مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان:
بازار صادراتی، توان جذب ۱۰۰ درصد تولید فولاد امیرکبیر را دارد
شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در اسفند ۱۳۷۴ با هدف تولید ورق گالوانیزه به روش غوطهوری گرم مداوم تاسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به بهرهبرداری رسید. این شرکت نخستین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران بوده و با توجه به پیشینه چندینساله تولید، دارای اطلاعات کافی و دانش فنی در زمینه تولید این نوع ورقهای فولادی پوششدار است که توانسته ورق گالوانیزه را به یک برند داخلی و صادراتی تبدیل کند. خط گالوانیزه این شرکت با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن در سال طراحی شده است. ظرفیت موجود این خط تولید درحالحاضر ۱۵۰ هزار تن در سال است. هرچند رویکرد اصلی این شرکت صادراتمحور است اما هماکنون سیاست کلی شرکت براساس تامین نیاز داخل در اولویت قرار گرفته است. صمت با عزیز قنواتی مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان گفتوگویی انجام داده که در ادامه میخوانید.
فولاد امیرکبیر کاشان با چه خطوط و چه ظرفیتهایی مشغول به کار است؟
درحقیقت محصول فولاد امیرکبیر کاشان، گالوانیزه با استحکام بالا و رویکرد صادراتی است. درحالحاضر برند گالوانیزه در ایران همان برند فولاد امیرکبیر کاشان است. این کارخانه نخستین کارخانه ورق گالوانیزه در ایران است که ۴ خط تولید اسیدشویی، نورد، گالوانیزه و آنیل دارد که سال گذشته توانسته ۱۵۰ هزار تن گالوانیزه تولید کند، البته ظرفیت اسمی شرکت ۱۰۰ هزار تن بود که ما توانستیم این ظرفیت اسمی را به ۱۵۰ هزار تن ارتقا بدهیم. ۴۰۰ نفر نیز بهطور مستقیم در فضای ۷۴ هکتاری کارخانه مشغول به کار هستند. موقعیت جغرافیایی و لجستیکی شرکت، دسترسی آسان به جاده ریلی و ترانزیتی، فاصله ۶۰۰ متری تا ریل راه آهن و فاصله ۱۸۰۰ متری تا جاده ترانزیت و قرارگیری در مرکز ایران از ویژگیهای بارز این شرکت است.
میزان تولید و صادرات فولاد امیرکبیر کاشان در سال گذشته چه اندازه بوده است؟
فولاد امیرکبیر کاشان سال گذشته با ۱۰درصد رشد تولید و ۳۰۰درصد رشد صادرات همراه بوده است. بیشتر صادرات ما به کشورهای همسایه و حاشیه خلیجفارس اختصاص داشت که بخش عمدهای از آن به عراق صادر شده است. البته به کشورهای آسیای میانه بهویژه ارمنستان، ترکمنستان و افغانستان نیز صادرات داشتهایم. هماکنون نیز کشش لازم برای صادرات در شرکت ما وجود دارد چراکه با صادرات هم مواد اولیه را وارد میکنیم و هم مازاد صادراتی آن را به سامانههای کشور بازمیگردانیم.
نگاه مدیریتی در بنگاههای اقتصادی جهان در حال تغییر است. مدیریت باید به مسائل توجه داشته باشد که نانوشته بوده و ممکن است در هیچ دانشگاهی تدریس نشود. در موفقیت یک سازمان عواملی چون تجهیزات، سرمایه در گردش یا تاسیسات مهم بهشمار میروند
وضعیت شما در بورس چگونه است؟
ما به هیچ سازمانی بدهکار نیستیم و تاکنون یک ریال تسهیلات از دولت نگرفتهایم و بیشتر از ظرفیت کارخانه سود ایجاد کردهایم. هماکنون نیز در بورس وضعیت مطلوبی داریم. یکی از اقدامات ما در سالهای گذشته ایجاد ریل تا کارخانه بود که بین ۵ تا ۱۰درصد بهای تمام شده محصول ما را کاهش داده است چراکه تمام ارتباطات ما از طریق ریل انجام میشود. امیدواریم خط ریلی تا بغداد و سوریه هم امتداد پیدا کند چراکه متقاضی محصولات ما در بازار سوریه نیز زیاد شده است. درحالحاضر چه در بازار داخل و چه در بازار صادراتی با مشکل خاصی روبهرو نیستیم. هر اندازه که تولید میکنیم به فروش میرسانیم و تا خرداد هم محصولاتمان را پیشفروش کردهایم و اگر بخواهیم تا تیر هم میتوانیم پیشفروش داشته باشیم اما چون فروش شرکت به شکل آنلاین است، ترجیح میدهیم روزانه آن را به فروش برسانیم.
