آریا طاری

تیم فوتبال استقلال قرار بود امروز در ایران میزبان النصر عربستان باشد. بعد از اینکه به دلیل مسائل منطقه‌ای میزبانی تیم ملی گرفته شد و ملی‌پوشان در ورزشگاه راشد دوبی پذیرای تیم ملی قطر شدند، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت بازی‌های خانگی استقلال و پرسپولیس نیز در کشور سوم برگزار شود. از همین رو آبی‌پوشان هم تصمیم گرفتند انتخابی مشابه تیم ملی داشته باشند و میزبانی‌شان از حریف عربستانی را در ورزشگاه راشد انجام بدهند. 

نبرد دشوار هفته سوم

النصر و استقلال در جدول رده‌بندی لیگ نخبگان آسیا به ترتیب در رده‌های چهارم و پنجم ایستاده‌اند. النصر با یک پیروزی و یک تساوی چهار امتیازی است و در رده چهارم ایستاده و استقلال با یک پیروزی و یک شکست و کسب سه امتیاز به استقبال هفته سوم مسابقات آمده است. هفته‌ای که قرار است در آن این تیم بحران‌زده با یک دیدار بسیار سخت روبه‌رو شود. النصر با لشکر ستارگان خارجی‌ و داخلی‌اش راهی امارات شده و استفانو پیولی می‌تواند با خیال راحت ترکیبش را انتخاب کند. درواقع او دست روی هر بازیکنی بگذارد، وزن تیمش کم نمی‌شود. حتی سلطان الغنام مدافع چپ النصر که گفته می‌شد ممکن است به دلیل مصدومیت، بازی تیمش مقابل استقلال را از دست بدهد، در فهرست تیمش قرار گرفت تا پیولی با دستی کاملا باز نفراتش را در این نبرد راهی زمین کند. 

کریستیانو رونالدو، اندرسون تالیسکا، سادیو مانه، مارسلو بروزوویچ، اوتاویو مونتیرو و... از جمله ستاره‌هایی هستند که راهی دوبی شده‌اند. شاید اگر استقلال در این بازی پیتسو موسیمانه را روی نیمکت داشت، حداقل از نظر روحی با شرایط بهتری وارد زمین می‌شد. اما سرمربی آفریقایی آبی‌پوشان در این دیدار روی سکو می‌نشیند و از هفته نهم لیگ برتر به صورت رسمی کارش را در این -تیم آغاز می‌کند. 

النصر  با  برد   در دوبی

حریف امروز استقلال در بهترین حالت ممکن قرار دارد. این تیم در آخرین مسابقه‌اش در لیگ عربستان یک پیروزی دلچسب در خانه الشباب به دست آورد تا امتیازاتش را به عدد 17 برساند و بعد از الهلال در رده دوم جدول بایستد. استفانو پیولی سرمربی النصر با آمار 6 برد در 6 بازی لیگ حرفه‌ای عربستان راهی دوبی شده و قصد دارد در لیگ نخبگان هم با شکست استقلال، برای رسیدن به رده‌های بالای جدول تلاش کند. آنها همچنین در لیگ عربستان 14 گل به ثمر رسانده‌اند و تنها سه گل خورده‌اند و واضح است که در شرایط به مراتب بهتری نسبت به استقلال قرار دارند. 

البته آمار گل زده و گل خورده دو تیم در لیگ نخبگان با هم برابر است. هم استقلال و هم النصر در دو هفته ابتدایی سه گل به ثمر رسانده‌اند و دو گل هم دریافت کرده‌اند. با این حال این آمار باعث نمی‌شود که قدرت دو تیم و شرایط‌شان را یکسان دانست. استقلال روزهای بسیار بحرانی‌ را سپری می‌کند و با شکست سنگین مقابل ذوب‌آهن به دیدار هفته سوم قدم می‌گذارد. این تیم همچنین بدون تمرین راهی دوبی شده است. باید دید درنهایت کدام تیم می‌تواند برنده نبرد امروز باشد و سه امتیاز مهم را به جیب بزند. 

