آریا طاری

در نخستین روز از هفته نهم لیگ برتر فوتبال ایران، چهار مسابقه برگزار شد. در یکی از مهم‌ترین دیدارهای این هفته ذوب‌آهن میزبان گل‌گهر سیرجان بود که در کسب سه امتیاز خانگی ناکام بود. در دیگر دیدارهای این هفته نساجی مازندران و استقلال خوزستان به تساوی بدون گل رسیدند، هوادار باز هم رنگ برد را ندید و در خانه مقابل تیم تازه‌ لیگ‌برتری شده چادرملو اردکان شکست خورد و در آخرین بازی هم مس رفسنجان و ملوان امتیازات بازی را تقسیم کردند.  

روزهای سینوسی ذوب‌آهن

تیم فوتبال ذوب‌آهن یکی از سینوسی‌ترین فصل‌های خود در تاریخ حضور در لیگ برتر فوتبال ایران را تجربه می‌کند. این تیم از ابتدای فصل روزهای پرنوسانی داشته و هنوز نتوانسته در مسیری آرام و رو به جلو حرکت کند. ذوبی‌ها که فصل را با مشکلات مالی عدیده آغاز کردند، تیم‌های بزرگ و مدعی را یا متوقف کرده‌اند یا شکست داده‌اند اما مقابل تیم‌هایی که کم‌تجربه‌تر هستند، امتیاز از دست می‌دهند. شاگردان محمد ربیعی در این 9 هفته با چهار تیم مدعی قهرمانی روبه‌رو شده‌اند. آنها با پرسپولیس و سپاهان به تساوی یک-یک رسیدند تا یک امتیاز ارزشمند در هفته اول مقابل سرخ‌پوشان به دست بیاورند و نوار بردهای طلایی‌پوشان را قطع کنند، در ادامه تراکتور را در تبریز با یک گل شکست دادند و در هفته هشتم مقابل استقلال به برتری سه بر صفر رسیدند. نتیجه این چهار دیدار یعنی کسب هشت امتیاز ارزشمند و عملکرد فراتر از حد انتظار بدون حتی یک شکست.

بعد از شکست استقلال انتظار می‌رفت سبزپوشان اصفهانی به روند بردهای خود ادامه دهند اما آنها در دیدار خانگی مقابل گل‌گهر سیرجان که روی چمن بی‌کیفیت ورزشگاه فولادشهر برگزار شد، با نتیجه دو بر صفر شکست خوردند. درواقع ذوب‌آهن در پنج بازی دیگرش که مقابل تیم‌های میانه یا پایین جدولی برگزار شد فقط دو امتیاز به‌دست آورده‌اند! تساوی برابر هوادار قعرنشین و خیبر بحران‌زده در کنار پذیرش شکست مقابل فولاد خوزستان، آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان به خوبی دست‌ودلبازی سفیدوسبزپوشان را نشان می‌دهد. آنها همچنین سه باخت در چهار بازی اخیر داشتند و در حالی که هفت گل دریافت کردند و گلی به ثمر نرساندند، سه بار دروازه استقلال را باز کردند. 

ذوبی‌ها در پایان بازی‌شان در هفته نهم هم با صدر 6 امتیاز فاصله داشتند و هم با قعر جدول تا به خوبی وضعیت پرنوسان‌شان را نشان دهند. همچنین آنها دو بازی نسبت به حریف همشهری خود بیشتر انجام داده‌اند و احتمال افزایش فاصله‌شان با کورس مدعیان بعد از انجام دیدارهای معوقه دور از ذهن نیست. آنها برای جبران این اختلاف باید هرچه زودتر در مسیر ثبات قرار بگیرند و از روند سینوسی پرهیز کنند. سبزپوشان در خانه هنوز رنگ برد را ندیده‌اند و باید زودتر این طلسم را باطل کنند. 

قهر رحمتی با برد

تیم هوادار هنوز نتوانسته رنگ برد را در لیگ برتر ببیند. این تیم طی 9 بازی پنج شکست و چهار تساوی به دست آورده و با چهار امتیاز و تنها دو گل زده، مقتدرانه به قعر جدول چسبیده است. مهدی رحمتی سرمربی هوادار از زمانی که به دنیای مربیگری وارد شده، در آلومینیوم اراک تجربه موفقی داشت و این تیم را تا فینال جام حذفی هم برد. او در نساجی هم روزهای چالش‌برانگیزی داشت و در حالی هدایت هوادار را پذیرفت که این تیم چند ستاره کلیدی خود را از دست داده بود و خیلی دیر برای فصل جدید بسته شد. با این حال انتظار می‌رفت که بعد از گذشت 9 هفته، این تیم کمی شکل بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد. اما به نظر می‌رسد آزمون سخت کاپیتان سابق استقلال برای اثبات توانایی‌های خود در این تیم ادامه دارد. 

