نگار رشیدی 

تقابل‌های رئال مادرید و بارسلونا همیشه یکی از جذاب‌ترین مسابقاتی بوده که در تاریخ فوتبال برگزار شده است. رقابتی که همیشه و در هر شرایطی حساس و جذاب بوده است. این بار هم که دو تیم در شرایط بسیار ایده‌آلی هستند و در اوج به سر می‌برند، پیش‌بینی می‌شود یکی از جذاب‌ترین دوئل‌های دو تیم برگزار شود. بارسا در حال‌حاضر با 27‌ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و رئال با 24 امتیاز در تعقیب رقیب سنتی دیده می‌شود. رئال‌مادرید و بارسلونا در آخرین بازی‌شان در لیگ قهرمانان اروپا با اختلاف سه گل دورتموند و بایرن‌مونیخ را شکست دادند تا با آمادگی کامل به استقبال ال‌کلاسیکو بروند. وینیسیوس و رافینیا دو ستاره دو تیم در آخرین بازی لیگ قهرمانان بودند که هت‌تریک کردند و حالا غول‌های مادریدی حساب ویژه‌ای روی این دو بازیکن در بازی امروز باز می‌کنند. 

برنده این مسابقه می‌تواند یک گام بلند به سوی قهرمانی نیم‌فصل لالیگا بردارد. حتی شاید بتوان بعد از بازی امشب قهرمان لالیگا را هم پیش‌بینی کرد. حتی ممکن است این مسابقه تکلیف قهرمان لالیگا را از حالا روشن کند. در صورت پیروزی بارسلونا در این بازی، این تیم اختلاف امتیاز خود با رئال مادرید را به 6 امتیاز افزایش می‌دهد و می‌توان گفت آنها را قهرمان نیم‌فصل بدانیم.

تقابل شماره 258 

رئال مادرید و بارسلونا تا پیش از بازی امروز 257 بار در ال‌کلاسیکوی رسمی مقابل هم قرار گرفته‌اند. تعداد بردهای دو تیم در این تعداد بازی به هم نزدیک است. به عبارتی رئال مادرید 106 پیروزی به دست آورده، بارسلونا 100 بار زمین را به عنوان تیم برنده ترک کرده و 51 مسابقه هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. همچنین بارسا طی تقابل‌هایش با رئال 419 بار به گل رسیده و رئال نیز 436 بار دروازه رقیب خود را باز کرده است. ناگفته نماند در بازی‌های غیررسمی و دوستانه، تعداد بردهای بارسلونا به مراتب بیشتر است. این تیم در 43 بازی به 25 برد، 12 مساوی و 6 شکست رسیده است. حال باید دید دو تیم در بازی امروز چه نتیجه‌ای را رقم می‌زنند. آیا به تعداد بردهای آنها اضافه می‌شود یا این نتیجه تساوی است که یک عدد زیاد می‌شود. 

بارسا؛ یا برد یا باخت

بارسلونا نشان داده هیچ‌وقت برای مساوی به زمین نمی‌رود. آنها 26 بازی متوالی است که یا پیروز شده‌اند یا امتیاز کامل را به رقیب داده‌اند. درواقع آنها طی 26 بازی گذشته خود 21 برد و پنج شکست در کارنامه‌شان ثبت کرده‌اند. اگر بارسایی ها امشب هم بدون تقسیم امتیاز به کار خود پایان دهند، به رکورد طولانی‌ترین روند بدون مساوی خود می‌رسند. این تیم از اکتبر 2005 تا مارس 2006 که فرانک رایکارد را روی نیمکت داشت، با 24 برد و سه شکست بدون مساوی بودند. هرچند پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که امشب، یک تیم به عنوان برنده به رختکن خواهد رفت. 

بحران مصدومیت

 در اردوگاه رئال

در بازی امروز کارلو آنچلوتی با یک بحران اساسی روبه‌رو شده است و آن چیزی نیست جز بحران مصدومیت. از ابتدای فصل تنها والورده و رودیگر مصدوم نشده‌اند و سایر بازیکنان این تیم مانند کورتوا و میلیتائو نیز بیش از یک‌بار مصدومیت را تجربه کرده‌اند. در بازی سه‌شنبه هم رودریگو و کورتوا مصدوم شدند تا کار آنچلوتی برای بستن ترکیب تیمش را به چالش بکشند. گفته می‌شود رودریگو و کورتوا بین 10 تا 14 روز از میادین دور خواهند بود و این به معنی از دست دادن بازی با بارسلونا، والنسیا، میلان و اوساسونا است. براهیم، کارواخال و آلابا همچنان مصدوم و غایب هستند و به بازی امروز نمی‌رسند. 

