آریا طاری

با پایان رقابت‌های آسیایی نماینده‌های ایران، رقابت‌های لیگ برتر از سر گرفته شد. روز گذشته چهار بازی نخست هفته نهم برگزار شد و امروز نیز دو بازی برگزار می‌شود که طی آن خیبر خرم‌آباد میزبان استقلال تهران است و پرسپولیس در خانه به مصاف شمس‌آذر قزوین می‌رود. دو تیمی که در آسیا بازی‌های‌شان را واگذار کرده‌اند و حالا برای رسیدن به برد در رقابت‌های باشگاهی کشور به میدان می‌روند. استقلال که مراسم معارفه سرمربی جدیدش را هم برگزار کرد، امیدوار است از همین بازی اول با حضور موسیمانه پرقدرت گام بردارد و سه امتیازها را به حساب خود واریز کند. همچنین شمس‌آذر قزوین هم رضا مهاجری را روی نیمکت نشانده تا بازی‌های امروز هفته نهم، سه سرمربی جدید داشته باشد. 

استقلال و خیبر خرم‌آباد امروز نخستین تقابل‌شان را مقابل هم برگزار می‌کنند. دو تیمی که وجه تشابه‌شان حضور سرمربی‌های جدید روی نیمکت‌شان است. استقلال امروز با پیتسو موسیمانه به لیگ برتر برمی‌گردد و خیبری‌ها هم با سعید دقیقی کارشان را دنبال می‌کنند

اولین تقابل با سرمربی‌های جدید

استقلال و خیبر خرم‌آباد امروز نخستین تقابل‌شان را مقابل هم برگزار می‌کنند. دو تیمی که وجه تشابه‌شان حضور سرمربی‌های جدید روی نیمکت‌شان است. استقلال امروز با پیتسو موسیمانه به لیگ برتر برمی‌گردد و خیبری‌ها هم با سعید دقیقی کارشان را دنبال می‌کنند. بازی امروز برای هر دو سرمربی بسیار مهم است. هر دو نفر اولین بازی‌شان با تیم‌های جدید خود را پیش رو دارند و می‌خواهند گام اول را محکم بردارند. هرچند روی کاغذ استقلال شانس بیشتری برای پیروزی در این دیدار دارد. تیم‌ آبی‌پوش پایتخت با وجود روزهای بسیار بحرانی‌ای که در فصل جدید پشت سر گذاشته، همچنان تیم خطرناکی است و حالا هم که انگیزه زیادی برای بازگشت به جمع مدعی‌های قهرمانی دارد. از طرف دیگر موسیمانه با کوله‌باری از تجربه و افتخار راهی استقلال شده و خیبر اولین حضورش در بالاترین سطح رقابت‌های باشگاهی کشور را تجربه می‌کند. موسیمانه البته باید تیمش را در خانه خیبر هدایت کند که هواداران پرشوری دارد. بازی در جو ورزشگاه خانگی خیبر، می‌تواند کار آبی‌پوشان را کمی سخت کند. سپاهان که از مدعی‌های اصلی قهرمانی به حساب می‌آید، در همین ورزشگاه در آستانه امتیاز دادن بود و با گل لحظه آخری توانست به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. بنابراین آبی‌پوشان نباید خیبر را دست‌کم بگیرند. یک شروع توفانی می‌تواند جایگاه سرمربی اهل آفریقای جنوبی استقلال را روی نیمکت این تیم محکم کند و رسانه‌ها و هواداران را همسو با خود کند اما کسب نتایج ضعیف، شرایط را از همین ابتدا پیچیده خواهد کرد. 

پرسپولیس تهران در بازی امروز خود مقابل شمس‌آذر قزوین به دنبال پیروزی در دیدار خانگی و رسیدن به صدر جدول رده‌بندی است. این تیم با دو بازی معوقه‌ خود با 14 امتیاز پشت سر سپاهان در رده دوم قرار دارد و در صورت پیروزی در این بازی موقتا به رده اول صعود می‌کند

دقیقی در حالی هدایت خیبر را برعهده گرفت که پیش از این روی نیمکت شمس‌آذر قزوین می‌نشست. تیمی که طی هشت بازی لیگ برتر یک برد، چهار تساوی و سه شکست به دست‌ آورد و با هفت امتیاز در رده دوازدهم جدول ایستاد. جالب است که دقیقی سومین سرمربی است که خیبر را در اولین حضورش در لیگ برتر همراهی می‌کند. خیبر لیگ برتر را با رضا مهاجری آغاز کرد که با او به لیگ برتر صعود کرد، خیلی زود اما باشگاه تصمیم به برکناری او گرفت و مارکو اورلیو را جایگزینش کرد و بعد از تنها سه بازی بار دیگر دست به تغییر زد و دقیقی را روی نیمکت نشاند. اورلیو که در سه هفته حضورش روی نیمکت خیبر دو شکست و یک تساوی به دست آورده بود. حال باید دید دقیقی چقدر روی نیمکت این تیم می‌ماند. آیا او هم وداعی زودهنگام با خیبری‌ها خواهد داشت یا حضورش در این تیم طولانی‌ خواهد شد. تا اینجا که خیبری‌ها رکورد تغییر سرمربی در فصل جاری را به نام خود زده‌اند.  

