آریا طاری

سناریوی اولین هفته از لیگ قهرمانان، ابدا مطابق میل استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها پیش نرفت. سرخابی‌ها اما در این فصل مجالی برای متوقف شدن و حسرت خوردن ندارند و باید به سرعت برای بازی‌های بعدی آماده شوند. تنها سه روز بعد از رقابت در لیگ قهرمانان، پسران برانکو و شفر باید در لیگ برتر به مصاف رقبا بروند. آنها امیدوارند با پیروزی در جدال‌های روز جمعه لیگ برتر، نتایج آسیایی‌شان را به فراموشی بسپارند.

برای اولین بار از زمان بازگشت به لیگ برتر، نساجی مازندران امروز از پرسپولیس پذیرایی خواهد کرد. دو تیم در نیم‌فصل اول، یک مسابقه نزدیک را پشت سر گذاشتند و در نهایت این پرسپولیس میزبان بود که با گل‌زنی علیپور و البته گل به خودی حامد شیری، نساجی را به نتیجه دو بر یک شکست داد. در آن مقطع زمانی، هنوز جواد نکونام روی نیمکت تیم شمالی حضور داشت و حالا هدایت این تیم بر عهده مجید جلالی است. جلالی نیز در نیم‌فصل اول به عنوان مربی پیکان، طعم شکست مقابل قرمزها را چشیده است. در واقع امروز پرسپولیس در زمین تیمی به میدان می‌رود که یک بار خودش و یک بار مربی‌اش را در نیم‌فصل اول با نتیجه مشابه دو بر یک برده است. مصدومیت‌های ادامه‌دار، اولین مشکل بزرگ پرسپولیس برای این بازی به شمار می‌روند. به جز شایان مصلح و محسن ربیع‌خواه، امید عالیشاه نیز نمی‌تواند تیمش را در این مسابقه همراهی کند. سیامک نعمتی نیز به دلیل محرومیت، فرصت حضور در این بازی را از دست داده است. مهره‌های ثابت ترکیب برانکو نیز در فشردگی بازی‌های لیگ، به شدت خسته به نظر می‌رسند. آنها در نیمه دوم جدال با پاختاکور، کاملا کم‌رمق بودند و به نظر می‌رسد در مسابقه با نساجی نیز، مشکل خستگی را احساس خواهند کرد. پرسپولیس در این فصل تنها یک بار شکست خورده و هنوز هم به صورت میانگین، بیشتر از دو امتیاز برای هر بازی به دست آورده است. نساجی مازندران اما در لیگ هجدهم 6 بار طعم شکست را چشیده و در 20 بازی، تنها توانسته 22 امتیاز جمع کند. آنها از زمان ورود جلالی در پنج بازی تنها یک بار بازنده بوده‌اند اما فقط یک بار هم برنده شده‌اند. قرمزهای قائمشهر در این نبرد، سه بازیکن اصلی‌شان را نیز در اختیار ندارند. حامد لک، مهرداد عبدی و محمد عباس‌زاده، نمی‌توانند تیم جلالی را در این جدال حساس همراهی کنند.

ساعاتی پس از شروع جدال پرسپولیس و نساجی، استقلالی‌ها نیز بیست و یکمین مسابقه در این فصل از لیگ برتر را روبه‌روی نفت مسجدسلیمان برگزار می‌کنند. آبی‌ها در این فصل دو بار دیگر با نفت مسابقه داده‌اند و در لیگ و جام حذفی، دو پیروزی خارج از خانه مقابل این رقیب را جشن گرفته‌اند. از شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر، استقلال به 15 امتیاز از 18 امتیاز ممکن دست پیدا کرده و حالا یکی از مدعیان جدی قهرمانی به شمار می‌رود. شکست سنگین در زمین الدحیل چند هفته بعد از باختن به تراکتورسازی در تبریز اما نگرانی‌ها در مورد تیم شفر را افزایش می‌دهند. آخرین بازی لیگ برتری بدون پیروزی استقلال در ورزشگاه آزادی، به جدال هفته دوازدهم با پدیده مشهد برمی‌گردد. اولین و آخرین شکست خانگی آنها در این فصل از لیگ برتر نیز در هفته دهم روبه‌روی سپاهان شکل گرفته است. محمد دانشگر با وجود آسیب‌دیدگی برابر الدحیل، مشکلی برای همراهی استقلال برابر نفت مسجدسلیمان ندارد. روزبه چشمی که به دلیل محرومیت از سفر به قطر بازمانده بود نیز دوباره به ترکیب تیمش برمی‌گردد اما اللهیار صیادمنش و طارق همام هنوز در مصدومیت به سر می‌برند و برای بازگشت چراغ سبز دریافت نکرده‌اند. گادوین منشا نیز از سوی کمیته اخلاق محروم شده و در صورت بخشیده‌ نشدن، باید جدال با نفت مسجدسلیمان را از روی سکوها تماشا کند. بازی در دوحه، شب خوبی را برای آیاندا پاتوسی رقم نزد و اولین نمایش ضعیف او در ترکیب استقلال را ساخت. حالا همه در انتظار بازگشت این مهره تازه‌وارد به فرم خوب و البته رسیدن استقلال به یک برد روحیه‌بخش هستند. نفت مسجدسلیمان در جدول رده‌بندی لیگ برتر 9 پله و 19 امتیاز با استقلال فاصله دارد اما همچنان تیم سختکوش و سرسختی به نظر می‌رسد. آنها در تجربه قبلی حضور در آزادی برای جدال با پرسپولیس، شکست نخورده‌اند. نفت در این فصل دو امتیاز از پرسپولیس گرفته و حالا تصمیم دارد لیگ هجدهم را با امتیاز گرفتن از آبی‌ها ادامه بدهد. آنها در نیم‌فصل دوم هیچ بردی را جشن نگرفته‌اند و در اعتراض به مسائل مالی، روزهای گذشته را در اعتصاب سپری کرده‌اند.

به نظر می‌رسد در فوتبال ایران، باشگاه‌ها هنوز برای جنگیدن بر سر چند جام آماده نیستند. آنهایی که در فوتبال ایران به دنبال همه چیز می‌روند، در نهایت هیچ چیز به دست نمی‌آورند. شاید چند بازی آینده در لیگ و آسیا، اولویت‌ها را برای پرسپولیس و استقلال روشن کند. نبرد همزمان برای قهرمانی لیگ و رسیدن به جمع هشت تیم برتر لیگ قهرمانان آسیا، در این فصل فشرده با بازی‌های نزدیک، بیش از حد برای هر دو باشگاه دشوار به نظر می‌رسد.