آریا طاری

تیم ملی ایران به یکی از حسا‌ترین بازی‌هایش در دور سوم انتخابی جام جهانی رسیده است. بازی‌ای که قرار بود امروز در مشهد برگزار شود اما به دستور کنفدراسیون فوتبال آسیا این بازی به کشور ثالث رفت و ملی‌پوشان کشورمان در ورزشگاه 12 هزار نفری راشد میزبان تیم ملی قطر هستند. تیم ملی ایران یکی از 18 تیم برتر قاره آسیاست و به دنبال این است که تا پایان دور سوم انتخابی، سهمیه جام جهانی 2026 را به دست بیاورد. به همین دلیل کسب پیروزی مقابل قطر برای ژنرال و تیمش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. البته ملی‌پوشان کشورمان برای تحقق این هدف کار چندان سختی ندارند. آنها با دو برد مقابل قرقیزستان و امارات و تساوی مقابل ازبکستان هفت امتیاز به دست آورده‌اند و در شرایط خوبی به هفته چهارم مسابقات وارد می‌شوند. این در حالی است که تیم ملی قطر با چهار امتیاز، پس از یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست، در جایگاه چهارم جدول گروه قرار دارد. 

یک تیر و چند نشان

تیم ملی ایران در بازی امروز چند هدف را دنبال می‌کند. ملی‌پوشان به دنبال این هستند که با پیروزی در این مسابقه شانس رسیدن‌شان به صدر گروه که هنوز در اختیار ازبکستان است را برای خود حفظ کنند، نشان دهند با وجود سلب میزبانی و بازی در کشور ثالث همچنان مدعی هستند، رکورد شکست‌ناپذیری‌شان مقابل این تیم را حفظ کنند و درنهایت انتقام نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا 2023 را از عنابی‌پوشان بگیرند. هدف‌هایی که می‌تواند یک دوئل جذاب را در این مرحله از رقابت‌های انتخابی جام جهانی به ارمغان بیاورد. 

تیم ملی ایران برای 14 سال مقابل قطر شکست‌ناپذیر بود و در 10 بازی پیاپی 6 برد و چهار تساوی به دست آورده بود تا اینکه دو تیم در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها با هم روبه‌رو شدند. تورنمنتی که قطر میزبان آن بود و درنهایت هم توانست فاتح سکوی قهرمانی شود. در آن دوره ایران از ژاپن مدعی عبور کرد و در نبرد فینالیست شدن به قطر خورد. انتظار می‌رفت که این روند شکست‌ناپذیری مقابل عنابی‌پوشان در این مسابقات هم ادامه پیدا کند. اما این تیم پس از گذشت 5154 روز طعم شکست را چشید و نتیجه را سه بر دو به این حریف واگذار کرد. حالا ملی‌پوشان ایران با انگیزه جبران آن شکست در دوبی به مصاف قطر می‌روند. 

تیم ملی ایران برای 14 سال مقابل قطر شکست‌ناپذیر بود و در 10 بازی پیاپی 6 برد و چهار تساوی به دست آورده بود. در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها آسیا 2023 اما ایران پس از گذشت 5154 روز طعم شکست را چشید و نتیجه را سه بر دو به این حریف واگذار کرد

همچنین تیم ملی ایران بعد از تساوی بدون گلی که مقابل ازبکستان به دست آورد، تعداد بازی‌های بدون شکست خود در انتخابی‌های جام جهانی را به عدد 22 رساند و اصلا قصد ندارد که این رکورد بی‌نظیر را خراب کند. 