چه صنایع داخلی خریدار محصولات شما هستند؟
بهطور عمده کالاهای صنایع ساختمانسازی، صنایع خانگی، خودروسازی و وزارت راه و شهریسازی در زمینه جادهسازی و سایر صنایع کوچکتر خریدار محصولات شرکت فولاد امیرکبیر کاشان هستند.
چند درصد از محصولات تولیدی خود را به مصرف داخل اختصاص میدهید؟
حدود ۲۰درصد نیاز گالوانیزه ایران از سوی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تامین میشود. سیاست کلی ما در وهله نخست رفع نیاز داخلی است و در وهله بعد صادرات است. در چشمانداز سال گذشته برنامهریزی ۲۰درصد صادرات را داشتیم. در امسال نیز برنامهریزی ۳۰درصدی برای صادرات انجام دادهایم. البته قصد داریم سالانه ۱۰ درصد به صادرات شرکت اضافه کنیم تا آن را به سقف ۵۰ درصد برسانیم. در کل اولویت ما تامین نیاز داخل است اما از سوی دیگر قصد نداریم بازار صادراتی را از دست بدهیم، چراکه کسب بازارهای بینالمللی با توجه به رقیبانی که وجود دارند، کار بسیار سختی است و نگهداشتن این بازارها سختتر. از اینرو باید این بازارها را نگه داشت. سعی میکنیم با حفظ کیفیت آنلاین و روزآمد شدن فروش این بازارها را حفظ کنیم و نسبت به رقیبان برتری داشته باشیم. هماکنون ۴۰درصد تولیدات کارخانه متقاضی خارجی دارد اما ترجیح ما این است که بازار خارجی را به شکل گامبهگام به پیش ببریم وگرنه توانایی ۱۰۰درصد صادرات را نیز داریم چراکه محصولات این شرکت در کشورهای صادراتی معروف به گالوانیزه کاشان است و شناختهشده است.
ما به هیچ سازمانی بدهکار نیستیم و تاکنون یک ریال تسهیلات از دولت نگرفتهایم و بیشتر از ظرفیت کارخانه سود ایجاد کردهایم. هماکنون نیز در بورس وضعیت مطلوبی داریم. یکی از اقدامات ما در سالهای گذشته ایجاد ریل تا کارخانه بود که بین ۵ تا ۱۰درصد بهای تمام شده محصول ما را کاهش داده است
تحریمها تاثیری بر روند صادرات شرکت شما گذاشته است؟
روند صادرات شرکت ما مانند گذشته است و مشکل خاصی برای صادرات نداریم. البته مهم این است که در شرایط بحران بتوان تولید و صادرات را مدیریت کرد، وگرنه مدیریت در شرایط عادی از عهده هرکسی برخواهد آمد.
چه طرحهای توسعهای برای شرکت در پیشرو دارید؟
متناسب با اهداف استراتژی که تا سال ۱۴۰۰ برای شرکت ترسیم کردهایم، پیش میرویم. ناگفته نماند که سیاستهای کلان خود را مطابق با سیاستهای کلان شرکت فولاد مبارکه که زیرمجموعه هلدینگ این شرکت است، پیش بردهایم. شرکت برای ارتقای سهم ۲۰ درصد تولید ورق گالوانیزه در داخل، خط تولید ۳۰۰هزار تنی گالوانیزه را در دست اقدام دارد که این طرح جزو چشمانداز ۱۴۰۰ شرکت فولاد مبارکه نیز است. اسناد مناقصه آن نیز در دوران برجام آماده بود اما به خاطر تحریمها روند کار متوقف شده است و در حال اندیشیدن تدابیری هستیم که با استفاده از توان داخل و خارج این طرح را به پیش ببرد. در این راستا قصد داریم کارشناسان خارجی وارد کنیم و در کنار سازندگان ایرانی این طرح را به پیش ببریم. میتوان این خط را راهاندازی کرد و برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم ایجاد اشتغال کرد. این طرح با سرمایهگذاری ۵ تا ۱۰ میلیون دلار یا یورو به تناسب اینکه از چه کشوری برای این امر دعوت میکنیم، نیاز به هزینه دارد. البته اگر این خط بومیسازی شود مبلغهای یادشده کاهش پیدا میکند.