بازگشت کاپیتان،  خبر خوش برای هواداران

وقتی سیدحسین حسینی در آستانه بازی مهم با ذوب‌آهن با تصمیم مدیر باشگاه از حضور در تمرینات و هفته هشتم محروم شد، استقلال شکست سنگینی را مقابل حریف اصفهانی‌اش متحمل شد. از همان بازی هواداران به حمایت از حسینی پرداختند چراکه نگران بودند در هفته سوم لیگ نخبگان در نبود کاپیتان‌شان از سوی النصر پرستاره گلباران شوند و تلخ‌کامی‌شان ادامه پیدا کند. با این حال محرومیت حسینی از حضور در جلسه ریکاوری هم ادامه پیدا کرد چراکه نه حسینی تصمیم داشت حرف‌هایش را پس بگیرد و نه باشگاه برنامه‌ای برای عبور از این ماجرا داشت. درنهایت اما خطر داشتن یک دروازه لغزان مقابل النصر آنقدر ترسناک بود که با پادرمیانی‌هایی که توسط اعضای تیم و باشگاه صورت گرفت، جلسه‌ای میان حسینی، فرشید سمیعی مدیرعامل باشگاه و ایمان عالمی سرپرست تیم برگزار شد و مدیریت سرانجام اجازه حضور او در تمرینات را داد و کاپیتان همراه با تیم به امارات سفر کرد. حسینی در بازی قبلی مقابل السد با وجود شکست دو بر صفر نمایش قابل قبولی داشت و واکنش‌های او تحسین شد. اما حالا با چالش بسیار بزرگ‌تری روبه‌رو است؛ رویارویی با ستارگان بزرگ و گران‌قیمت النصر مانند کریستیانو رونالدو، سادیو مانه و تالیسکا که می‌تواند یکی از حساس‌ترین و دشوارترین بازی‌های او در این فصل باشد. 

جلالی هم رسید

یکی دیگر از اتفاقات تلخ بازی استقلال و ذوب‌آهن، غیبت ابوالفضل جلالی به دلیل مصدومیت بود. جلالی فصل گذشته یکی از بهترین بازیکنان این تیم بود و امسال هم عملکرد بدی نداشته اما مصدومیت در اردوی تیم ملی باعث شد که او جایی در فهرست نفرات استقلال مقابل ذوب‌آهن نداشته باشد. خبر خوش برای استقلالی‌ها اما این است که مصدومیت او حل شده و جلالی می‌تواند آبی‌پوشان را در مسابقه حساس با النصر همراهی کند. البته استقلال در سمت چپ میلاد زکی‌پور را هم در اختیار دارد و باید دید سهراب بختیاری‌زاده در آخرین تجربه سرمربیگری خود در استقلال، کدام بازیکن را در ترکیب اصلی قرار می‌دهد. 

نبرد انتقامی برای ماشاریپوف

یکی از چهره‌های ویژه این دیدار بدون شک جلال‌الدین ماشاریپوف است. ستاره ازبکستانی آبی‌ها که روزگاری برای النصر به میدان می‌رفت. ماشاریپوف در سال 2021 به عضویت النصر عربستان درآمد و برخلاف انتظارها، اوضاع او در این تیم اصلا خوب پیش نرفت. جلال‌الدین خیلی زود به شباب‌الاهلی قرض داده شد و وقتی به النصر برگشت دور از انتظار ظاهر شد. درواقع انتخاب النصر دیواری بود مقابل پیشرفت ستاره ازبکستانی. درنهایت آمدن رونالدو به النصر مقدمات جدایی جلال‌الدین را فراهم کرد و او در انتخاب اشتباهی دیگر به پانسرایکوس یونان پیوست تا کماکان پتانسیل او خاموش بماند. او از سال 2024 به فوتبال ایران آمد و سرانجام لباس استقلال را بر تن کرد. او احتمالا انگیزه زیادی برای نشان دادن توانایی‌اش در بازی امروز خواهد داشت و این بهترین خبر برای سهراب بختیاری‌زاده و هواداران استقلال برای این مسابقه است. 

تقابل بعد از 13 سال!

نکته جالب این مسابقه این است که دو تیم استقلال و النصر، پیش از این تنها دو بار مقابل هم قرار گرفته‌اند. آخرین باری که این دو تیم با هم روبه‌رو شدند به لیگ قهرمانان آسیا سال 2011 برمی‌گردد. جایی که آنها در مرحله گروهی دو بار با هم بازی کردند و هر کدام یک پیروزی به دست آوردند. النصر در دیدار رفت با نتیجه دو بر یک به پیروزی رسید و در بازی برگشت هم که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، استقلال با همین نتیجه حریف خود را شکست داد. هرچند آن پیروزی چندان برای آبی‌ها شیرین نبود و کمکی به صعودشان نکرد. در آن سال السد و النصر با 10 و هشت امتیاز به عنوان دو تیم اول راهی مرحله بعد شدند و استقلال با تفاضل کمتر نسبت به النصر با هشت و پاختاکور با پنج امتیاز نتوانستند صعود کنند و از گردونه رقابت‌ها حذف شدند. از 13 سال پیش که آخرین مسابقه دو تیم بود، هم ترکیب النصر و هم استقلال کاملا دگرگون شده و آنها با شمایلی کاملا جدید سومین تقابل‌شان را پشت سر خواهند گذاشت.