سارا بهشتی

روزنامه دیلی صباح در مقاله‌ای عنوان کرد که مقام‌های سازمان ملل متحد روز جمعه (30 شهریور 1397) گزارش داده‌اند تعداد کودکان مهاجر و پناهنده‌ای که به جزایر یونان پناه آورده‌اند در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، تا کنون در سال 2018 میلادی بیش از هفت هزار کودک در این راه متحمل سفری خطرناک شده‌اند. مقام‌های سازمان ملل همچنین عنوان کرده‌اند که شرایط اردوگاه‌های پناهندگان در این جزایر خطرناک و غیربهداشتی است.

صندوق کودکان ملل متحد (UNICEF)، سازمان ویژه رسیدگی به امور کودکان در سازمان ملل، گزارش کرد که بسیاری از کودکان در این اردوگاه‌ها از پریشانی روانی شدید رنج می‌برند و در خطر بروز خشونت هستند. در گزارش یونیسف آمده است که این کودکان باید هر چه سریعتر به پناهگاه‌های امن‌تر در نقاط مرکزی یونان منتقل شوند.

در ابتدای هفته گذشته آژانس پزشکان بدون مرز هشدار داد که بسیاری از نوجوانان در اردوگاه موریا واقع در جزیره لسبوس به خودکشی دست زده‌اند یا اینکه به خود آسیب رسانده‌اند. سایر کودکان این اردوگاه نیز به سکوت گزینشی، حملات عصبی و اضطراب دچار شده‌اند.

یونیسف گزارش داده است که در خلال ماه‌های ژانویه تا آگوست 2018 میلادی به طور میانگین بیش از 850 کودک در هر ماه به جزایر یونان پناه آورده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 32 درصد افزایش نشان می‌دهد. این سازمان دلیل خاصی برای چنین افزایشی در تعداد کودکان مهاجر ارائه نداده است اما اعلام می‌کند که بیشتر این کودکان از مناطق دچار بحران و جنگ‌زده به یونان فرار کرده‌اند.

لوسیو ملاندری، نماینده یونیسف، که هفته گذشته از جزایر لسبوس و ساموس بازدید کرده بود پیش بینی کرد که تعداد کودکانی که به این جزایر خواهند رسید در ماه‌های آتی افزایش بیابد. وی تاکید کرد که خدمت‌رسانی به این کودکان کارآیی لازم را نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: شرایط وخیم‌تر و خطرناک‌تر می‌شود.

اردوگاه موریا، مجموعه‌ای از چادرهای صحرایی و کانتینرهای کشتی است که در یک پایگاه نظامی قدیمی قرار داده شده‌اند. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط دولت یونان، در این اردوگاه بیش از 9 هزار نفر نگهداری می‌شوند که سه برابر بیش از ظرفیت اردوگاه است.

یک اردوگاه دیگر در جزیره ساموس که برای 650 نفر ایجاد شده است هم اکنون بیش از چهار هزار تن را در خود جای داده است.

در گزارش یونیسف آمده است که برخی از این کودکان نزدیک به یکسال است که در این اردوگاه‌ها نگهداری می‌شوند. این در حالیست که بر اساس قانون یونان حداکثر مدت زمان نگهداری از آنها در این اردوگاه‌ها تنها 25 روز است.

یونان از سال 2015 میلادی برای پناهندگان فراری از آشوب‌های خاورمیانه و مناطق اطراف آن به درگاهی برای ورود به اتحادیه اروپا تبدیل شده است. یونیسف گزارش داده است که نزدیک به 20 هزار و 500 پناهنده و مهاجر در جزایر یونان به سر می‌برند که بیشتر آنها اهل سوریه، عراق و افغانستان هستند.

خشونت، سوء‌استفاده‌های داخلی، تظاهرات و ناآرامی از وقایع روزانه این اردوگاه‌ها گزارش می‌شود. دسترسی به شرایط مطلوب بهداشتی ضعیف است به طوریکه نزدیک به 70 نفر از یک دستشویی استفاده می‌کنند و همین امر موجب سرریز فاضلاب می‌شود.

ملاندری گفت: تعداد زیادی از کودکان و افراد جوانی که ملاقات کردم با ترومای جنگ روبرو بوده‌اند و مجبور به فرار از خانه‌هایشان شده‌اند. اکنون آنها در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنند که هیچ انتهایی هم برای آن متصور نیست. بسیاری از این افراد از ناراحتی‌های شدید روانی رنج می‌برند. وی عنوان کرد که مقامات یونان بیش از این نمی‌توانند به این تعداد افراد خدمات بدهند.

یونیسف از سایر کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است که به تلاش‌های خود برای اسکان مجدد پناهندگان و نیز بازگردان خانواده‌ها کنار یکدیگر سرعت ببخشند.

در همین حال، یونان از انتقال دو هزار تن از پناهجویان به مناطق مرکزی این کشور تا پایان ماه خبر  داده است.

از سوی دیگر، یکی از مقام‌های دولت یونان تهدید کرده است چنانچه تا پایان ماه آینده میلادی وضعیت اردوگاه موریا اصلاح نشود و آنچه کارشناسان مقادیر غیر قابل کنترل زباله گزارش کرده‌اند رفع نشود، اردوگاه موریا را تعطیل می‌کند.