آریا طاری

سهراب بختیاری‌زاده نتوانست آخرین حضورش به عنوان سرمربی تیم استقلال را با برد تجربه کند. این تیم که در هفته سوم لیگ نخبگان در ورزشگاه راشد دوبی میزبان النصر پرستاره بود، درنهایت با قبول یک گل شکست خورد تا اوضاعش در جدول رده‌بندی تعریفی نداشته باشد. استقلالی‌ها از ابتدای این فصل روزهای بحرانی و پرنوسانی را تجربه کردند و امیدوار بودند بعد از انتخاب سرمربی جدیدشان، بتوانند با یک برد آسیایی و شیرین از موسیمانه استقبال کنند. اما درنهایت این رونالدو و یارانش بودند که با رقص پیروزی، مستطیل سبز را ترک کردند. این دیدار مهم در حالی برگزار شد که نماینده ایران در دو بازی آسیایی قبلی خود یک برد و یک باخت به دست آورده‌ بود و النصر با یک برد و یک تساوی، به دنبال دومین برد خود بود. 

النصر با برد در این مسابقه هفت امتیازی شد و در جایگاه چهارم موقعیت خود را تثبیت کرد و استقلال هم با پذیرش دومین باخت پیاپی در رقابت‌های آسیایی، سه امتیازی ماند و به رتبه ششم جدول سقوط کرد. النصر در دیدار بعدی خود روز پانزدهم آبان‌ماه میزبان العین امارات است و استقلال هم روز چهاردهم آبان‌ماه باید در عربستان به مصاف الهلال برود.

حسینی ستاره آبی‌ها شد

بعد از شکست تلخ استقلال مقابل ذوب‌آهن در هفته هشتم لیگ برتر، سهراب بختیاری‌زاده ترکیب تیم را مقابل النصر با چهار تغییر مشخص کرد. به این ترتیب که سیدحسین حسینی به دروازه بازگشت و ابوالفضل جلالی، زبیر نیک‌نفس و جلال‌الدین ماشاریپوف به جای میلاد زکی‌پور، گائل کاکوتا و گوستاوو بلانکو به میدان رفتند. البته مهم‌ترین تغییر حضور حسینی درون چارچوب بود. شاید اگر کاپیتان باتجربه آبی‌ها که با محرومیت از حضور در تمرین و مسابقه ذوب‌آهن روبه‌رو شده بود به میدان برنمی‌گشت، حالا آبی‌ها شکست سنگینی را تجربه کرده بودند. او اما بارها با واکنش‌های به موقع و درستش مانع گلزنی زردپوشان شد تا نشان دهد حتی با وجود نداشتن هیچ کلین‌شیتی تا به اینجای لیگ، همچنان دروازه‌بان مطمئنی است. گلی هم که او دریافت کرد، مهار سختی داشت. در دقیقه 81 حسینی در ابتدا توانست ضربه سر دیدنی کریستیانو رونالدو را مهار کند اما در ریباند، آیمریک لاپورت دروازه خالی آبی‌ها را باز کرد تا النصر با یک گل پیش بیفتد و تا پایان بازی از این گل محافظت کند. 

کابوسی در رویای مهرداد

مهرداد محمدی که به خاطر مصاحبه‌اش در انتهای فصل گذشته با 6 جلسه محرومیت روبه‌رو شده بود، با شروع لیگ بیست‌وچهارم خودش را در آماده‌ترین حالت ممکن قرار داد و رویای یک فصل عالی را در ذهن می‌پروراند. این رویا اما در بازی با النصر به کابوس تبدیل شد. او که در شب نیمکت‌نشینی گوستاوو بلانکو، امید اول گلزنی آبی‌ها بود، در دقیقه هفت روی اولین موقعیتی که به‌ دست آورد با آیمریک لاپورت، مدافع باتجربه النصر برخورد جدی داشت و این برخورد منجر به مصدومیت شدید و تعویض اجباری او شد. بعد از اقدامات پزشکی انجام‌شده، مشخص شد که ستاره شماره هفت آبی‌ها از ناحیه درشت نی ساق پای چپ دچار شکستگی شده و ارزیابی اولیه پزشکان با توجه به شرایط پایِ او، دوری سه ماهه او را تخمین می‌زند. این به معنی از دست رفتن نیم‌فصل اول لیگ برتر و احتمالا دور گروهی لیگ نخبگان برای این ستاره سرعتی. به این ترتیب مهرداد احتمالا نتواند از عنوان برترین گلزن استقلال دفاع کند. 

