نازنین دشتی

نوزدهمین دوره مسابقات والیبال جام باشگاه‌های جهان از ۲۰ تا ۲۵ آذر به میزبانی برزیل برگزار می‌شود تا بار دیگر شاهد تقابل بهترین تیم‌های جهان باشیم. رقابت‌هایی که ایران دو نماینده در آن دارد و باید خودشان را برای یک عملکرد خوب در این میدان آماده کنند. تیم‌های فولاد سیرجان ایرانیان و شهداب یزد که عنوان قهرمانی و نایب ‌قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به دست آوردند، به زودی در سطح جهانی به میدان می‌روند. حالا گروه‌بندی این مسابقات هم مشخص شده تا تیم‌ها بتوانند با آگاهی بیشتر برای رویارویی با رقبای جهانی خود، آماده شوند. 

فولاد و لوبه هم‌گروهی شدند

شاگردان بهروز عطایی در فولاد سیرجان ایرانیان در جام باشگاه‌های جهان با تیم لوبه ایتالیا همگروه شده‌اند. پرایا کلوب از برزیل و الاهلی از مصر هم دیگر تیم‌های گروه A را تشکیل می‌دهند. به نظر می‌رسد کار فولاد در این جام نسبت به دیگر تیم کشورمان یعنی شهداب راحت‌تر باشد. فولادی‌ها در لیگ برتر والیبال ایران هم به عنوان مدعی قهرمانی حضور دارند و در کنار می‌خواهند شایستگی خود را در رقابت‌ با همتاهای جهانی نشان دهند. باید دید بهروز عطایی تیمش را چگونه برای این جام جذاب و هیجان‌انگیز آماده می‌کند. 

قرعه مرگ به نام شهداب افتاد

تیم شهداب یزد با قرعه دشواری در جام باشگاه‌های جهان روبه‌رو شده است. این تیم در گروه B مسابقات قرار دارد و حضور تیم‌های قدرتمندی از ایتالیا، برزیل و آرژانتین، گروه مرگ را تشکیل داده است. در این گروه، شهداب باید با تیم‌های مطرحی همچون ترنتینو ایتاس از ایتالیا، سادا کروزیرو از برزیل و کلاب سیوداد بوئینس آیرس از آرژانتین رقابت کند.  شهداب که در رسیدن به عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا ناکام بود، به دنبال این است که در سطح جهانی افتخارآفرین باشد. با این حال شهدابی‌ها در حضور تیم‌هایی از قهرمانان اروپا و آمریکای جنوبی، کار بسیار سختی برای صعود از گروه خود دارند. شهداب بازیکنان بااستعداد و باتجربه‌ای دارد و می‌تواند با تکیه بر این ویژگی‌ها و توانمندی بازیکنانش، نمایشی در خور داشته باشد. 

نگاهی به جام نوزدهم 

این دوره از مسابقات با حضور هشت تیم و به میزبانی سالن سابیازینیو آرنا در شهر اوبرلندیا برزیل برگزار خواهد شد. کشوری که سابقه میزبانی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان را در کارنامه دارد و آخرین بار در سال ۲۰۲۲ و در هفدهمین دوره این رقابت‌ها در شهر بتیم میزبان بود. تیم ترنتینو ایتاس ایتالیا با کسب عنوان قهرمانی اروپا، لوبه چیتانوا ایتالیا به عنوان تیم سوم اروپا، سادا کروزیرو بزریل با قهرمانی در آمریکای جنوبی)، کلاب کیوداد بوئینس آیرس آرژانتین با نایب قهرمانی آمریکای جنوبی)، الاهلی اسپورتینگ کلاب مصر به عنوان قهرمان آفریقا و پرایا کلوب از برزیل که میزبان مسابقات است در کنار فولاد سیرجان و شهداب یزد تیم‌های شرکت‌کننده در این رقابت‌ها هستند. البته پیش از این فدراسیون جهانی تیم جاستزبسکی وگیل لهستان (نایب قهرمان اروپا) را معرفی کرده بود که با توجه به انصراف این تیم، فدراسیون جهانی والیبال تیم لوبه را جایگزین کرد. 

مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان از سال ۱۹۸۹ آغاز شد و به مدت چهار سال به صورت متوالی برگزار شد. این رقابت‌ها پس از وقفه ۱۶ ساله (۱۹۹۳ تا ۲۰۰۸) دوباره از سال ۲۰۰۹ از سر گرفته شده و تا کنون هر ساله پیگیری شده است. تنها دوره‌ای که این مسابقات برگزار نشد به سال 2020 برمی‌گردد که شیوع ویروس کرونا بسیاری از رویدادهای ورزشی را به کام خود کشید.  در 18 دوره گذشته مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان ۱۶ نماینده از قاره کهن آسیا در این رقابت‌ها شرکت کردند که الریان با کسب مقام نایب قهرمانی در سال ۲۰۱۴ بهترین عنوان را از آن خود کرده است. همچنین در سال ۲۰۱۰ تیم پیکان تهران و سال ۲۰۲۳ تیم سانتوری ژاپن به مدال برنز این رقابت‌ها دست یافتند و در سایر دوره‌ها نمایندگان آسیا روی سکو نرفته‌اند. شاید امسال نماینده‌های ایران بتوانند دست به کاری بزرگ بزنند و یک مدال دیگر را برای قاره کهن به ارمغان بیاورند. ژاپن، کره‌جنوبی، قطر و ایران چهار کشور آسیا هستند که نمایندگان آنها در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان شرکت کرده‌اند. 

پیکان تهران با پنج دوره حضور در سال‌های ۲۰۰۹ (مقام چهارم)، ۲۰۱۰ (مدال برنز)، ۲۰۱۱ (پنجم مشترک)، ۲۰۱۵ (مقام چهارم) و ۲۰۲۲ (رتبه پنجم)، کاله مازندران ۲۰۱۳ (رتبه هشتم)، متین ورامین ۲۰۱۴ (رتبه ششم)، بانک سرمایه ۲۰۱۷ (هفتم مشترک)، خاتم اردکان ۲۰۱۸ (هفتم مشترک) و فولاد سیرجان ایرانیان ۲۰۲۱ (ششم) دیگر نمایندگان ایران در مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان جهان بودند که به عنوان قهرمان قاره آسیا در این رقابت‌ها شرکت کردند. تیم فولاد سیرجان امسال (۲۰۲۴) برای دومین بار و شهداب یزد برای نخستین بار در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند و برای کسب افتخاری جدید تلاش خواهند کرد. 

با توجه به تاریخ این مسابقات، دور رفت مرحله مقدماتی لیگ برتر مردان امسال ۱۴ آذرماه به پایان می‌رسد و مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های جهان در نیم‌فصل این رقابت‌ها برگزار خواهد شد.