویم که چقدر باید پرداخت کنند ، به پایان می‌رسد. کسری تجاری سال گذشته با ژاپن 68.8 میلیارد دلار بود که پس از چین  با 375 میلیارد دلار  و مکزیک  با 71میلیارد دلار  در رده سوم قرار داشت. کسری تجاری آمریکا با ژاپن در هشت ماه اول سال جاری میلادی به 40میلیارد دلار رسیده است.  صادرات خودرو و قطعات یدکی از بخش خودروسازی ژاپن 80 درصد از این عدم توازن تجاری را به خود اختصاص می‌دهد و منظره «میلیون‌ها خودروی ژاپنی» موجب آشفتگی ترامپ می‌شود در حالیکه خودروهای آمریکایی زیادی در جاده‌های ژاپن وجود ندارد. اما این مساله ارتباطی با تعرفه‌های وارداتی ندارد . ژاپن بر خلاف آمریکا هیچ تعرفه‌ای بر خودروهای وارداتی اعمال نمی‌کند در حالیکه آمریکا تعرفه 2.5 درصدی اعمال می‌کند. تحلیلگران می‌گویند که خودروهای آمریکایی به علت بزرگ بودن مناسب جاده‌های ژاپن نیستند و با سلیقه مصرف کنندگان ژاپنی هم سازگار نیستند.  منتقدان استدلال می‌کنند که ژاپنی‌ها موانع غیرتعرفه‌ای دیگری ایجاد می‌کند از جمله آنچه که منتقدان استانداردهای ایمنی بیش از حد سختگیرانه می‌دانند که واردات خودرو به ژاپن را دشوار می‌سازد.  مذاکرات مقدماتی بین نمایندگان تجاری آمریکا و ژاپن تا کنون بدون پیشرفت خاصی برگزار شده و دور دوم مذاکرات قرار بود روز دوشنبه آغاز شود. دو طرف دیدگاه‌های متفاوتی دارند: ژاپن خواستار حل و فصل مناقشه‌های تجاری در مجمعی مانند «مشارکت ترانس پاسیفیک» - پیمان تجاری چند ملیتی -است اما آمریکا خواستار یک توافق دوجانبه است. بر اساس گزارش کیودو نیوز، اگر آمریکا اعمال تعرفه‌های بیشتر بر بخش خودروسازی ژاپن را به تعویق اندازد، توکیو ممکن است رویکرد دو جانبه را بپذیرد. هارومی تاگوچی، تحلیلگر ژاپنی موسسه آی اچ اس مارکت، می‌گوید: اگر ترامپ در زمینه اختلافات تجاری با چین و معاهده تجاری آمریکای شمالی (نفتا) به توافق یا قراردادی دست یابد، بسیار محتمل است که تمرکز خود را بر ژاپن قرار خواهد داد.  این در حالی است که شرکت‌های خودروسازی تویوتا و نیسان میلیون‌ها دستگاه خودرو در آمریکا به فروش می‌رسانند و تهدید ترامپ به اعمال تعرفه تا حد 25 درصدی بر واردات خودرو از ژاپن، قوی‌ترین سلاح دولت آمریکا در این مذاکرات است. اقدام تلافی‌جویانه به سبک چین نیز بسیار نامحتمل است زیرا که نخست وزیر ژاپن گفته که چنین اقدامی به نفع هیچکس نیست. ژاپن به‌جای اقدام تلافی‌جویانه ممکن است به سازمان تجارت جهانی شکایت کند. تاگوچی می‌گوید که آبه باید قول خریدهای بیشتر «گاز شیل، اقلام نظامی و سایر کالاهایی را بدهد که تاثیر زیادی بر تولید داخلی ژاپن نداشته باشد. » برخی از کارشناسان نیز می‌گویند که اگر ژاپن بسته قانع کننده‌ای از امتیازها درباره دسترسی به بازار این کشور بخصوص در زمینه کشاورزی را ارائه دهد ممکن است از خشم ترامپ فرار کند . اما این موضوعی بسیار حساس در ژاپن است که پیش از این نیز تعرفه‌هایی برای دفاع از کشاورزان این کشور اعمال کرده است.