نازنین دشتی 

از چهار تیمی که به عنوان نماینده ایران در رقابت‌های آسیایی حضور دارند، تنها تراکتور بود که توانست در هفته سوم مسابقات قاره‌ای، به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. استقلال و پرسپولیس در هفته سوم لیگ نخبگان آسیا مقابل النصر و السد شکست خوردند، سپاهان در هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا 2 برابر شارجه امارات بازی را واگذار کرد و تراکتورسازی در همین رقابت‌ها به یک پیروزی دلچسب مقابل روشن تاجیکستان دست یافت. تیمی که در لیگ برتر هم یکی از مدعی‌های قهرمانی به حساب می‌آید و حالا در آسیا هم شرایط بهتری از رقبای داخلی‌اش دارد. 

دیدار تراکتورسازی تبریز و روشن تاجیکستان در ورزشگاه ملی دوشنبه برگزار شد. البته قرار بود تراکتور در این هفته میزبان روشن باشد اما با توجه به اینکه بنا به تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی از تبریزی‌ها سلب شد، با موافقت باشگاه تاجیکستانی محل برگزاری بازی رفت‌وبرگشت جابه‌جا شد و همین مساله زمینه‌ساز حضور تراکتوری‌ها در کشور تاجیکستان شد. 

برتری تراکتور در زمین و آمار

شاگردان دراگان اسکوچیچ در این دیدار تیم برتر زمین مسابقه بودند و می‌توانستند با تعداد گل‌های بیشتری به پیروزی برسند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که تراکتوری‌ها 63 درصد مالکیت توپ داشته‌اند، 18 شوت به سوی دروازه رقیب خود زده‌اند که 9 ضربه آنها در چارچوب بوده و سه شوت‌شان به گل تبدیل شده است. نکته جالب توجه اینکه بر حسب آمار«متریکا»، امید گل تراکتور در این بازی 4.88 بوده که رکورد ویژه‌ای برای سرخ‌پوشان محسوب می‌شود و نشان از نمایش تهاجمی آنها برابر حریف تاجیکستانی دارد. 

صعود، هدیه‌ای از موهون‌باگان

تراکتورسازان بخشی از شانس بالای صعودشان را مدیون نماینده هندوستان هستند. این تیم که برای هفته دوم این مسابقات باید به ایران می‌آمد، از این سفر امتناع کرد تا با تصمیم سخت کنفدراسیون آسیا روبه‌رو شده و از جمع تیم‌های گروه اول حذف شود. به این ترتیب بعد از پیروزی تبریزی‌ها در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا 2 در قطر که با نتیجه سه بر صفر الوکره را شکست دادند و برد سه بر یک‌شان مقابل تیم روشن در کشور تاجیکستان، راه تراکتور برای صعود کاملا هموار شد و سرخ‌پوشان که فقط دو بازی تا پایان مرحله گروهی دارند، می‌توانند در صورت کسب پیروزی در دیدار بعدی، جشن صعود خود به جمع 16 تیم برتر آسیا را برپا کنند. این دیدار چهارشنبه 16 آبان برگزار می‌شود. 

کلید صعود در دست تراکتور

تراکتوری‌ها بعد از کسب دو برد پیاپی آسیایی، به کار خود در دور رفت مرحله گروهی پایان دادند و حالا در دور برگشت، باید در گام نخست بار دیگر برابر روشن قرار گیرند. همان‌طور که گفته شد میزبانی تراکتور مقابل روشن جابه‌جا شد و حالا آنها باید در دیدار برگشت، در خانه به مصاف روشن بروند. اما همچنان این احتمال وجود دارد که امتیاز میزبانی نمایندگان ایران سلب شود و در این صورت دراگان و تیمش در دوبی امارات از حریف تاجیک خود میزبانی خواهند کرد. در صورت پیروزی تراکتور در این بازی، آنها جمع امتیازات خود را به عدد 9 می‌رسانند و صعودشان به مرحله حذفی را دو هفته مانده به پایان مسابقات مرحله گروهی مسجل می‌کنند. به این ترتیب تبریزی‌ها نخستین تیمی نام می‌گیرند که از منطقه غرب آسیا، به جمع 16 تیم برتر راه 

پیدا کرده‌اند. 

سرگروهی در صورت نباختن 

سرخ‌پوشان بعد از جدال با روشن تاجیکستان، باید روز هفتم آذرماه در خانه به مصاف الوکره بروند و دومین بازی خانگی پیاپی خود را در لیگ قهرمانان آسیا 2 برگزار کنند. بعد از آن، کار تراکتور در مرحله گروهی به پایان می‌رسد و در دیدار پایانی گروه نخست، تیم‌های الوکره و روشن به مصاف هم خواهند رفت. معادلات روی کاغذ نشان می‌دهد که سرخ‌پوشان اگر در دو بازی آینده خود شکست نخورند و چهار امتیاز به دست بیاورند، بدون اینکه توجهی به نتیجه بازی پایانی الوکره و روشن داشته باشند، به عنوان صدرنشین گروه نخست به مرحله حذفی راه پیدا می‌کنند. با این اوصاف، دور از ذهن نیست که سرخ‌پوشان 12 روز دیگر و بعد از جدال دوباره با روشن، جشن صعود خود به جمع 16 تیم برتر سطح دوم رقابت‌های آسیایی را بر پا کنند و خود را برای حضور در مرحله حذفی آماده نمایند. با وجود اینکه دراگان اسکوچیچ در نشست خبری بعد از بازی با روشن عنوان کرد از الان به قهرمانی در آسیا فکر نمی‌کنند، اما ادامه این روند آنها را به عنوان مدعی در سطح دوم مسابقات قاره کهن 

قرار می‌دهد.