انتخاب آبی!

قهرمانی در لیگ برتر و رسیدن به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، هدف‌های بزرگ استقلال در این فصل هستند. رسیدن به همه این هدف‌ها، برای باشگاه فوق‌العاده خواهد بود اما تعقیب همزمان «همه‌چیز» می‌تواند استقلال را در خطر از دست دادن همه جام‌ها قرار بدهد. به نظر می‌رسد شفر و تیمش در این مقطع از فصل، باید یک تصمیم کلیدی بگیرند. آنها باید از بین قهرمانی در لیگ و درخشش در آسیا، یک گزینه را انتخاب کنند و برای موفقیت در یک جام، تمرکز بیشترشان را روی همان جام قرار بدهند.

آریا طاری

تا همین چند روز قبل، فشردگی بازی‌های لیگ برای استقلال آزاردهنده نبود اما از حالا به بعد، برنامه این تیم متفاوت خواهد شد. آنها در فاصله دو نبرد با الدحیل قطر و العین امارات، با نفت مسجدسلیمان بازی کرده‌اند. جدال آبی‌ها و نفت تنها سه روز پس از شکست سنگین در زمین الدحیل برگزار شد و واضح به نظر می‌رسد که تیم به لحاظ ذهنی و جسمی، فشار بسیار زیادی تحمل می‌کند. فشاری که تاثیر خاص خودش را روی نتیجه بازی نیز داشت و شاید موقعیت‌های زیادی را برای گل‌زنی استقلال گرفت. تیم شفر به زودی دیدارهای دشوارتری در لیگ برتر خواهد داشت و به صورت همزمان باید در یک گروه آسیایی سخت نیز رقابت کند. به نظر می‌رسد استقلالی‌ها در این شرایط، باید یک تصمیم حیاتی برای آینده بگیرند و این تصمیم را به سرعت عملی کنند. این تیم با وجود همه بازیکنانی که دارد، هنوز برای رسیدن به چند هدف همزمان آماده به نظر نمی‌رسد. استقلال به لحاظ تعداد بازیکن با مشکل روبه‌رو نیست اما آنها برای دیدارهای حساس نمی‌توانند از سیستم چرخشی استفاده کنند و انتظار داشته باشند همان کیفیت را با هر ترکیبی به نمایش بگذارند. استقلال می‌تواند هم در لیگ و هم در لیگ قهرمانان آسیا یک تیم «خوب» باشد اما برای «عالی‌» بودن و عالی نتیجه گرفتن، باید از بین این دو تورنمنت یکی را به عنوان اولویت انتخاب کند. این تیم می‌تواند با نفرات اصلی به سراغ دیدارهای حساس لیگ برتر برود و با نفرات ذخیر‌ه‌ای که کم‌تر فرصت بازی در لیگ برتر را به دست می‌آورند، در دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا توپ بزند. با این سیاست، آنها شانس خوبی برای قهرمانی لیگ برتر هجدهم خواهند داشت. 

 استفاده از ذخیره‌ها در لیگ قهرمانان آسیا، به معنای حذف قطعی از این تورنمنت نخواهد بود. شاید نفرات ذخیره به کمک انگیزه و اشتیاقی که برای درخشیدن در ترکیب دارند، در لیگ قهرمانان دست به کارهای بزرگی بزنند 

اوضاع استقلال در لیگ و آسیا، تفاوت‌های زیادی با شرایط پرسپولیس دارد. قرمزها در هر دو فصل گذشته قهرمان لیگ برتر شده‌اند و تکرار قهرمانی برای‌شان حیاتی و ضروری به نظر نمی‌رسد. آنها فینالیست فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا نیز هستند و موفقیت در این تورنمنت به مرگ و زندگی‌شان وابسته نخواهد بود. در واقع پرسپولیس می‌تواند به سهم خودش برای هر دو جام تلاش کند و حتی برای آسیا، اولویت بیشتری نسبت به لیگ قائل باشد. استقلال اما از لیگ دوازدهم به بعد هرگز نتوانسته روی سکوی اول لیگ برتر قرار بگیرد و پس از 6 سال، باید برای پایان دادن به این انتظار تلاش کند. اگر آبی‌ها لیگ و لیگ قهرمانان آسیا را به یک اندازه جدی بگیرند، ممکن است شانس موفقیت در هر دو جام را از دست بدهند. اگر هم آسیا را بیشتر از لیگ جدی بگیرند و تمرکزشان را روی آن تورنمنت بگذارند، ممکن است علاوه بر از دست دادن قهرمانی لیگ، در گروه مرگ آسیا از رقابت‌ها کنار بروند و یا اینکه در مراحل حذفی طعم کنار رفتن از این جام را بچشند. بعد از چندین فصل نه‌چندان درخشان در لیگ، استقلال حالا به قهرمانی نزدیک شده و نباید این فرصت طلایی را به هیچ قیمتی از دست بدهد. امتیاز تراکتور و سپاهان نسبت به این تیم، برنامه ساده‌تر و خلوت‌تر بازی‌هاست اما شاید تیم شفر بتواند با یک انتخاب درست و یک تصمیم منطقی، خودش را در شرایط برابر با مدعیان اصفهانی و تبریزی لیگ برتر قرار بدهد. 

استفاده از ذخیره‌ها در لیگ قهرمانان آسیا، به معنای حذف قطعی از این تورنمنت نخواهد بود. شاید نفرات ذخیره به کمک انگیزه و اشتیاقی که برای درخشیدن در ترکیب دارند، در لیگ قهرمانان دست به کارهای بزرگی بزنند. خسرو حیدری به عنوان یک مهره پرتجربه، می‌تواند با سانترهایش برای استقلال موقعیت گل‌زنی درست کند. نفراتی مثل محمدی‌مهر و میثم تیموری نیز می‌توانند در ترکیب آبی‌ها خودی نشان بدهند. حتی در خط حمله شفر این شانس را دارد که روی مهره‌هایی مثل مرتضی تبریزی و روح‌ا... باقری حساب باز کند. چهره‌هایی که در مقطعی از فصل، همه داشته‌های هجومی استقلال به شمار می‌رفتند. حتی اگر ماموریت صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان با نفرات نیمکت‌نشین بی‌سرانجام باشد، استقلال شفر هنوز زمان زیادی برای درخشش در فصل‌های بعدی آسیا دارد. آنها باید قبل از هر چیز به دنبال بازگشت به سکوی اول لیگ برتر باشند. چراکه این موقعیت مناسب برای قهرمانی، ممکن است دیگر در سال‌های پیش رو برای این باشگاه تکرار نشود. حالا زمان یک انتخاب مهم و تاثیرگذار در استقلال از راه رسیده است. انتخابی که سرنوشت این فصل تیم شفر را مشخص خواهد کرد.