سهراب برنده نیمه مربیان نیست

سرمربی موقت تیم فوتبال استقلال در حالی به کار خود در این سمت پایان داد که آمار خوبی از خود بر جای نگذاشت. او در سه بازی که هدایت این تیم را بر عهده داشت، یک برد‌ (مقابل هوادار) و دو شکست (مقابل ذوب‌آهن و النصر) به دست آورد. نکته مشترک این سه بازی اینجاست که تیم بختیاری‌زاده در نیمه‌های دوم شکست خورد و به گل نرسید. موضوعی که نشان می‌دهد سهراب نیمه مربیان را نبرده است. آبی‌شان در نیمه دوم بازی با هوادار یک گل دریافت کردند، در 45 دقیقه دوم تقابل با ذوب‌آهن سه بار دروازه‌شان باز شد و النصر هم تک‌گل پیروزی‌بخش خود را در نیمه دوم به ثمر رساند. درواقع بختیاری‌زاده نتوانست در جریان مسابقه و در نیمه‌های دوم عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد و تعویض‌ها و بازی‌خوانی او و دستیارانش چندان به نتیجه منجر نشد. او حالا قرار است به عنوان دستیار ایرانی پیتسو موسیمانه کار را دنبال کند و احتمالا فعلا نباید چندان به بحث تعویض‌ها وارد شود. 

مهرداد محمدی که در شب نیمکت‌نشینی گوستاوو بلانکو، امید اول گلزنی آبی‌ها بود، در دقیقه هفت روی اولین موقعیتی که به‌ دست آورد با آیمریک لاپورت، مدافع باتجربه النصر برخورد جدی داشت و این برخورد منجر به مصدومیت شدید و تعویض اجباری او شد. ارزیابی اولیه پزشکان، دوری سه ماهه او را تخمین می‌زند

رامین، توفانی که خاموش شد

رامین رضاییان برخلاف روزهای اولی که در استقلال یک ستاره تمام‌عیار بود و در هر بازی توفانی ظاهر می‌شد، حالا کمی افت کرده است. با اینکه رامین یک مدافع راست است، اما او همیشه به آمار بالای تاثیرگذاری‌اش روی گل معروف بوده. رامین در حالی راهی استقلال شد که در سه بازی آخر سپاهان روی 6 گل تاثیر گذاشته بود. او در اولین بازی استقلال هم مقابل شمس‌آذر پاس گل پیروزی‌بخش تیمش را داد و در هفته دوم هم هر دو گل تیمش را مقابل ملوان به ثمر رساند. در هفته سوم که استقلال اولین شکستش را در لیگ مقابل هم‌نام خوزستانی تجربه کرد، رامین بدون تاثیرگذاری به کارش پایان داد. او اما در اولین بازی آسیایی تیمش یک گل به ثمر رساند و مقابل نساجی هم از روی نقطه پنالتی به گل رسید تا در پنج بازی نخست، آمار چهار گل و یک پاس گل و متوسط تاثیرگذاری روی یک گل در هر بازی از خود به جای گذاشته باشد. 

او از هفته چهارم که دربی پایتخت برگزار شد اما کم‌کم از رامین ابتدای فصل دور شد. شاید پنالتی دادن به رقیب آن هم در آخرین دقایق مسابقه باعث شد که رضاییان روحیه و اعتماد به نفسش را از دست بدهد. او از بعد از این دیدار روزهای خوبی را سپری نکرد و روی هیچ‌کدام از گل‌هایی که استقلال به ثمر رساند، رد پایی از یاغی آبی‌ها دیده نشد. باید دید حضور سرمربی آفریقایی موتور رامین را دوباره روشن می‌کند؟ هواداران حساب ویژه‌ای در این فصل روی او باز کرده‌اند. 

هواداران استقلال با توجه به وضعیت فعلی تیم‌شان شاید انتظار متوقف کردن تیم پیولی را با ستاره‌های زیادی که دارد را نداشتند. شاید همین نمایش امیدوارکننده برای آنها در شروع راه با سرمربی جدید و کارنامه‌دار کافی و امیدوار کننده باشد

رکورددار بحرانی‌ترین استقلال

استقلالی‌ها در فصل جاری رکورد بحران تاریخ خود را شکسته‌اند. آنها در حالی مقابل النصر پنجمین شکست‌شان را تجربه کردند که در سه فصل اخیر با هدایت فرهاد مجیدی، ریکاردو ساپینتو و جواد نکونام هفت شکست در 96 بازی داشتند. اوج عملکرد این تیم در لیگ 21 بود که با هدایت مجیدی بدون شکست قهرمان شد. در فصل 22 تحت رهبری ساپینتو، چهار شکست در لیگ مقابل سپاهان (رفت و برگشت)، تراکتور و پرسپولیس و یک شکست در فینال جام حذفی برابر پرسپولیس را تجربه کردند. فصل قبل هم با نکونام با دو شکست، یکی در لیگ مقابل سپاهان و دیگری در جام حذفی برابر مس رفسنجان مواجه شدند. 

