آریا طاری

تیم ملی ایران در یکی از مهم‌ترین مسابقات هفته چهارم دور سوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2026، شبی فراموش‌نشدنی را سپری کرد. ایران که در ورزشگاه راشد دوبی میزبان قطر بود، با چهار گل زیبا حریف خود را شکست داد و بالاتر از ازبکستان به رده اول جدول صعود کرد. ازبکستان هم در این هفته موفق شد امارات را شکست بدهد اما ایران به دلیل تفاضل گل بهتر، بالاخره به صدر جدول رسید. قطر و امارات هم که بازنده‌های دور چهارم بودند چهار امتیازی باقی ماندند تا کارشان برای جبران اختلاف 6 امتیازی با ایران و ازبکستان دشوار شود. آنها شاید برای صعود به جام جهانی باید امیدوار به حضور در رده‌های سوم و چهارم و شرکت در پلی‌آف باشند. در این گروه قرقیزستان هم مقابل کره‌شمالی به پیروزی رسید و با کسب سه امتیاز در رده پنجم ایستاد. 

کامبک با چهار گل

ایران و قطر در حالی در این مرحله مقابل هم قرار گرفتند که هر دو تیم انگیزه‌های زیادی برای پیروزی داشتند. ایران از یک سو به دنبال بازگشت به روند شکست‌ناپذیری مقابل قطر و دو رقمی کردن امتیازاتش بعد از دو پیروزی و یک تساوی در سه بازی قبلی بود و عنابی‌پوشان هم درصدد این بودند که دومین برد پیاپی خود را در دور سوم رقم بزنند و به جمع مدعیان اصلی صعود به جام جهانی بپیوندند. از سوی دیگر ایران هنوز خاطرات تلخ نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 را در خاطر داشت و می‌خواست انتقام آن شکست را هم از قطر بگیرد. 

امیر قلعه‌نویی که به دلیل مصدومیت و محرومیت تعدادی از شاگردانش، با چالش ترکیب اصلی روبه‌رو بود، در شب محرومیت صالح حردانی و سامان قدوس و مصدومیت ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی را به دفاع راست فرستاد و از امید نورافکن در دفاع چپ استفاده کرد. دیگر تغییر ترکیب ایران نسبت به بازی با ازبکستان، حضور محمد کریمی و مهدی قایدی در ترکیب اصلی به جای سامان قدوس و علیرضا جهانبخش بود. 

ملی‌پوشان ایران با به صدا درآمدن سوت داور، بازی بهتری داشتند و خیلی زود هم موقعیت گل به دست آوردند. رفته‌رفته بازی به تعادل کشیده شد و درنهایت این قطری‌ها بودند که در دقیقه 17 توسط معز علی به گل رسیدند. این گل با حملات پردامنه ایران پاسخ داده شد. ملی‌پوشان ایران موقعیت‌های زیادی برای باز کردن دروازه قطر به دست آوردند اما هیچ‌کدام تبدیل به گل نشد. سردار آزمون که از همان ابتدا تشنه گلزنی بود، سرانجام در دقیقه 42 با یک ضربه سر زیبا بازی را به تساوی کشاند. سردار آزمون در دقیقه 48 هم روی اشتباه مهلک مشعل برشم، گل برتری ایران را به‌ثمر رساند تا کام‌بک ایران کامل شود. بعد از این گل تن‌تن مارکس ترکیب تیمش را هجومی کرد تا نتیجه را جبران کند اما این ایران بود که باز هم به گل رسید. 

سردار آزمون این فرصت را داشت که مقابل قطر هت‌تریک کند اما او تصمیم گرفت یک پاس گل زیبا برای محمد محبی بفرستد تا یک گل زیبای دیگر برای ایران به ثمر برسد. محبی در دقیقه 90+8 هم دومین گل خود و چهارمین گل ایران را به ثمر رساند تا تیم ملی با نتیجه چهار بر یک ورزشگاه راشد را ترک کند. 

