رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: طی روزهای اخیر، سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه فساد کشورها در سال ۲۰۱۸ را اعلام کرد که متأسفانه ایران ۸ پله سقوط کرده و از رتبه ۱۳۰ به رتبه ۱۳۸ رسیده است. 

به گزارش ایسنا، قاضی ناصر سراج در مراسم تحلیف سومین دوره کارآموزان بدو خدمت سازمان بازرسی کل کشور افزود: دلیل این موضوع باید بررسی شود. ولی تصور من این است که عامل تأثیرگذار بر این موضوع، برگزاری محاکم علنی و برخی اظهارات غیرمسئولانه برخی مسئولان است که قصدشان انعکاس واقعیت نیست و بیشتر تلاش می‌کنند خودشان را به هر دلیل مطرح کنند و فساد را آن طوری که هست منعکس نمی‌کنند و نتیجه آن این است که سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه ما را از ۱۳۰ به ۱۳۸ تقلیل داد.

وی ادامه داد: امتیاز فساد ما با روسیه برابر است، ولی شاخص ادراک فساد در کشور ما قطعاً خیلی بیشتر از روسیه است. می‌دانید که این شاخص‌ها و امتیازها واقعی نیست، بلکه از روی ادراک فساد، امتیاز و رتبه‌بندی انجام می‌شود که با تمهیداتی که قوه قضائیه در سال آینده ترتیب می‌دهد این موضوع مرتفع می‌شود. بنده بر این اعتقادم که باید واقعیت را به مردم منعکس کرد و ادراک فساد را در جامعه پایین آورد.

سراج افزود: از سوی دیگر، سازمان شفافیت بین‌الملل در ایران نمایندگی ندارد و اطلاعات خود را بیشتر از اپوزیسیون به دست می‌آورد. این در حالی است که دشمن قطعاً اطلاعات مثبت ما را ارائه نکرده و اطلاعات منفی علیه ما منعکس می‌کند و بر این اساس هم رتبه‌بندی انجام می‌شود. اشاره به این موضوع نیز لازم است که بیش از دوسوم از ۱۸۰ کشوری که توسط سازمان شفافیت بین‌الملل رتبه‌بندی می‌شود، امتیازشان زیر ۵۰ است و خیلی امتیاز ایران جای نگرانی ندارد و باکمی کار انشا الله می‌توانیم ادراک فساد در کشور را کاهش بدهیم که بخشی از این موضوع به کار شما جوانان و نیروهای تازه‌نفس و نخبه سازمان بازرسی ارتباط دارد و انشا الله انگیزه کافی برای کار دارید و در محیط ورود کرده و کار را به نحو احسن انجام می‌دهید.

سراج ادامه داد: آنچه کسی در آن تردید ندارد، این است که وظیفه نظارت و بازرسی نهادهای دولتی و عمومی از جمله وزارتخانه‌ها، نهادها و بانک‌های دولتی وظیفه سازمان حسابرسی است. البته هیچ مدیر و سازمانی از نظارت و بازرسی استقبال نمی‌کند. برای همین نباید انتظار داشته باشید در سازمان‌ها و نهادهای بازرسی، از شما که بازرس هستید، استقبال شود؛ بنابراین دور از انتظار نیست که بعضاً شاهد باشید مدیران سازمان‌ها و محیط‌های بازرسی مترصد آن باشند تا بازرس سازمان، نقطه‌ضعفی بدهد و یا حتی برای این موضوع دام پهن می‌کنند. پس باید توجه داشت که اگر بازرس سازمان از خود ضعفی نشان داد، دیگر نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند، حتی اگر ضعف در حد یک شام و ناهار باشد.

وی افزود: از این بابت سعی کنید فقط کار خود را به انجام برسانید و ارتباط دوستی و عاطفی با مدیران و کارمندان محیط بازرسی برقرار نکنید درعین‌حال که باید برخورد، محترمانه باشد و باید کرامت آنان حفظ شود، نباید به مدیر یا کارمندی اهانت یا بی‌احترامی صورت بگیرد. بعضاً ممکن است تلاش شود شمارا عصبانی کنند و وقتی انسان عصبانی شود، چندان اختیاری ندارد و ممکن است مسائلی را مطرح کند که در شرایط عادی نگوید، بنابراین باید تلاش کنید در هیچ شرایطی عصبانی نشوید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی کشور گفت: شرایط فعلی کشور عادی نیست؛ خصوصاً در حوزه اقتصادی و ارتزاق عمومی. این فضای ناامنی اقتصادی، فضایی است که از بیرون به ما تحمیل‌شده است. این فضا باعث ایجاد موجی از تقاضاها و شکل‌گیری صف‌های طولانی برای دریافت برخی اقلام شده است. البته همه این فضاسازی‌ها در راستای نارضایتی مردم در ایام منتهی به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است تا از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن بکاهند.

وی گفت: بازهم درخواست دارم در محیط‌های بازرسی با دقت، عمل کنید. قبل از حضور در محیط بازرسی آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و... را دقیق مطالعه کنید و بااطلاع وارد محیط شوید.