همچنین سعید دقیقی در سه تقابلی که برابر استقلال داشته، دو بار طعم شکست را چشیده و یک بار هم به نتیجه مساوی رسیده است. او حالا برای شکستن این طلسم کار دشواری دارد. چراکه خیبر در فصل جاری فقط یک برد خارج از خانه در هفته نخست لیگ برتر مقابل هوادار در تهران داشته و این تیم هنوز نتوانسته در شهر خودی یعنی خرم‌آباد بردی کسب کند. بنابراین اگر امروز نتیجه به سود خیبر ثبت شود، هم دقیقی نخستین بردش مقابل تیم آبی‌پوش پایتخت را به دست می‌آورد و هم خیبر اولین جشن پیروزی خانگی‌اش را برپا می‌کند. 

پرسپولیس به دنبال سرخ کردن صدر

پرسپولیس تهران در بازی امروز خود مقابل شمس‌آذر قزوین به دنبال پیروزی در دیدار خانگی و رسیدن به صدر جدول رده‌بندی است. سرخ‌پوشان که روزهای خوبی را از نظر نتیجه در لیگ نخبگان تجربه نکرده‌اند، در لیگ برتر شرایط بهتری دارند و نمی‌خواهند از بالای جدول دور بمانند. این تیم با دو بازی معوقه‌ خود با 14 امتیاز پشت سر سپاهان در رده دوم قرار دارد و در صورت پیروزی در این بازی موقتا به رده اول صعود می‌کند. از طرف دیگر قرمزها هر چهار دیدار اخیر خود در لیگ برتر را برنده شده‌اند و قصد ندارند نوار پیروزی‌های خود را پاره کنند. 

البته خوان کارلوس گاریدو برای انتخاب ترکیب امروزش با چالش‌هایی روبه‌رو است. چهار بازیکن پرسپولیس با مصدومیت روبه‌رو شده‌اند و حتی جایی در تمرینات تیم‌شان برای هفته نهم لیگ برتر نداشتند. اوستون اورونوف، حسین کنعانی، فرشاد فرجی و ایوب العملود چهار بازیکن آسیب‌دیده پرسپولیس هستند که سه نفر از آنها در بازی با السد هم حضور نداشتند و فرشاد فرجی هم در اواسط مسابقه دچار مصدومیت شد و جای خود را به سهیل صحرایی داد تا گاریدو برای دومین بار مدافع راست خود را تغییر دهد و در نهایت به یک جوان 21 ساله برسد. البته که سهیل صحرایی توانست جایگزین خوبی برای فرجی باشد و نمره قبولی را در آزمون سخت السد به دست بیاورد. این احتمال وجود دارد که او امروز هم به عنوان مدافع راست وارد زمین شود. این احتمال هم وجود دارد که میلاد محمدی در این پست به کار گرفته شود. 

در هر حال این چهار نفر با نظر پزشکان به احتمال بسیار زیاد به بازی امروز نمی‌رسند و غیبت‌شان ترکیب پرسپولیس را از نظر ساختاری دچار تغییر می‌کند. پرسپولیس برای سمت راست یعقوب براجعه جوان را هم خواهد داشت که در تیم جوانان ایران عملکرد خوبی داشته و در تمرینات پیش فصل سرخ‌ها نیز نامش بسیار در رسانه‌ها مطرح شد. همچنین ممکن است در صورت تغییر پست میلاد محمدی، عرفان ملاپورجوان هم در ترکیب پرسپولیس قرار بگیرد. شاید این یک توفیق اجباری برای مرد اسپانیایی است تا به دیگر بازیکنان تیمش هم فرصت بازی بدهد و آنها را در مستطیل سبز محک بزند. پرسپولیس در دو بازی رفت و برگشت فصل گذشته لیگ برتر موفق به شکست شمس‌آذر قزوین شده و امروز نیز به نظر از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردار است.

در سوی مقابل اما شمس‌آذر نیز برای پیروزی انگیزه‌های خودش را دارد. این تیم در دومین فصل حضورش در لیگ برتر نتایج چندان خوبی به دست نیاورده است اما آنها در آخرین دیدار خارج از خانه خود موفق شدند تیم بحران‌زده مس رفسنجان را شکست دهند تا حداقل روحیه خوبی به دست بیاورند. از سوی دیگر بعد از استعفای سعید دقیقی، نیمکت قزوینی‌ها دچار تغییر شد و رضا مهاجری که ابتدای فصل هدایت خیبر را برعهده داشت، به عنوان سرمربی شمس‌آذر به فعالیتش ادامه می‌دهد و در نخستین گام امروز مقابل پرسپولیس قرار می‌گیرد. نکته مهم در این باره اینجاست که دقیقی تا به حال نتوانسته مقابل پرسپولیس برنده باشد. این سرمربی تاکنون ۱۱ بار با تیم‌های مختلف مقابل پرسپولیس قرار گرفته که هفت بار شکست خورده است. شاید انگیزه مهاجری برای اثبات خود این طلسم را باطل کند و هم او و هم شمس‌آذر بتوانند اولین بردشان مقابل تیم سرخ‌پوش پایتخت را جشن بگیرند. همچنین دو تیم در دو تقابل‌شان موفق به گلزنی شده‌اند و بازی‌های پرگلی را به نمایش گذاشته‌اند. باید دید سومین رویارویی آنها هم در همین مسیر برگزار می‌شود یا نه.