بدترین شکست قطر 

ایران با این برد، بدترین شکست قطر در رقابت های آسیایی طی 10 سال اخیر را به این تیم تحمیل کرد. قطر در ۸۱ دیدار متوالی اخیر خود به جز یک دیدار با این نتیجه شکست نخورده بود. بدترین نتیجه این تیم به انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ بر می‌گردد که برابر ازبکستان با نتیجه پنج بر یک شکست خورده بودند. عنابی‌پوشان در جام ملت‌های 2015 هم چهار بر یک مغلوب امارات شده بودند. 

شب رکوردهای سردار

سردار آزمون یکی از بهترین شب‌هایش با پیراهن تیم ملی را تجربه کرد. او که شناخت خوبی از ورزشگاه راشد داشت، توانست سهم ویژه‌ای از موفقیت تیم ملی را به نام خود بزند. او با دو گل و یک پاس گل در پایان این مسابقه به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد. اما این تنها اتفاق ویژه برای مهاجم تیم ملی ایران نبود. او حالا با 6 گل زده از علی دایی (چهار گل) عبور کرد و به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی مقابل قطر تبدیل شد. سردار همچنین با 55 گل، دومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی است. هرچند او می‌توانست یک پله آمار بهتری هم داشته باشد. اما سردار تصمیم گرفت روحیه تیمی را حفظ کند و گل سوم را به محبی بسپارد. او از رکورد مهدی مهدوی‌کیا با هفت پاس گل هم عبور کرد و حالا در صدر جدول بهترین پاسورهای تاریخ تیم ملی قرار گرفته است. 

همچنین سردار برای ششمین بار بود که در یک بازی روی سه گل اثر گذاشت. بهترین آمار او در این زمینه به بازی با کامبوج برمی‌گردد که سردار هم در گلزنی هت‌تریک کرد و هم یک پاس گل داد. هنگ‌کنگ، افغانستان، مقدونیه و گوام دیگر تیم‌هایی بودند که رد پای آزمون در سه گل دیده می‌شد. 

بازی نودم کاپیتان

سردار آزمون تنها بازیکنی نیست که مقابل قطر رکوردهایش را ارتقا داد. مهدی طارمی هم که در این بازی بازوبند کاپیتانی را بر بازو داشت، نودمین بازی‌اش با پیراهن تیم ملی را پشت سر گذاشت. او از سال 2015 دوران ملی خود را در دیدار برابر ازبکستان انجام داد و حالا در رده نهم بیشترین بازی ملی ایستاده است. او در حال حاضر در بین بازیکنان فعلی تیم ملی بیشترین بازی ملی را انجام داده و تنها 10 بازی دیگر با سه رقمی شدن فاصله دارد. طارمی با ۲۶ بازی و ۲۰ گل، بیشترین بازی و گل ملی را در دوران مربیگری امیر قلعه‌نویی دارد.

او همچنین این فرصت را دارد که در جدول بیشترین بازی در مقدماتی جام جهانی هم صعود کند. علی دایی با 51 بازی ملی در این بخش رکورددار است و پس از او جواد نکونام با ۴۴ بازی و مهدی مهدوی‌کیا با ۴۲ بازی قرار دارند. جلال حسینی با ۴۰ بازی چهارم است. مهدی طارمی با ۳۸ بازی از رکورد علی کریمی که ۳۷ بازی برای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی انجام داده بود، عبور کرد و می‌تواند در این مرحله از مسابقات خود را به رده دوم برساند.