به این ترتیب کسب پنج شکست در 10 بازی (مقابل استقلال خوزستان، پرسپولیس، السد، ذوب‌آهن و اکنون النصر) این تیم را در بحرانی‌ترین حالت خود نشان می‌دهد. با انتصاب پیتسو موسیمانه به‌عنوان سرمربی جدید، حالا امیدواری‌ها به این است که او بتواند تیم بحران‌زده استقلال را بهبود بخشد. موسیمانه باید راه‌حلی برای درمان این مشکلات پیدا کند و آبی‌پوشان پایتخت را از وضعیت ناامیدکننده‌ای که در آن قرار دارند، بیرون بکشد. 

چند نکته امیدوارکننده

استقلال با وجود شکست تلخی که مقابل النصر تجربه کرد، چند نکته امیدوارکننده را هم نشان داد. نکاتی که می‌تواند آینده‌ای روشن با سرمربی جدید را رقم بزند. اول از همه هما‌ن‌طور که اشاره شد، بازگشت حسینی درون دروازه بود. عملکردی که او در خط دروازه داشت، یکی از نکات مثبت نمایش استقلال در این دیدار بود. در پایان مسابقه 9 نجات دروازه به نام او ثبت شد تا بسیاری از سایت‌های معتبر او را بهترین بازیکن زمین بخوانند. موسیمانه در ورزشگاه حضور داشت و این نمایش را از نزدیک دید تا شناخت خوب و قابل‌تاملی از توانایی‌های کاپیتان اول تیمش به‌ دست آورده باشد. 

همچنین مرادمند، فلاح و سیلوا که پیش‌بینی می‌شد کار سختی مقابل ستاره‌هایی نظیر کریستیانو رونالدو و سادیو مانه داشته باشند، عملکرد خوبی داشتند و به جز یکی، دو صحنه امیدوارکننده ظاهر شدند. مدافعان استقلال بارها خودشان را در بهترین زمان مقابل شوت‌های مهاجمین حریف قرار دادند و جلوتر از آنها ضربه سر زدند. یک ‌بار هم سیلوا توپ را از روی خط بیرون کشید تا النصر سرانجام روی ضربه تماشایی رونالدو که پس از دفع تماشایی‌تر حسینی با خوش‌شانسی لاپورت مقابل او روی تیرک دوم فرود آمد، به گل برسد. البته وسلی روبیرو هم یک مرتبه پس از پشت سر گذاشتن سیلوا در آستانه ثبت گل دوم بود که تیرک دروازه مانع او شد، اما در مجموع نمایش دفاع استقلال که در این فصل تنها یک مرتبه طی 11 مسابقه (در لیگ برتر و رقابت‌های آسیایی) موفق به کلین‌شیت شده، امیدوارکننده بود.

امیدوار به آینده

در هر حال هواداران استقلال با توجه به وضعیت فعلی تیم‌شان شاید انتظار متوقف کردن تیم پیولی را با ستاره‌های زیادی که دارد را نداشتند. شاید همین نمایش امیدوارکننده برای آنها در شروع راه با سرمربی جدید و کارنامه‌دار کافی و امیدوار کننده باشد. آنها در هفته نهم و از بازی مقابل خیبر که پنجم آبان برگزار می‌شود، به صورت رسمی موسیمانه را روی نیمکت دارند و امیدوارند با او تقویم فشرده‌ای که پیش روی‌شان است را به خوبی پشت سر بگذارند. استقلالی‌ها بعد از بازی با خیبر باید آماده نبرد حساس با تراکتور شوند که دهم آبان برگزار می‌شود و 14 آبان هم مصاف مهم با الهلال را پیش رو دارند. آبی‌ها حالا باید نگاه‌شان به آینده باشد و برای اینکه به جمع مدعی‌های قهرمانی برگردند، باید روی تک تک امتیازها تا پایان لیگ حساب کنند.