آریا طاری

به نظر می‌رسد مدیران استقلال برای انتخاب سرمربی جدیدشان با یک معادله چند مجهولی روبه‌رو شده‌اند. آنها بلافاصله بعد از قبول استعفای جواد نکونام دست به کار شدند تا یک سرمربی باتجربه خارجی را روی نیمکت بنشانند. استقلالی‌ها در این مسیر یک هفته هم با هدایت سهراب بختیاری‌زاده در لیگ برتر به میدان رفتند و توانستند یک برد شیرین هم مقابل هوادار قعر جدولی به دست بیاورند. قرار بود بعد از این بازی که تعطیلات فیفادی هم از راه می‌رسد، کار انتخاب سرمربی به پایان برسد اما باشگاه هنوز نتوانسته از چهره سرمربی جدید خود رونمایی کند.

در روزهای گذشته گزینه‌های مختلفی از جمله آندره‌آ استراماچونی، ریکاردو ساپینتو، خولیو ولاسکوئز و فیلیپ مونتانیه در حوالی نیمکت استقلال مطرح شد اما با هیچ‌کدام از این گزینه‌ها، مذاکرات به مرحله نهایی نرسید. شنیده می‌شود کارشکنی دلال‌ها که به دنبال نشاندن گزینه مورد نظر خود روی نیمکت آبی‌ها هستند از یک سو و شرایط اخیر کشور از سوی دیگر باعث شده که این معادله هنوز حل‌نشده باقی بماند. 

لوگوئن امضا کرد و پشیمان شد

اوضاع برای هواداران استقلال زمانی تلخ‌تر می‌شود که خبر پشیمانی پل لوگوئن برای قبول هدایت آبی‌ها منتشر شد. طی روزهای گذشته پل لوگوئن فرانسوی جدی‌ترین گزینه هدایت استقلال بود. کسی که تجربه قهرمانی در لیگ یک فرانسه را با لیون دارد و در آستانه رقم زدن یک انتقال جذاب در ایران بود. مذاکرات با این سرمربی نهایی شده بود و حتی کار دریافت ویزا انجام و تیزر معرفی و خوشامدگویی به او هم آماده بود،‌ اما درنهایت در آستانه سفر او به ایران سلب میزبانی ایران از قطر در انتخابی جام جهانی 2026 و برگزاری بازی استقلال در لیگ نخبگان آسیا در کشور ثالث ورق را برگرداند و این توافق منتفی شد. 

طبق گفته فرشید سمیعی مدیرعامل باشگاه استقلال، لوگوئن حتی به وزارت خارجه فرانسه هم مراجعه کرده و به او گفته شده که از اتباع فرانسوی خواسته شده ایران را در روزهای اخیر ترک کنند. مربی فرانسوی هم با ناراحتی از استقلالی‌ها که واقعیت‌ها را به او نگفته‌اند، از تصمیم خود منصرف شد. سمیعی همچنین مدعی شد برخی‌ها عمدا مانع این انتقال شدند و ایمیل‌های تهدید‌آمیز برای همسر لوگوئن ارسال می‌کردند! 

مربی خارجی هنوز در دستور کار است

با وجود اتفاقاتی که پیرامون لوگوئن رقم خورد، مدیران استقلال کماکان به دنبال جذب سرمربی خارجی هستند. با وجود اینکه وعده آنها برای جذب مربی باکیفیت خارجی به پایان رسیده اما آبی‌ها مذاکرات‌شان را با خارجی‌ها ادامه می‌دهند. سرمربیان آزاد و بدون تیم زیر نظر باشگاه قرار دارند و باید دید درنهایت نیمکت این باشگاه پرطرفدار به دست چه کسی سپرده خواهد شد. 

از نام‌های جدیدی که پیرامون استقلال شنیده می‌شود، می‌توان به پاکو خمز سرمربی سابق تراکتور و لارنسیو رگکامف سکان‌دار پیشین الهلال اشاره کرد. خمز روزهای پرفراز و نشیبی را در تراکتور سپری کرد اما نمی‌توان نمره منفی هم به عملکرد او داد. این سرمربی اسپانیایی به دلیل تحولات منطقه از تراکتور جدا شد و حالا هم با توجه به اینکه منطقه در آرامش نیست و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مسایل امنیتی را دلیل سلب میزبانی تیم ملی از قطر اعلام کرده، این احتمال که او بار دیگر به ایران سفر کند و هدایت تیمی از لیگ برتر را بر عهده بگیرد، زیاد نیست.

