نازنین دشتی

از زمانی که تصمیم گرفته شد جام جهانی فوتبال به جای 32 تیم با 48 تیم برگزار شود، تقریبا همه معتقد بودند که حضور تیم ملی ایران در این مسابقات قطعی است. جام جهانی 2026 سه میزبان مشترک دارد و قرار است بازی‌ها در کشورهای آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود. افزایش چشمگیر تعداد سهمیه قاره‌های مختلف هم بیشتر در آسیا دیده می‌شود. قاره کهن می‌تواند در دور جدید جام جهانی هشت نماینده داشته باشد و در صورت موفقیت در مرحله پلی‌آف بین‌قاره‌ای، این تعداد حتی می‌تواند به عدد 9 هم برسد. 

تیم ملی ایران هم که در سه دوره اخیر این مسابقات حضور داشته، کار سختی برای رسیدن به چهارمین جام جهانی متوالی ندارد. ایران در دوره قبلی سریع‌ترین صعود به جام جهانی را با دراگان اسکوچیچ تجربه کرد و حالا این فرصت را دارد که این رکورد را با امیر قلعه‌نویی بشکند و سریع‌ترین صعود تاریخ را به نام خود بزند. 

خیال آسوده با 6 امتیاز

تیم ملی فوتبال بعد از استراحت در دور نخست، یک صعود بی‌دردسر از دور دوم انتخابی جام جهانی داشت و حالا در جمع 18 تیم برتر قاره آسیا قرار گرفته است. با توجه به وضعیت گروه، اکنون تیم ملی ایران تا تضمین حضور در جام جهانی فاصله زیادی ندارد. ایران با صدرنشینی در گروه خود که با پیروزی پرگل مقابل قطر به دست آورد، قرعه مطلوب‌تری نسبت به دیگر مدعیان صعود نصیبش می‌شود و می‌تواند با استفاده بهینه از این فرصت در مسیر تحقق اهدافش گام بردارد. باتوجه به اینکه از هر گروه، دو تیم اول به صورت مستقیم جواز حضور در جام جهانی را به دست می‌آورد، فاصله 6 امتیازی ایران با تیم سوم جدول که در حال حاضر امارات است، یک حاشیه امن را ایجاد کرده و باعث شده که ژنرال و شاگردانش با خیالی آسوده‌تر برای مسابقات پیش رو آماده شوند. به خصوص که حالا مسیر رسیدن به سهمیه برای‌شان از همیشه هموارتر است. 

سه برد پیاپی تا صعود

تیم ملی ایران اگر در بازی‌های پیش رو سه برد پیاپی به دست بیاورد، سهمیه جام جهانی را در جیب می‌گذارد. شاگردان قلعه‌نویی در چهار بازی اخیر خود 10 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را به دست آورده‌اند و کسب سه برد متوالی، نتیجه بعیدی برای آنها نیست. تیم ملی در تاریخ بیست‌وچهارم در آخرین بازی دور رفت مرحله گروهی برابر کره‌شمالی به میدان می‌رود، روز بیست‌ونهم آبان یک دیدار خارج از خانه مقابل قرقیزستان دارد و در تاریخ سی‌ام اسفند باید از تیم ملی امارات میزبانی کند. با اینکه دو بازی از سه بازی پیش روی ایران در خانه رقبا برگزار می‌شود اما این ملی‌پوشان کشورمان هستند که روی کاغذ شانس بیشتری برای پیروزی دارند. قرقیزستان در حال حاضر با سه امتیاز و کره‌شمالی با دو امتیاز قعرنشین جدول هستند و شانس زیادی مقابل تیم پرانگیزه ایران ندارند. ایران با کسب 6 امتیاز خارج از خانه به 16 امتیاز می‌رسد و یک گام بزرگ در مسیر رسیدن به جام جهانی برمی‌دارد و تنها یک قدم تا سهمیه فاصله می‌گیرد. قدمی که با پیروزی خانگی مقابل امارات می‌تواند بردارد و با به جیب زدن سهمیه حضور در جام جهانی، سایر مسابقاتش را تشریفاتی برگزار کند. چهارمین بازی تیم ملی هم پنجم فروردین 1404 برگزار می‌شود. جایی که ایران باید در خانه میزبان ازبکستان باشد.

درواقع اگر اماراتی‌ها و قطری‌ها در دو بازی آینده خود 6 امتیاز کامل را به دست نیاورند و ایران بتواند پیروز میدان باشند، شاگردان امیر قلعه‌نویی این شانس را دارند تا با کسب پیروزی برابر امارات در هفته هفتم دور سوم انتخابی جام جهانی 2026، صعود خود به این رقابت‌ها را در فاصله سه بازی مانده به پایان دور سوم قطعی کنند و سریع‌ترین صعود به جام جهانی را رقم بزند.

این ماموریت غیرممکن نیست

اینکه یوزهای ایرانی بتوانند در مسیر دلخواه قدم بردارند و سریع‌ترین صعود به جام جهانی را داشته باشند، اصلا ماموریت غیرممکنی برای آنها نیست. با تمام فراز و نشیب‌هایی که این تیم تجربه کرده، ملی‌پوشان و ژنرال هدف‌های خاص خودشان را در این جام دنبال می‌کنند و به دنبال عبور از مرحله گروهی در جام جهانی هستند. یک صعود مقتدرانه هم چیزی است که می‌تواند موتور آنها را قوی کند و یک جام جهانی را دلچسب را برای‌شان به ارمغان بیاورد. این تیم ستاره‌های زیادی دارد که یا به عنوان لژیونر و یا به عنوان ستاره‌های داخلی عملکرد خوبی دارند و تشنه درخشش در میدانی به بزرگی جام جهانی هستند.