نازنین دشتی 

هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان از روز گذشته کار خود را آغاز کرد. لیگی که به خاطر بازی‌های خاتون بم در لیگ قهرمانان آسیا با تاخیر آغاز شد اما پیش‌بینی می‌شود که قرار است یکی از رقابتی‌ترین فصل‌های فوتبالی را شاهد باشیم. حالا دیگر لیگ برتر زنان بیشتر از همیشه دنبال می‌شود و خود مسابقات هم پیشرفت قابل توجهی داشته است. به خصوص که صعود تاریخی خاتون بم به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا نگاه‌های بیشتری را به سمت فوتبال بانوان چرخاند. تیمی که با کسب 10 عنوان قهرمانی در طول 16 فصل اخیر، پرافتخارترین تیم در لیگ زنان است و بعید است فعلا تیمی بتواند رکورد فوق‌العاده بمی‌ها را تهدید کند. مرضیه جعفری و تیمش به دنبال جام یازدهم هستند تا همچنان یکه‌تاز لیگ زنان باقی بمانند. 

گل‌گهر، سورپرایز فصل جدید 

لیگ برتر زنان با حضور 10 تیم برگزار می‌شود. خاتون بم، گل‌گهر سیرجان، سپاهان اصفهان، ملوان بندرانزلی، پالایش گاز ایلام، ایستا کردستان، طاران البرز، تام اصفهان، ستارگان سلیمی بوشهر و آوای تهران 10 تیم شرکت‌کننده در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان هستند. البته قرار بود پیکان هم بخشی از این رقابت‌ها باشد اما خودروسازان در لحظه آخر از تصمیم خود برگشتند و با انصراف‌شان از حضور در لیگ برتر زنان، طبق دستورالعمل برگزاری رقابت‌ها تیم آوا که به دسته یک سقوط کرده بود جایگزین این تیم شد. همچنین امتیاز شهرداری سیرجان هم به گل‌گهر سیرجان منتقل شد که یکی از جذاب‌ترین انتقال‌های تاریخ لیگ بانوان به حساب می‌آید. حضور سیرجانی‌ها در مسابقاتی که سپاهان و ملوان در آن حضور دارند، این لیگ را جذاب‌تر می‌کند. سه تیمی که در لیگ مردان هم با یکدیگر رقابت دارند و حالا تیم‌های بانوان‌شان مقابل هم قرار می‌گیرند. حالا فقط جای تیم‌های زنان پرسپولیس و استقلال و تراکتور در این مسابقات خالی است. البته پرسپولیس به دنبال حضور در لیگ برتر زنان بود اما شرایط خرید امتیاز آن‌طور که باشگاه می‌خواست پیش نرفت و سرخ‌پوشان در لیگ دسته یک زنان تیمداری می‌کنند. باشگاه‌های تراکتور و استقلال هم به دنبال حضور در لیگ دسته دو بانوان بودند و مشخص نیست این تیم‌ها چه زمانی به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی زنان ایران می‌رسند. 

شروع ناقص فصل جدید

بعد از تعویق لیگ به خاطر بازی‌های آسیایی خاتون، انتظار می‌رفت برنامه‌ریزی فصل جدید مسابقات به نحوی باشد که یک افتتاحیه کامل را شاهد باشیم. اما برنامه‌ریزی‌ها به نحوی انجام شده که از پنج مسابقه، دو دیدار برگزار نخواهد شد. یکی از بازی‌هایی که امروز برگزار نمی‌شود، تقابل آوای تهران و خاتون بم است. درخواستی که از سوی تیم تهرانی داده شد و بمی‌ها هم با آن موافقت کردند. عدم احراز شرایط برگزاری نبرد ستارگان سلیمی بوشهر و ملوان بندرانزلی هم زمینه‌ساز لغو این مسابقه شده است. گویا ستارگان سلیمی هنوز قراردادهای خود را به ثبت نرسانده‌اند و حتی این احتمال وجود دارد که آنها از جدول رقابت‌ها کنار گذاشته شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که سرنوشت این بازی در کمیته انضباطی روشن شود و ملوان سه امتیاز بی‌دردسر را در شروع فصل جدید به جیب بزنند. 

به وقت ساعت خوش

با اینکه لیگ هفدهم فوتبال بانوان یک افتتاحیه کامل ندارد،‌ اما مسئولان سازمان لیگ یک تصمیم مهم برای این مسابقات گرفتند و قرار نیست برخلاف فصل‌های گذشته، مسابقات در بدترین ساعات روز برگزار شود. طی فصل‌های گذشته بیشتر مسابقات در ساعت‌های 12 و 13 برگزار می‌شد اما در فصل جدید مسابقات در ساعت‌هایی چون 15 و یا 18 برگزار شود. سه دیدار هفته نخست هم ساعت 15 برگزار شد تا در این بخش سازمان لیگ نمره قبولی را ازآن خود کند. 

مدعی‌ها به دنبال امتیاز

برخلاف لیگ مردان، برنامه بازی‌های لیگ برتر زنان طی هفته‌های آینده هنوز مشخص نیست. با این حال مدعی‌های قهرمانی این مسابقات از حالا مشخص هستند. بالاتر از همه مدعی‌ها خاتون بم ایستاده که قصد دارد از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند و با کسب جام یازدهم برای دیگر تیم‌ها غیرقابل دسترس‌تر بمانند. آنها فصل گذشته بدون باخت و پیش از پایان مسابقات قهرمانی‌شان را به دست آوردند و حالا که در آسیا هم روزهای خوشی را تجربه‌ کرده‌اند،‌ با روحیه بسیار بالایی به استقبال لیگ می‌آیند. ملوان هم که فصل گذشته دستش از جام قهرمانی کوتاه ماند،‌ دیگر مدعی این مسابقات است. گل‌گهر سیرجان، سپاهان و حتی ایستا کردستان هم در بازار نقل‌وانتقالات تابستان عملکرد چشمگیری داشتند و با جذب ستاره‌های ملی‌پوش به دنبال آن هستند تا در فصل جدید بتوانند عنوان قهرمانی را از آن خود کنند. در سپاهان بیان محمودی جانشین نیلوفر اردلان شده و امیدوار است با سرمربی جدید خود جام قهرمانی را به خانه ببرد. گل‌گهری‌های تازه‌وارد هم با مریم جهان‌نجاتی روی نیمکت و حضور ستاره‌هایی از جمله زهرا خواجوی، افسانه چترنور، زهرا سربالی، شبنم بهشت، سمانه چهکندی و حدیث بساط‌شیر در ترکیب خود، در شمایل مدعی ظاهر شده‌اند. همین مساله باعث شده تا یکی از جذاب‌ترین ادوار لیگ برتر فوتبال زنان در راه باشد و به نظر می‌رسد که رقابتی‌ترین فصل این رقابت‌ها در ادوار رقابت‌ها، برگزار شود.