با وجود اتفاقاتی که پیرامون لوگوئن رقم خورد، مدیران استقلال کماکان به دنبال جذب سرمربی خارجی هستند. آبی‌ها مذاکرات‌شان را با خارجی‌ها ادامه می‌دهند و سرمربیان آزاد و بدون تیم زیر نظر باشگاه قرار دارند. باید دید درنهایت نیمکت این باشگاه پرطرفدار به دست چه کسی سپرده خواهد شد. پاکو خمز سرمربی سابق تراکتور و لارنسیو رگکامف سکان‌دار پیشین الهلال نام‌های جدیدی هستند که پیرامون نیمکت این تیم شنیده می‌شوند

از سوی دیگر شنیده می‌شود که رگکامف با وجود اینکه پیشنهاد هدایت باشگاه کاردیف در انگلیس را هم دارد، برای قبول هدایت آبی‌پوشان تهرانی چراغ سبز نشان داده است. لارنسیو رگکامفِ رومانیایی و ۴۹ ساله تجربه سرمربیگری در تیم‌های مختلفی چون استوا‌بخارست رومانی، الهلال و الاهلی عربستان، الوحده و الوصل امارات و البته نفتچی باکو را در کارنامه‌اش دارد و فصل گذشته سکان‌دار تیم الطائی عربستان بود که روزهای خوبی را در این تیم نگذراند. گفته می‌شود که رگکامف از سوی مدیربرنامه مورداعتماد مدیران باشگاه استقلال معرفی‌شده و توافق با این سرمربی رومانیایی که با جوِ فوتبال آسیا هم آشنا است، دور از ذهن نیست و باید آیا مذاکرات با رگکامف نهایی می‌شود یا همچنان وضعیت نیمکت آبی‌ها نابسامان می‌ماند و آنها به سراغ دیگر بررسی شرایط گزینه‌ها خواهند رفت.

استقلال درخواست تعویق بازی نداد

در این بین خبر تعویق احتمالی هفته هشتم لیگ برتر می‌توانست اتفاق خوبی برای استقلال باشد. طبق برنامه‌ریزی اولیه مسئولان سازمان لیگ، قرار بود هفته هشتم لیگ برتر بلافاصله بعد از پایان دو مسابقه تیم ملی برابر ازبکستان و قطر در دور سوم انتخابی جام جهانی، برگزار شود. دلیل این برنامه‌ریزی این بود که با توجه به در پیش بودن لیگ نخبگان آسیا و لیگ قهرمانان آسیا 2، برنامه لیگ دچار وقفه طولانی‌مدت نشود اما دستور برگزاری بازی ایران و قطر در کشور سوم که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صادر شد، تمام معادلات را به هم زد. 

تیم ملی قرار بود سه‌شنبه 24 مهر در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد میزبان قطر باشد اما حالا آنها باید روز سه‌شنبه در دوبی به مصاف این تیم بروند. این در حالی است که لیگ برتر قرار بود از 26 مهر آغاز شود. به این ترتیب در این فاصله کم بعید به نظر می‌رسید که برنامه لیگ برتر به قوت خود باقی بماند. چراکه بسیاری از تیم‌ها از جمله حساب ویژه‌ای روی ملی‌پوشان خود باز می‌کنند و نمی‌توانند در این فاصله کوتاه از آنها بهره‌مند باشند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد سازمان لیگ تصمیم بگیرد با توجه به فشرده بودن مسابقات باشگاهی، از بین رفتن فرصت میزبانی استقلال و تراکتور در هفته سوم رقابت‌های آسیایی (لیگ نخبگان و سطح دوم قهرمانان) و به تعویق افتادن بازی پرسپولیس که از قبل مشخص شده بود، تصمیم به تعویق کل مسابقات بگیرد. ام استقلالی‌ها درخواستی برای تعویق بازی خود در هفته هشتم ندادند تا رقابت این تیم در این هفته روز جمعه مقابل ذوب‌آهن به قوت خود باقی بماند. 

استقلالی‌ها که هنوز در پیچ انتخاب سرمربی مانده‌اند، می‌توانستند از فرصت تعویق بازی‌شان در هفته هشتم استفاده کنند. هرچند آنها اول آبان باید در لیگ نخبگان به میدان بروند و در هر صورت باید از زمان به خوبی استفاده کنند و هرچه سریع‌تر سرمربی جدید خود را روی نیمکت بنشانند.