نگار رشیدی

خاتون بم در آخرین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، یکی از حساس‌ترین روزهایش را تجربه کرد. روزی که به دست آوردن یک تساوی می‌توانست یک صعود تاریخی را برای آنها به دنبال داشته باشد اما دختران خاتون به تساوی رضایت ندادند و با برد دو بر یک مقابل نماینده تایلند، در نخستین دوره لیگ قهرمانان زنان آسیا به جمع هشت تیم برتر پیوستند. خاتون بم با 10 قهرمانی بهترین تیم لیگ برتر فوتبال زنان ایران است و در آسیا چالش متفاوتی را تجربه کرده است. آنها حالا باید برای ادامه ماجراجویی‌شان در مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات آماده شوند و برای ادامه بقا در این تورنمنت به زمین مسابقه بروند. 

آنچه گذشت... 

مرحله گروهی لیگ قهرمانان زنان آسیا در حالی به پایان رسید که انتظار می‌رفت کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد و مسابقات روز آخر که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود، به صورت همزمان برگزار شود. این اتفاق اما رقم نخورد و نماینده ایران جزو آخرین تیم‌هایی بود که تکلیف صعودش به مرحله حذفی روشن شده بود. خاتون در دور گروهی شکستی نزدیک را مقابل ملبورن استرالیا متحمل شد و در بازی دوم هم در آخرین ثانیه‌ها بازی برده را با تساوی مقابل کایا ایلویلو فیلیپین عوض کرد. آنها در گام سوم مقابل کالج اسکالرز تایلند ایستادند که روی کاغذ شانس صعود داشت. با شکست سنگین نماینده فیلیپین مقابل ملبورن‌سیتی اما خاتون فقط به یک امتیاز احتیاج داشت تا راهش به سمت مرحله حذفی را هموار کند. تایلندی‌ها اما برای صعود به جمع هشت تیم برتر محکوم به پیروزی بودند که نتوانستند این هدف را محقق کنند. 

تایلند میزبان در آخرین مسابقه روبه‌روی تیمی قرار گرفته بود که با وجود کسب تنها یک امتیاز هم دروازه ملبورن‌سیتی پرستاره را باز کرده بود و هم در دیدار مقابل نماینده فیلیپین به گل رسیده بود تا بعد از نماینده استرالیا، بهترین خط حمله گروهش را داشته باشد. کالج اسکالرز اما در دو بازی نخست خود موفق به گلزنی نشده بود و سه گل هم دریافت کرده بود تا در جمع ضعیف‌ترین خط دفاع‌های مسابقات قرار بگیرد.

کامبک پیروزی

مرضیه جعفری برای بازی آخر یک تغییر مهم را در ترکیب تیمش اعمال کرد. او تصمیم گرفت سرشین کمانگر را به جای سارا دیدار به زمین بفرستد، زهرا قنبری را در خط حمله به کار بگیرد و از ملیکا متولی در پست هافبک دفاعی استفاده کند. تایلندی‌ها از همان ابتدا بازی تهاجمی را در دستور کار داشتند و حتی پیش از رسیدن به دقیقه اول فرصتی ایده‌آل برای گلزنی داشتند که رها یزدانی با واکنش دیدنی خود مانع این کار شد. تلاش آنها برای باز کردن دروازه ایران سرانجام در دقیقه 30 جواب داد و توسط کوریسارا لیمپاوانیچ موفق به گلزنی شدند. شاگردان مرضیه جعفری برای پاسخ دادن به این گل اما تنها پنج دقیقه زمان می‌خواستند. آنها در دقیقه 35 در نتیجه یک کار تیمی زیبا توسط شهناز جعفری‌زاده گل تساوی را به ثمر رساندند. جعفری‌زاده در نیمه دوم هم ستاره تیمش بود و با تکل‌های نجات‌بخش خود اجازه فرصت‌سازی به بازیکنان تایلندی را نمی‌داد. سرانجام در وقت‌های تلف‌شده، کامبک نماینده ایران کامل شد. روی ارسال نگین زندی و تاثیرگذاری سارا دیدار، زهرا قنبری با یک شوت بیرون پای پرقدرت در دقیقه 4+90 گل برتری خاتون را به‌ثمر رساند تا جشن صعود به مرحله حذفی نصیب خاتونی‌ها شود.