آز آخرین باری که رحمتی تیمش را با برد از زمین بیرون آورده، 322 روز می‌گذرد. او آخرین بار زمانی که هدایت نساجی را بر عهده داشت، مقابل استقلال خوزستان به برتری رسید و از آن زمان به بعد، بردن در مستطیل سبز برایش به یک قفل بدون کلید تبدیل شده است. رحمتی بعد از شکست دادن استقلال خوزستان، دو بار دیگر هم با نساجی شکست خورد و در فصل جاری هم ستون بردهای هوادار کماکان عدد صفر را نشان می‌دهد این سرمربی جوان در 11 بازی متوالی بدون برد مانده باشد.  شاید یکی از دلایل این موضوع روی آوردن رحمتی و باشگاه به جوان‌گرایی است. سیاستی که در بلندمدت نتیجه می‌دهد و شاید بهتر بود با شیب کم‌تری در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی کشور انجام شود. حال باید دید رحمتی می‌تواند خود و تیمش را از این چالش بیرون بکشد و نامش را از عنوان اصلی‌ترین گزینه سقوط به لیگ دسته یک دور کند یا نه. رحمتی اگر نتواند تیمش را از بحران خارج کند، آینده خود را هم تا حدودی به خطر خواهد انداخت. چراکه کم‌تر باشگاهی حاضر می‌شود تیمش را به دست کسی بسپارد که آماری این‌چنینی ثبت کرده است. شاید هم او و باشگاه تا پیش از پایان نیم‌فصل به نقطه پایان برسند. 

شب تساوی از روی نقطه پنالتی

ملوان بندرانزلی که بهترین فصل تاریخ خود در لیگ برتر را سپری می‌کند، در هفته نهم رقابت‌ها میزبان مس رفسنجان بود. تیمی که فصل را با حضور محرم نویدکیا روی نیمکت آغاز کرد اما مشکلاتی داشت که ستاره سابق سپاهان اصفهان، قید ادامه کار در این تیم را زد و با امیرحسین پیروانی به عنوان سرمربی موقت کار را دنبال کرد. دو تیم که در این دیدار به دنبال کسب سه امتیاز کامل بودند، درنهایت به تساوی یک-یک رضایت دادند. این مساوی روی اشتباه مدافعان و از روی نقطه پنالتی به دست آمد. 

مسی‌ها که سرمربی جدیدشان یعنی مسعود شجاعی را روی سکوها می‌دیدند، کیفیت بالاتری از قوهای سپید داشتند و اگر بی‌دقتی بازیکنان این تیم و البته واکنش‌های خوب فرعباسی در دروازه ملوان نبود، شاید یک برد خانگی را به دست می‌آوردند. مسی‌ها با این نتیجه پنجمین بازی بدون برد خود را پشت سر گذاشتند و البته دوباره با چالش سرمربی روبه‌رو شدند! گفته می‌شود در شرایطی که انتظار می‌رفت انتخاب مسعود شجاعی به عنوان سرمربی جدید مس رفسنجان به صورت رسمی اعلام شود، اختلافات مدیران کارخانه مس و اعضای هیات مدیره باشگاه با حسین پورمحمدی مدیرعامل باشگاه علنی شده و آنها ضمن انتقاداتی که نسبت به مشخص نشدن وضعیت مالی باشگاه با ساکت الهامی و محرم نویدکیا پس از پایان همکاری دارند، با انتخاب مسعود شجاعی هم مخالفت کرده‌اند. شنیده‌ها حاکی از این است که پورمحمدی بعد از صدور حکم پرداخت 13 میلیاردی به الهامی، خود را مقابل اعضای هیات مدیره و کارخانه مس می‌بیند و تصمیم به استعفا گرفته. در این صورت با حضور سرپرست مدیرعاملی، به احتمال زیاد موضوع نشستن شجاعی روی نیمکت مس منتفی خواهد شد. مگر اینکه صحبت‌ها مبنی بر امضا شدن قرارداد با شجاعی صحت داشته باشد تا قطع همکاری با این مربی تازه‌وارد سخت شود. مدیران باشگاه در این باره جلسه‌ای تشکیل دادند که نتیجه آن تاثیر زیادی روی این باشگاه دارد. 

قفل دو دروازه‌ باز نشد

نساجی مازندران و استقلال خوزستان تنها بازی بدون گل روز نخست هفته نهم لیگ برتر را برگزار کردند. البته خوزستانی‌ها مقابل میزبان هجومی خود چند فرصت خوب برای گلزنی و رسیدن به پیروزی داشتند، اما درنهایت نتوانستند تور دروازه نساجی را به لرزه دربیاورند. هرچند برای تیم میودراگ بوژوویچ کسب یک امتیاز هم از این مسابقه اهمیت زیادی داشت. چراکه آنها در هفته دهم بازی مهمی برابر پرسپولیس دارند و بعد از پیروزی مقابل مس رفسنجان، باید به روند نباختن خود ادامه می‌دادند تا مقابل پرسپولیس مدعی با روحیه خوبی به میدان بروند. آنها پیش از این استقلال را در خانه شکست داده‌اند و کسب برد مقابل پرسپولیس یا امتیاز گرفتن از این تیم، می‌تواند کمک شایانی برای آنها در ادامه لیگ باشد. استقلال خوزستان که پوست‌اندازی زیادی نسبت به سال گذشته داشته و تغییر زیادی در کادر فنی و بازیکنان این تیم رخ داده، به مرور زمان شرایط بهتری را تجربه می‌کند و توانست یک امتیاز مهم در قائمشهر از نساجی بگیرد تا بازهم در جدول لیگ برتر صعود کند و بالاتر از ذوب‌آهن قرار بگیر و با آرامش بیشتری به فکر مسابقه چهارشنبه آینده برابر پرسپولیس باشد.