قطر، یک حریف آشنا

تقابل‌های ایران و قطر عمر طولانی دارد و دو تیم تقریبا حدود 40 سال است که در رویدادهای مختلفی با هم روبه‌رو شده‌اند. دیدار امروز هم بیست‌وششمین تقابل دو تیم به حساب می‌آید. در 25 مسابقه قبلی ایران تیم برتر بوده و 16 برد به دست آورده است. ملی‌پوشان کشورمان شناخت خوبی از قطر دارند و تلاش می‌کنند که آمار بردهای‌شان مقابل این تیم را امروز یک پله بالاتر ببرند. از سوی دیگر پیروزی قطر می‌تواند آنها را وارد رقابت صدرنشینی کند و همه چیز را برای این تیم تغییر دهد. آنها در صورت پیروزی، امتیازات خود را به هفت می‌رساند که برابر با امتیازات ایران و ازبکستان در صدر جدول خواهد بود.

سردار تشنه گلزنی

در لیست بازیکنان ایرانی که توانسته‌اند دروازه قطر را باز کنند، علی دایی و سردار آزمون بهترین رکورد را دارند. آنها هرکدام چهار بار موفق شده‌اند به قطر گل بزنند و در رده بعدی هم علیرضا نیکبخت‌واحدی و علیرضا جهانبخش با آمار سه گل قرار دارند. امروز آزمون و جهانبخش این فرصت را دارند که باز هم دروازه قطر را باز کنند و آمار فردی خود را در تقابل‌های با قطر بهبود ببخشند. البته با توجه به اینکه کاپیتان تیم ملی به جای تمرین راهی فیزیوتراپی شد، وضعیت او برای بازی با قطر مشخص نیست اما این موضوع به خصوص برای سردار که در آمادگی کامل هم به سر می‌برد، اهمیت ویژه‌ای دارد. او ستاره و صدرنشین جدول گلزنان لیگ امارات است و امروز در قالب تیم ملی در ورزشگاه مورد علاقه‌اش به میدان می‌رود. او اگر حتی یک گل هم به ثمر برساند، بهترین گلزن دوئل تیم‌های ملی ایران و قطر لقب می‌گیرد. 

تحول در ترکیب 

جالب است بدانید تیم ملی ایران با ترکیب متفاوتی نسبت به آخرین تقابل دو تیم، امروز به میدان می‌رود. رامین رضاییان، محمدحسین کنعانی‌زادگان و احسان حاج‌صفی که در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها حضور داشتند، در این مرحله از رقابت‌ها به اردو دعوت نشده‌اند و سامان قدوس هم بعد از کارت زردی که در دیدار با ازبکستان گرفت، بازی با قطر را از دست داد تا قلعه‌نویی نفرات جدیدی را به دیدار این تیم بفرستد. 

بدون‌تغییرترین پست تیم ملی طی سال‌های اخیر دروازه‌بان بوده است. علیرضا بیرانوند سال‌هاست گلر اول تیم ملی است و احتمال اینکه او امروز درون چارچوب قرار نگیرد، تقریبا نزدیک به صفر است. در خط دفاع هم به نظر می‌رسد شجاع خلیل‌زاده که تنها بازمانده خط دفاع از مصاف قبلی با قطر است، امروز هم به میدان برود و همراه با علی نعمتی برای دومین بازی متوالی زوج قلب دفاع را تشکیل بدهند. انتخاب بازیکن برای پست دفاع راست اما چالشی است. قلعه‌نویی باید کسی را در این پست بگذارد که بتواند اکرم عفیف را مهار کند. کسی که در جام ملت‌ها پاس گل اول تیمش را داد و گل دوم قطر را هم به ثمر رساند. آریا یوسفی جوان و محمد دانشگر گزینه‌های احتمالی این پست هستند. 