هشت تیم مرحله حذفی چه تیم‌هایی هستند؟

خاتون بم با ثبت این پیروزی چهار امتیازی شد و بالاتر از کالج اسکالرز تایلند و کایا ایلویلو فیلیپین به عنوان تیم گروه دوم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. این یک دستاورد بی‌سابقه در فوتبال زنان چه در عرصه باشگاهی و چه در عرصه ملی به حساب می‌آید. اینکه نماینده ایران جزو هشت تیم برتر رقابت‌های باشگاهی قاره کهن باشد، اتفاق بزرگی است که به دستان دختران خاتون رقم خورد. آنها در حالی این افتخار را رقم زدند که کشورهایی چون فیلیپین، تایلند و هند که فوتبال زنان‌شان سال‌هاست فعالیت می‌کند و جزو کشورهای موفق به حساب می‌آیند، نماینده‌ای در مرحله یک‌چهارم نهایی ندارند. 

اینچئون هیوندای کره‌جنوبی، ابوظبی امارات، ووهان جیانگدای چین، ملبورن‌سیتی استرالیا، اوراواردز ژاپن، هوشی مینه ویتنام و بلو وال تایچونگ چین‌تاپیه، تیم‌هایی هستند که همراه با خاتون بم ماجراجویی خود را در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بانوان آسیا دنبال می‌کنند. 

نگاهی به اولین مرحله حذفی

طبق برنامه‌ریزی کنفدراسیون فوتبال آسیا، مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان زنان قرار است طی روزهای دوم و سوم فروردین 1404 برگزار شود. تکلیف تیم قهرمان هم قرار است در خردادماه سال آینده معلوم شود. قرعه‌کشی مرحله حذفی هنوز انجام نشده و قرار است زمان قرعه‌کشی از سوی ای.اف.سی اعلام شود. با این حال شاید بتوان حریف بعدی ایران را حدس زد. 

اینچئون هیوندای کره‌جنوبی، ملبورن‌سیتی استرالیا و اوراواردز ژاپن سه تیمی هستند که به عنوان سرگروه به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیدند. عنوان بهترین تیم دوم هم به هی‌چی‌مین‌سیتی ویتنام رسید تا این چهار تیم، میزبان مرحله بعدی باشند. در طرف مقابل جدول هم نام تیم‌های ابوظبی امارات، ووهان جیانگدای چین و خاتون ایران در کنار بلو وال تایچونگ چین‌تایپه به چشم می‌خورد. بر اساس قانون، خاتون با توجه به اینکه در مرحله گروهی با ملبورن‌سیتی استرالیا هم‌گروه بود، با این تیم رقابت نخواهد داشت. به این ترتیب یکی از سه تیم اینچئون هیوندای کره‌جنوبی، اوراواردز ژاپن و هی‌چی‌مین‌سیتی ویتنام رودرروی شاگردان مرضیه جعفری قرار می‌گیرند. از بین این تیم‌ها، خاتون بم در مسابقات آزمایشی جام باشگاه‌های زنان آسیا با نماینده کره دیدار کرده که نتیجه آن مسابقه شکست دو بر یک خاتون بود. باید دید این دوئل دوباره در مسابقات رسمی لیگ قهرمانان تکرار می‌شود؟ 

به نظر می‌رسد اگر قرعه خاتون به اوراواردز بخورد، نماینده ایران با سخت‌ترین حریفش در این مسابقات روبه‌رو می‌شود. نماینده ژاپن در سه بازی مرحله گروهی 21 گل زد و هیچ گلی دریافت نکرد تا عملکردی خیره‌کننده را ثبت کند. هی‌چی‌مین‌سیتی ویتنام هم با دو برد و یک باخت برابر حریف ژاپنی راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد. در هر صورت هر سه تیم از تیم‌های قدرتمند شرق آسیا به حساب می‌آیند و مرضیه جعفری باید به خوبی تیمش را برای تقابل با هرکدام از این تیم‌ها آماده کند. 

صعود خاتون به مرحله حذفی لیگ قهرمانان زنان آسی دستاورد بی‌سابقه‌ای در فوتبال زنان چه در عرصه باشگاهی و چه در عرصه ملی به حساب می‌آید. آنها در حالی این افتخار را رقم زدند که کشورهایی چون فیلیپین، تایلند و هند که فوتبال زنان‌شان سال‌هاست فعالیت می‌کند و جزو کشورهای موفق به حساب می‌آیند، نماینده‌ای در مرحله یک‌چهارم نهایی ندارند

جعفری: صعود حاصل تلاش بچه‌ها بود

یکی از دلایلی که خاتون بم توانست این صعود دلچسب را تجربه کند، حضور مرضیه جعفری روی نیمکت این تیم بود. کسی که با استراتژی و تعویض‌هایش توانست نقش مهمی در کامبک تیم و صعود به مرحله حذفی داشته باشد. او البته در گفت‌وگویی که بعد از صعود با فوتبال 360 داشت، این اتفاق را مرهون تلاش شاگردانش دانست و سهمی برای خود برنداشت. 