تردید در ذهن هانسی

از سوی دیگر هانسی فلیک هم تردیدهایی برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش در بازی حساس و حیاتی امشب دارد. نشریه اسپانیایی اسپورت خبر داده که هانسی فلیک برای انتخاب بازیکنی که در ال‌کلاسیکو مثلث خط هافبک بارسا را در کنار پدری و کاسادو تکمیل کند، تصمیم نگرفته است. فرنکی دی یونگ، دنی اولمو و فرمین لوپز سه گزینه اصلی برای بازی در این پست هستند. فرمین در دیدار مقابل بایرن مونیخ دو پاس گل به ثبت رساند و شب فوق‌العاده‌ای را سپری کرد. اولمو و دی یونگ هم پیش‌تر ارزش‌های خود را اثبات کردند. حالا باید دید کدام بازیکن در کنار پدری و کاسادو در خط هافبک بارسلونا بازی می‌کند.

سرمربی بارسا همچنین باید برنامه ویژه‌ای هم برای مهار وینیسیوس جونیور داشته باشد. ستاره برزیلی رئال مادرید علاوه بر هت‌تریک مقابل دورتموند،َ یک پاس گل هم داد تا آمادگی‌اش را به رخ رقبا از جمله بارسلونا بکشد. او حالا در اوج آمادگی به ال‌کلاسیکو می‌آید و برای باز کردن دروازه بارسلونا از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. 

برد، هدف اصلی فلیک

از زمانی که هانسی فلیک روی نیمکت بارسلونا نشسته، این تیم عملکرد بسیار خوبی داشته و توانسته در بسیاری از دیدارهایش در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا تیم برتر زمین باشد و امتیازات ارزشمندی را به دست بیاورد. فلیک روی نیمکت بارسا چند ماموریت مهم داشت که یکی از آنها را مقابل بایرن مونیخ با پیروزی چهار بر یک با موفقیت انجام داد. بارسلونا طی چند فصل اخیر مقابل حریف آلمانی شکست می‌خورد و با فلیک توانست انتقام سختی بابت آن نتایج بگیرد. 

حالا هدف بعدی که فلیک دنبال می‌کند پیروزی در ال‌کلاسیکو است. فلیک اولین بار است که ال‌کلاسیکو را تجربه می‌کند و پیروزی در این بازی اهمیت بسیار زیادی برایش دارد. فلیک معتقد است که پیروزی برابر رئال مادرید برای تیمش ضروری است و می‌تواند مهر تاییدی بر پروژه ورزشی او در بارسلونا باشد و البته تردیدهایی را در مادرید به وجود بیاورد که در نهایت به سود بارسلونا خواهد شد و شاید حتی این تیم را از کورس رقابت برای کسب عنوان قهرمانی حذف کند. به همین دلیل او تمام تلاشش را برای کسب پیروزی در این دیدار به کار خواهد گرفت.

امتناع آنچلوتی از مقایسه سرمربی‌های رقیب

کارلو آنچلوتی در نشست خبری پیش از بازی از مقایسه بارسای هانسی فلیک با ‌بارسای ژاوی خودداری کرد و به انگیزه بالای تیمش برای پیروزی در این بازی پرداخت. او گفت:«همه چیز عالی است و ما برای این بازی انگیزه بالایی داریم. می‌دانیم ‌بازی سختی در پیش است ولی در عین حال حتما بازی جذابی خواهد ‌بود. ما در برنابئو به میدان می‌رویم و مصمم هستیم جلوی هواداران ‌خودمان نتیجه بگیریم. ‌برنامه من برای مسابقه را در بازی می‌بینید. شاید مجبور بشویم که از جلوتر یا عقب‌تر شروع به پرس کنیم. ولی ‌این در فوتبال طبیعی است. در نهایت برای بردن مسابقه باید کامل و ‌بی‌عیب و نقص بازی کنیم. اینکه 90 دقیقه در اوج بازی کنیم مقابل این حرف شاید ممکن نباشد ‌ولی نیمه دوم بازی مقابل دورتموند نشان داد که ما در هر شرایطی ‌توان بردن را داریم.‌» 

او همچنین درباره برنامه تیم برای مهار لامین یامال عنوان کرد:«من سبک بازی‌اش را خیلی دوست دارم و ذهنیتش را. البته که باید ‌به حریف فکر کرد ولی درنهایت باید روی بازی خودمان تمرکز کنیم. ‌یامال الان عالی است و فصل را خیلی خوب شروع کرده است.»  ‌

آنچلوتی همچنین درباره امباپه گفت:«کیلیان می‌داند باید چه کند. او بارها مقابل بارسلونا بازی کرده.‌ من به توان و کیفیت فوتبال امباپه اعتقاد کامل دارم. او مثل ‌همیشه به تیم کمک خواهد کرد.»