آیا راهاندازی این خط از عهده سازندگان داخلی برمیآید؟
این امر امکانپذیر است. برای نمونه برای مجهز کردن بخشی از کارخانه موجود در دوران برجام وارد مذاکره با یک شرکت خارجی شدیم که تقاضای ۷ میلیون یورو به علاوه ۱۰۰ میلیون تومان پول داخلی داشت اما این تجهیز را با ۵ میلیارد تومان و با کمک یک شرکت داخلی انجام دادیم و زمانی که نماینده اروپایی متوجه شد، این موضوع برایش باورکردنی نبود.
مهمترین عامل موفقیتهای فولاد امیرکبیر کاشان را در چه میبینید؟
گمان میکنم نگاه مدیریتی در بنگاههای اقتصادی جهان در حال تغییر است. مدیریت باید به مسائل توجه داشته باشد که نانوشته بوده و ممکن است در هیچ دانشگاهی تدریس نشود. در موفقیت یک سازمان عواملی چون تجهیزات، سرمایه در گردش یا تاسیسات مهم بهشمار میروند اما تمامی ابزارهای موفقیت، این عوامل نیستند. این موضوع که چه کسی با این ابزارها کار میکند، تاثیر بسیاری بر موفقیت سازمان خواهد داشت. مهمترین عامل در موفقیت یک بنگاه نیروی انسانی است که البته در کنار آن باید مدیریت خوب هم قرار بگیرد، البته مدیریت جمعی. باید یک گروه همراه در یک بنگاه وجود داشته باشد تا تعامل به بهترین شکل آن ایجاد شود. از سوی دیگر باید تمام نیازهای ذینفعان را درنظر گرفت و این عوامل در کنار همدیگر سبب موفقیت یک بنگاه میشود.
کیفیت محصولات امیرکبیر کاشان از چه استانداردهایی برخوردار است؟
محصولات امیرکبیر کاشان از تمامی استانداردهای بینالمللی برخوردار است. آزمایشگاههای شرکت ما استانداردهای بینالمللی را دارد. شرکت امیرکبیر کاشان جزو ۵ شرکت دانشی برتر کشور بهشمار میرود. در زمینه تعالی سازمانی نیز تقدیرنامه ۴ ستاره را دریافت کرده است. واحد نمونه استاندارد کشوری و استان است. سال گذشته نیز تندیس زیست محیطی را دریافت کرده و به عنوان صنعت سبز معرفی شدهایم. تمام این موفقیتها را در یک فرآیندی کسب کردهایم. مشتریان ما نیز به ما اعتماد دارند. این در حالی است که سرمایه در کل فرّار است و به جایی میرود که اطمینان داشته باشد. سیاستهای ما منطبق با نگاه مصرفکننده است و نگاه ما منطبق بر نیاز مصرفکننده است.
در همایشی که با مصرفکنندگان و ذینفعان برگزار کردیم تمام نیاز و نکتههای ذینفعان را دریافت و تلاش کردیم مطابق با خواست آنها پیش برویم. در هجدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان، شرکت فولاد امیرکبیر موفق به دریافت تندیس برنز سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان در بین شرکتهای برتر کشور شد، درباره کسب این موفقیت بگویید. شرکت فولاد امیرکبیر برای سومینبار است که تندیس حمایت از مصرفکننده را دریافت میکند. وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک ارزیابی سختگیرانه این تندیسها را به شرکتها اهدا میکند. دریافت این تندیس را مدیون تلاش تمام کارکنان فولاد امیرکبیر کاشان هستیم. امیدواریم دریافت این تندیسها استمرار داشته باشد چراکه به لحاظ اعتقادی، ملی و اخلاقی در برابر مصرفکننده مسئول هستیم.
دیدگاه تان را بنویسید