جعغری درباره دیدار اول تیمش مقابل ملبورن‌سیتی استرالیا گفت:«نبرد اول با ملبورن‌سیتی بود و شما دیدید که این تیم مقابل حریفان فیلیپینی و تایلندی‌مان به آسانی پیروز شد اما با وجود آنکه برابر تیمِ ما با همه ‌قوا آمده بود، به سختی توانست برنده شود. ما در بازی با رقیب استرالیایی، می‌دانستیم که سطح فوتبال‌مان چقدر متفاوت است و چون هدف‌مان صعود از مرحله گروهی بود، نمی‌خواستیم بی‌گدار به آب بزنیم و فکر می‌کنم نتیجه‌ای که مدنظرمان بود را گرفتیم.»

توقف لحظه آخری مقابل کایا ایلویلو بخش بعدی صحبت‌های سرمربی خاتون بود:«در مصاف با کایا ایلویلو ما تا دقیقه 4+90 برنده بازی بودیم. فکر نمی‌کنم تیمی در تاریخ فوتبال زنان ایران با سه دفاع در مسابقات بین‌المللی بازی کرده باشد اما تیم ما برابر حریف فیلیپینی سه دفاعه بود؛ چون هدف‌مان فقط و فقط کسب پیروزی بود و تا دقیقه 4+90 هم جلو بودیم که متاسفانه گل تساوی را دریافت کردیم.»

او درباره کامبک مقابل کالج اسکالرز و تاریخ‌سازی هم عنوان کرد:«باید بگویم که واقعا کالج اسکالرز خیلی تیم قدرتمندی بود و صادقانه بخواهم بگویم، ما مقابل حریف تایلندی کارمان سخت‌تر از حریف استرالیایی بود! خدا را شکر که در این بازی توانستیم برنده شویم و سه امتیاز را بگیریم و صعود کنیم. واقعا یکایک بازیکنان‌مان فوق‌العاده بودند و رگِ غیرت ایرانی بچه‌ها بود که در بازی آخر، باد کرد و همه توان‌شان را گذاشتند که ببریم. خوشبختانه توانستیم حریف قدرتمند تایلندی را شکست دهیم و به خواسته‌مان برسیم.» 

جعفری درباره بازتاب عملکرد تیمش در شبکه‌های اجتماعی هم چنین واکنشی داشت:«خیلی خوشحالم. البته من هیچ‌کاری نکردم و بچه‌های من همه کار کردند و خوشحالم در این شرایط بچه‌های تیم خاتون توانستند در مردم ایران را شاد کنند؛ چراکه این اتفاق به نظر من، بزرگ‌ترین کاری بود که بچه‌ها می‌توانستند انجام بدهند و دست تک‌تک‌شان را می‌بوسم. واقعا جا دارد مدیرعامل تیم‌مان هم تشکر کنم که در بازی آخر، کنار ما بودند و به ما و بچه‌ها قوت قلب دادند. بچه‌های تیمِ من بار دیگر نشان دادند که چقدر در این کشور، دختران ایرانی پتانسیل بالایی دارند و می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.»

خاتون حالا با پایان کارش در مرحله گروهی باید آماده ورود به لیگ برتر شود. مسابقاتی که باز هم هدف جعفری و تیمش کسب عنوان قهرمانی در آن است:«لیگ ما جزو لیگ‌های منظم است و واقعا باید از مدیریت گلاره ناظمی تشکر کرد؛ بدون‌شک برگزاری منظم مسابقات داخلی در مسیر موفقیت تیم در رقابت‌های آسیایی نقش‌آفرین بود. ما تیم‌ها و مربیان هم باید اخلاق‌مدارانه رفتار کنیم و فکر می‌کنم اخلاق مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به بازیکنان تیم آموزش بدهیم اما متاسفانه گاهی اوقات ما مربیان، راه‌ورسمی به بازیکنان می‌آموزیم که درست نیست! تمام تلاش‌مان در فصل جدید این است که بتوانیم از عنوان قهرمانی‌مان دفاع کنیم که امیدوارم این اتفاق رخ بدهد.»