تیم ملی ایران بعد از تساوی بدون گلی که مقابل ازبکستان به دست آورد، تعداد بازی‌های بدون شکست خود در انتخابی‌های جام جهانی را به عدد 22 رساند و اصلا قصد ندارد که این رکورد بی‌نظیر را خراب کند

در خط هافبک هم سعید عزت‌اللهی در میدان خواهد بود و احتمالا این بار قلعه‌نویی بار دیگر مهدی قایدی را کنار سعید به زمین بفرستد. تنها تغییر قطعی در خط هافبک انتخاب جانشین برای سامان قدوس است. احتمال دارد کادر فنی به محمدجواد حسین‌نژاد و امیرحسین حسین‌زاده جوان فرصت دهد اما اگر امید نورافکن و محمد قربانی به جای صالح حردانی در پست دیگری مورد استفاده قرار نگیرند هم از گزینه‌های جانشینی قدوس به حساب می‌آیند. علیرضا جهانبخش هم که همیشه مورد اعتماد کادر فنی بوده‌، با وجود اینکه مقابل ازبکستان در حد و اندازه‌های خودش ظاهر نشد، بعید است که جایی در تفکرات قلعه‌نویی در دیدار امروز نداشته باشد. 

در خصوص خط حمله هم دو احتمال وجود دارد؛ اگر بنا به تک‌مهاجم بودن تیم باشد، مهدی طارمی گزینه اول است. اما اگر قرار باشد خط حمله زهردارتری مقابل قطر بگیرد، سردار آزمون گزینه اصلی حضور در میدان است. با توجه به شناخت سردار از ورزشگاه راشد و گلزنی او در بازی قبلی، احتمالا هر دو مهاجم در ترکیب امروز قرار بگیرند. 

کار سخت جانشین صالح

در بین تمام احتمالات ترکیب تیم ملی، انتخاب جانشین صالح حردانی پرچالش‌ترین تصمیم است. صالح حردانی به جای رامین رضاییان به تیم ملی دعوت شد و او با یک تکل روی پای بازیکن ازبکستان، تیم ملی را 10 نفره کرد. حالا جانشین او مقابل قطر باید با زوج ترسناک عبدالکریم و ادمیلسون جونیور روبه‌رو شود. آریا یوسفی که اصلی‌ترین گزینه جانشینی حردانی است، هم جوان است و هم نشان داده که در کارهای هجومی توانمندی بیشتری دارد. به این ترتیب تحت فشار قرار گرفتن او می‌تواند برای تیم ملی دردسرساز شود. برای پیشگیری از این اتفاق شاید بار دیگر علیرضا جهانبخش مثل بازی مقابل ازبکستان که بازگشت‌های زیادی به عقب زمین داشت تا اجازه نفوذ به ماشاریپوف ندهد، بار دیگر این ماموریت را داشته باشد و به کمک آریا برود. اما اگر علی قلی‌زاده به میدان برود، عبدالکریم حسن نفوذهای کمتری خواهد داشت و در این شرایط جدال جالبی بین ادمیلسون و یوسفی شکل خواهد کرد. احتمال دیگر این است که در دقایق پایانی، میلاد محمدی در سمت راست و امید نورافکن در سمت چپ به میدان بروند تا توان دفاعی تیم ملی به حداکثر برسد. در هر حال قطر تیم هجومی است و کادر فنی باید با برنامه‌ای ویژه وارد زمین شود و اجازه خودنمایی به مهاجمان حریف را ندهد. 

خاطرات خوش با آراکی

کمیته داوران فدراسیون جهانی فوتبال، قضاوت بازی امروز ایران به یوسوکه آراکی نام‌آشنا سپرده است. داور 38 ساله ژاپنی که از قضا ایران خاطرات خوشی از قضاوت‌هایش دارد. آراکی پیش از این دو بار به عنوان داور اول، بازی‌های ایران را قضاوت کرده است. اولین بار او در تقابل ایران و ترکمنستان در دور دوم انتخابی جام جهانی 2026 دست به سوت شد که ملی‌پوشان کشورمان پیروزی پنج گله در ورزشگاه آزادی را به دست آوردند. در دومین بازی هم یوسوکه بار دیگر به ایران آمد تا داور ایران و قرقیزستان باشد. این دیدار هم هم با برتری یک گله تیم ملی به پایان رسید. حالا ملی‌پوشان کشورمان امیدوارند در سومین قضاوت آراکی هت‌تریک کنند و سومین بردشان را به دست بیاورند.