نازنین دشتی

تیم فوتبال خاتون بم در دومین تقابل خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، روز گذشته به مصاف کایا اف.سی فیلیپین رفت و در شرایطی که فاصله‌ای تا کسب پیروزی و اندوختن سه امتیاز حیاتی در این دیدار مهم نداشت، با نتیجه تساوی زمین مسابقه را ترک کرد. 

خاتون که در نخستین مسابقه خود در لیگ قهرمانان مقابل ملبورن سیتی شکست خورده بود، برای صعود به دور حذفی این رقابت‌ها امید زیادی به پیروزی در مسابقه دوم و سوم گروه خود داشت. رسیدن به برتری در دیدار با نماینده فیلیپین اولین ماموریت مهم خاتونی‌ها بود و چیزی نمانده بود که در تحقق این هدف هم موفق شوند. آنها گل اول بازی در نیمه اول به ثمر رساندند اما درنهایت در ثانیه‌های پایانی گل تساوی را دریافت کردند تا مجبور به تقسیم 

امتیاز شوند. 

شاگردان مرضیه جعفری از ابتدای مسابقه تیم برتر میدان بودند و خیلی زود نبض مسابقه را در اختیار گرفتند. آنها بارها از جناح چپ کایا اسپورت تلاش کردند و سرانجام روی یکی از نفوذها، سوت داور به نشانه اعلام پنالتی برای نماینده ایران به صدا درآمد. در دقیقه 39 زهرا قنبری پشت توپ ایستاد و گل خاتون را از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. در ادامه این مسابقه، خاتون بارها فرصت به ثمر رساندن گل دوم را داشت اما به نظر می‌رسید شاگردان جعفری به نتیجه راضی بودند و در دقایق ابتدایی تلاش بیشتری برای ایجاد اختلاف نکردند. شاید اگر آنها به نفوذهای خود ادامه می‌دادند و موقعیت‌های بیشتری روی دروازه حریف خلق می‌کردند، با نتیجه دلخواه از مستطیل سبز خارج می‌شدند.

دختران خاتون در دقایق پایانی با خستگی بازی را دنبال می‌کردند و در آن شرایط کایا به تلاشش برای به ثمر رساندن گل تساوی ادامه داد. درنهایت این تیم در دقیقه 94 موفق شد گل تساوی را وارد دروازه رها یزدانی کند. با این نتیجه، صعود یا عدم صعود بمی‌ها به دور حذفی این رقابت‌ها، موکول به نتیجه بازی سوم خواهد شد. مصاف برابر کالج اسکارلز تایلند که روز شنبه ۲۱ مهرماه برگزار خواهد شد، تکلیف تیم‌های صعودکننده به دور بعدی را مشخص می‌کند. خاتون برای اینکه راهی مرحله حذفی مسابقات شود، باید در بازی روز شنبه به پیروزی برسد. با توجه به اینکه نبرد کایا ایلویلو فیلیپین و کالج اسکالرز تایلند با تساوی بدون گل خاتمه یافت و نماینده فیلیپین شانس زیادی برابر ملبورن سیتی ندارد، خاتون با پیروزی مقابل نماینده تایلند می‌تواند به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شود.  

نخستین دوره لیگ قهرمانان بانوان آسیا با حضور ۱۲ تیم در سه گروه دنبال می‌شود و از هر گروه، دو تیم برتر به صورت مستقیم به مرحله حذفی راه پیدا می‌کنند. همچنین دو تیم برتر سوم هم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی خواهند شد. در صورت صعود از مرحله گروهی، مسابقات مرحله یک‌چهارم نهایی در فروردین ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد.

نگاهی به رقیبی که ترمز خاتون را کشید

خاتون بم در دومین بازی در حالی متوقف شد که حریفش از کشوری می‌آید که در عرصه فوتبال زنان در فهرست کشورهای موفق قرار دارد. تیم ملی فوتبال زنان فیلیپین در رنکینگ فیفا، هفتمین تیم برتر آسیا و سی‌ونهمین تیم برتر دنیا است. آن‌هم در حالی‌که شاکله تیم کایا ایلویلو را بازیکنان تیم ملی فیلیپین تشکیل داده‌اند. نکته جالب درباره این تیم این است که تنها پنج سال از تاسیس تیم کایا می‌گذرد و آنها در طول این پنج سال، پنج دوره متوالی عنوان قهرمانی رقابت‌های «لیگ سِوِن» را از آن خود کرده‌اند. نکته مهم آنکه لیگ سِوِن با حضور تیم‌هایی با ترکیب‌هایی هفت نفره دنبال می‌شود اما قهرمانی‌های به‌دست آمده در این رقابت‌ها جزو افتخارات نماینده فیلیپین محسوب شده است.

همان‌طور که اشاره شد، بخش عمده ترکیب کایا ایلویلو را بازیکنان ملی‌پوش تشکیل می‌دهند و  تنها یک بازیکن غیرفیلیپینی برای این تیم به میدان می‌رود. بازخوانی دقیق‌تر فهرست کایا نشان می‌دهد که هالی لانگ، فوق‌ستاره این تیم است؛ بازیکنی که در طول دو سال اخیر در ترکیب کایا ایلویلو به میدان رفته و بیش از 80 بازی ملی دارد و کاپیتان تیم ملی فیلیپین هم محسوب می‌شود. آخرین تجربه مهم لانگ همراه تیم ملی فیلیپین در مسابقات جام جهانی 2023 بود. او در نبرد با کالج اسکالرز تایلند، زمینه‌ساز بسته‌ماندن دروازه نماینده فیلیپین شد و امیدوار بود همین کار را برابر خاتون تکرار کند که موفق نشد. باید دید آنها می‌توانند مقابل نماینده استرالیا دست به شگفتی بزنند و با شکست این تیم راهی مرحله بعدی شوند یا نه.