بازی با قطر بیرون آمدن آتش محبی از زیر خاکستر بود. او با به ثمر رساندن گل‌های سوم و چهارم ایران نشان داد توانایی فنی بالایی دارد و بی‌دلیل نیست که مورد اعتماد کادر فنی است. این ستاره بوشهری دوباره درخشان شده و باید دید تا چه زمانی در این مسیر گام برمی‌دارد

محبی، آتشی که  از  زیر خاکستر بیرون آمد

محمد محبی در جام ملت‌ها‌ آسیا عملکرد خوبی داشت و اعتماد قلعه‌نویی را به دست آورد. او اما به دلیل مصدومیت مقابل قرقیزستان و امارات غایب بود که سرمربی تیم ملی را به دردسر بیندازد. محبی همچنین در لیگ روسیه و در ترکیب روستوف هم اوضاع خوبی نداشت و از فرم ایده‌آل فاصله گرفته بود. او اما با پایان مصدومیتش به اردوی تیم ملی رسید و نامش در لیست ایران مقابل ازبکستان هم قرار گرفت. بازی با قطر اما بیرون آمدن آتش محبی از زیر خاکستر بود. او با به ثمر رساندن گل‌های سوم و چهارم ایران نشان داد توانایی فنی بالایی دارد و بی‌دلیل نیست که مورد اعتماد کادر فنی است. این ستاره بوشهری دوباره درخشان شده و باید دید تا چه زمانی در این مسیر گام برمی‌دارد. قطعا زدن دو گل اتفاقی نیست و باید دوباره منتظر بازی‌های زیبای او باشیم. 

سربازی به نورافکن ساخته

یکی دیگر از ستاره‌های ایران در بازی با قطر امید نورافکن بود. بازیکنی که در لیگ برتر روزهای سربازی‌اش را می‌گذراند و در تیم ملی هم عملکرد خوبی دارد. او که مقابل قطر به ترکیب اصلی برگشته بود، توانست با یک نمایش فوق‌العاده پاسخ اعتماد امیر قلعه‌نویی را بدهد و نام خود را در فهرست بهترین‌های ایران قرار بدهد. او پاس گل‌های اول و چهارم تیم ملی را برای آزمون و محبی فراهم کرد تا در برد مهم و انتقامی ایران سهیم باشد. امید مقابل ازبکستان هم که به عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفت، عملکرد قابل قبولی داشت و حالا به نظر می‌رسد جایگاه خود را در تیم ملی محکم‌تر از همیشه کرده است. او در بازی اول این مرحله مقابل قرقیزستان هم زمینه‌ساز برد تیم ملی شد و گل مهدی طارمی روی ریباند شوت ستاره ملوان به ثمر رسید. شاید اگر نورافکن به دلیل مصدومیت جام ملت‌ها را از دست نمی‌داد، ایران در نیمه‌نهایی مقابل قطر شکست نمی‌خورد و به فینال مسابقات می‌رسید. 

سردار آزمون یکی از بهترین شب‌هایش با پیراهن تیم ملی را تجربه کرد. او که شناخت خوبی از ورزشگاه راشد داشت، توانست سهم ویژه‌ای از موفقیت تیم ملی را به نام خود بزند. او با دو گل و یک پاس گل در پایان این مسابقه به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد و با 6 گل زده از علی دایی (چهار گل) عبور کرد و به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی مقابل قطر تبدیل شد

راه هموار یوزها

تیم ملی ایران در ادامه راه خود دو دیدار نسبتا ساده مقابل کره‌شمالی و قرقیزستان دارد و از شانس خوبی برای تثبیت موقعیت صدرنشینی و خیز برای صعود زودهنگام به جام جهانی 2026 برخوردار خواهد بود. ملی‌پوشان فوتبال ایران در هفته پنجم دور سوم مرحله مقدماتی جام جهانی 2026، روز بیست‌وچهارم آبان‌ماه مهمان کره‌شمالی هستند که احتمالا این دیدار در زمین بی‌طرف برگزار خواهد شد و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در کشور لائوس به انجام می‌رسد. دیدار با قرقیزستان هم سه‌شنبه 29 آبان برگزار می‌شود. به این ترتیب ایران در صورت پیروزی مقابل این دو تیم، در رده‌بندی جهانی هم احتمالا در جمع 20 تیم برتر باقی می‌ماند. کادر فنی و ملی‌پوشان باید در این دو دیدار هم با بهترین نتیجه زمین را ترک کنند و خیال‌شان را بابت صعود به جام جهانی راحت کنند.