نازنین دشتی 

مسابقات فینال فیتنس و بدنسازی «مستر المپیا» در حالی به میزبانی لاس‌وگاس آمریکا برگزار شد که همه انتظار داشتند مدال طلا را بر گردن هادی چوپان ببینند. در حالی که به نظر می‌رسید همه چیز آماده است تا بعد از نقره چوپان در مسترالمپیای سال گذشته، این بار او عنوان قهرمانی را تصاحب کند، درنهایت گرگ ایرانی بعد از سامسون داوودا به عنوان نایب‌قهرمانی دسته اوپن بادی بیلدینگ رسید و جایزه 250 هزار دلاری را از آن خود کرد. 

دوئل به مثلث قهرمانی تبدیل شد

چوپان که قهرمان سال 2022 مسترالمپیا به حساب می‌آید، پیش‌بینی می‌کرد درک لانسفورد که در سال 2023 به قهرمانی این مسابقات رسیده بود، اصلی‌ترین رقیبش باشد. اما شرایط با روی استیج آمدن سامسون داوودا ملقب به شیر نیجریه‌ای به شکل دیگری پیش رفت و معادلات را بهم زد. داوودا طی سال‌های اخیر بارها مقابل هادی چوپان شکست خورده بود. او اما امسال با آمادگی بسیار زیادی راهی وگاس شد و خیلی زود آمادگی بدنی‌اش را به رخ کشید و از سوی کارشناسان که با دیدن آمادگی‌اش شگفت‌زده شده بودند، به عنوان مدعی قهرمانی رقابت‌های امسال شناخته شد. به این ترتیب رقابت هادی برای قهرمانی از فرمت دوئل با درک خارج و به مثلث قهرمانی با حضور سامسون تبدیل شد. درنهایت هم این سامسون بود که به نخستین قهرمانی‌اش در مستر المپیا رسید و این قهرمانی را با به آغوش کشیدن رقیب ایرانی‌اش جشن گرفت.  

هرچند برخی‌ها معتقدند در روز فینال، بدن هادی آماده‌تر بود و او را شایسته رسیدن به عنوان قهرمانی می‌دانند. چوپان برای اینکه جای هیچ شک و تردیدی در قهرمانی‌اش نگذارد، با بدنی بسیار آماده‌تر نسبت به مرحله مقدماتی، در فینال روی استیج رفت. بعد از ساعت‌ها انتظار و در حالی که اعلام نتایج هم بسیار طولانی شده بود، بالاخره 10 ورزشکار برتر دسته اوپن روی استیج آمدند. سورپرایز مسئولان مسترالمپیا که افزایش چشمگیر جوایز را اعلام کردند هم ادامه این رقابت‌ را جذاب‌تر کرد. به این ترتیب که در رقابت‌های امسال جایزه 400 هزار دلاری نفر اول به 600 هزار دلار افزایش پیدا کرد و پاداش نفر دوم هم 250 هزار دلار اعلام شد. 

هادی بالاتر از قهرمان 2023

وقتی نام درک لانسفورد قهرمان دوره پیش به عنوان نفر سوم اعلام شد، خیلی‌ها قهرمانی هادی را مسجل می‌دانستند. اما شیر نیجریه‌ای بالاخره به سال‌ها پشت سر چوپان و لانسفورد بودن خاتمه داد و مستر المپیا را فتح کرد. این بار اما هادی چوپان بعد از دومی‌اش برخلاف آنچه در سال گذشته شاهد بودیم، رفتاری حرفه‌ای داشت و قهرمانی را به داوودا تبریک گفت. چوپان سال گذشته معتقد بود با ناعدالتی او را به عنوان نایب‌قهرمان معرفی کرده‌اند و رفتاری دور از انتظار داشت. او امسال اما پخته‌تر از هر زمانی بود و مدال نقره‌اش هم برای طرفدارانش شیرین بود. طی چند روز گذشته اکت‌های چوپان و کری‌خوانی‌هایش برای رقبا در فضای مجازی وایرال شده و با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده بود. او حالا دومین نایب‌قهرمانی متوالی‌اش در مستر المپیا را به دست آورده و باید دید آیا برای پس گرفتن عنوان قهرمانی برای دوره بعدی مسابقات هم برنامه‌ای دارد. 

ناگفته نماند یکی دیگر از نتایج جالب به هم به اندرو جک برمی‌گردد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند او می‌تواند در رقابت‌های امسال شگفتی‌ساز باشد اما درنهایت بعد از مارتین فی تواتر در جایگاه پنجم قرار گرفت. 

حمایت یزدانی از هادی

یکی از کسانی که معتقد است حق هادی چوپان در مستر المپیای 2024 کسب عنوان قهرمانی بود، حسن یزدانی است. اسطوره کشتی آزاد ایران و جهان با پایان رقابت چوپان یک استوری در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و او را مستحق کسب رتبه اولی دانسته و به او تبریک گفته است. یزدانی پس از اتفاقاتی که در فینال کشتی المپیک 2024 برای کتفش رخ داد، این روزها پس از عمل جراحی در حال ریکاوری است تا بتواند بار دیگر به تشک کشتی برگردد و برای ایران افتخارآفرینی کند.

خداحافظی بامستد بعد از قهرمانی

یکی دیگر از اتفاقات قابل توجه این مسابقات، خداحافظی کریس بامستد با دنیای حرفه‌ای بود. بامستد در رقابت‌های بخش فیزیک کلاسیک، برای ششمین بار توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد و صاحب جایزه ۵۰ هزار دلاری شود. او پس از کسب عنوان قهرمانی از دنیای حرفه ای خداحافظی کرد تا زمان بیشتری را همراه خانواده بگذراند. بامستد کانادایی در بخشی از صحبت‌های خود گفت:«در این هشت سال فقط روی قهرمانی تمرکز کردم و نتوانستم آن‌طور که باید به خانواده و زندگی شخصی خود برسم، من یک پدر هستم و امسال آخرین سالی بود که من را روی استیج دیدید.»