نازنین دشتی 

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان، باشگاه پرسپولیس با خرید امتیاز یک تیم لیگ یکی به صورت رسمی به فوتبال زنان وارد شد. ورود باشگاه‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس به فوتبال زنان سال‌هاست مورد بحث است و زمانی که این دو باشگاه با مشکل مجوز حرفه‌ای روبه‌رو شدند هم این بحث پررنگ‌تر از همیشه دنبال شد. درواقع باید گفت آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها در شرایطی برای فصل 26-2025 تنظیم شد که اصلاحات‌ انجام‌شده درباره فوتبال زنان یکی از مهم‌ترین اصلاحات صورت‌گرفته قلمداد می‌شد. 

بر اساس این آیین‌نامه، باشگاه‌ها به تیمداری در فوتبال زنان (لیگ برتر، لیگ یک و یا لیگ دوم کشور) ملزم شده‌اند و برای دریافت مجوز حرفه‌ای و درنهایت حضور در مسابقاتی مثل لیگ نخبگان آسیا یا لیگ قهرمانان آسیا 2، راهی به جز تیمداری در فوتبال زنان ندارند. البته باشگاه‌هایی مثل و ملوان بندرانزلی سپاهان سال‌هاست در لیگ برتر فوتبال زنان حضور دارند و مشکلی از این بابت ندارند. درواقع آنها پیش از اینکه الزامی بالای سر باشگاه‌شان باشد دست به این کار زدند و تاثیری بسیار متفاوت در پیشرفت فوتبال زنان ایران داشته‌اند. اما طی ماه‌های گذشته که موضوع ورود باشگاه‌های فعال در لیگ برتر مردان به لیگ زنان جدی‌تر شد، درخواست بیشترشان تیمداری در لیگ دسته دوم بود. دلیل اصلی آنها برای این درخواست بحث مالی بود. چراکه سازمان لیگ به باشگاه‌ها امتیاز رایگان حضور در لیگ دسته دوم را می‌داد و آنها می‌توانستند با حداقل هزینه، پرونده تیمداری در فوتبال زنان را ببندند. 

همان‌طور که اشاره شد، موضوع تیمداری دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار پایتخت در فوتبال زنان مطرح بوده و هر بار بی‌سرانجام مانده بود. دلیل اصلی این موضوع هم این بود که این دو باشگاه همیشه چالش‌های مالی بزرگ خود را داشتند و در تجربه‌هایی که غیر از فوتبال مردان داشتند هم شکست خورده بودند. از طرفی آنها سایه اجبار را هم بالای سر خود نداشتند تا موضوع تیمداری‌شان در فوتبال زنان همیشه در حد یک بحث و گزینه روی میز باقی بماند. این دو باشگاه اما وقتی دیدند چاره‌ای به جز ورود به فوتبال زنان ندارند، دست به کار شدند و با نامه‌نگاری رسمی با سازمان لیگ، این طلسم شکسته شد. البته استقلالی‌ها به دنبال تیمداری در لیگ دسته دوم هستند و نمی‌خواهند برای مجوز حرفه‌ای زیاد هزینه کنند. اما پرسپولیسی‌ها یک گام جلوتر برداشتند و با خرید امتیاز تیم لیگ یکی ئاکو کرمانشاه قرار است یک سطح بالاتر از رقیب سنتی تیمداری می‌کنند. ئاکو کرمانشاه که از لیگ استان کار خود را شروع کرد و با دختران کرمانشاهی به لیگ یک صعود نمود، با وجود در اختیار داشتن چند ملی‌پوش کرمانشاهی پس از یک فصل حضور در لیگ یک کشور، به علت نداشتن اسپانسر و حامی مالی، مجبور به فروش امتیاز خود به باشگاه بزرگ پایتخت شد.

اولین اقدام رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در راه تیمداری در فوتبال زنان، مشخص کردن مدیر تیم زنان این باشگاه بود. او هدی خوش‌بیان را در این سمت منصوب کرد و و بعد از آن به سراغ تشکیل تیم زنان رفت. ناگفته نماند سرخپوشان در ابتدا به دنبال تیمداری در لیگ برتر بودند اما آنها نتوانستند مطابق شرایط‌شان امتیاز یک تیم لیگ برتری را بخرند و درنهایت بر اساس توافقات انجام شده، امتیاز ئاکو کرمانشاه به باشگاه پرسپولیس رسید. سرخ‌پوشان رسما سند انتقال امتیاز را امضا کرده‌اند تا به جمع تیم‌های لیگ دسته اولی فوتبال زنان اضافه شوند. پیش از این صحبت‌هایی شنیده می‌شد که سرخ‌پوشان پایتخت امتیاز تیم آوای تهران را خریده‌اند اما درنهایت آنها با خرید امتیاز تیم کرمانشاهی به جمع لیگ یکی‌ها اضافه شدند. 

حالا که تکلیف حضور پرسپولیس در فوتبال زنان مشخص شده، مهم‌ترین موضوعی که پیش روی آنهاست انتخاب سرمربی است. لیگ دسته اول فوتبال زنان قرار است از اوایل آذر آغاز شود و پرسپولیس زمان زیادی برای تکمیل تیم زنان خود ندارد. البته همین حالا هم نام دو نفر پیرامون این تیم شنیده می‌شود. شنیده می‌شود نیلوفر اردلان و شادی رضایی گزینه‌های اصلی پرسپولیس برای نیمکت تیم زنانش هستند. در این بین گفته می‌شود اردلان به دلیل در پیش بودن دوره پرولایسنس، فعلا چراغ سبزی به سرخ‌ها نشان نداده و رضایی که در مقطعی از فصل گذشته هدایت تیم آوای تهران را بر عهده داشت، جدی‌ترین گزینه سرمربیگری اولین تیم فوتبال زنان باشگاه پرسپولیس در طول چهار دهه گذشته محسوب می‌شود.

در هر حال حضور پرسپولیس می‌تواند رنگ تازه‌ای به رقابت‌های دسته اول فوتبال زنان ببخشد. باید دید این تیم می‌تواند در نخستین تجربه خود به عنوان مدعی قهرمانی پا به میدان رقابت بگذارد یا هدف‌های دیگری برایش در نظر گرفته شده است. رقابت تیم‌های مردان پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی همیشه جذابیت‌ و حساسیت‌های خودش را داشته و این جذابیت می‌تواند در رقابت‌های زنان هم شکل بگیرد. در این بین اما هنوز تکلیف استقلال و تراکتور روشن نشده و مشخص نیست تیم‌های زنان این چهار باشگاه بزرگ چه زمانی در یک سطح رقابت قرار می‌گیرند و تقابل‌های جذابی را شکل می‌دهند.