آریا طاری

تیم ملی فوتبال ایران در هفته سوم انتخابی جام جهانی، امروز مهمان ازبکستان است. دیداری که بین دو تیم اول جدول گروه A مسابقات و به میزبانی تاشکند برگزار می‌شود. تیم ملی ایران طی چند روز گذشته با چالش برگزاری بازی‌اش با قطر در هفته چهارم این مسابقات روبه‌رو شده اما با این حال ملی‌پوشان کشورمان تمام تمرکزشان را روی بازی با ازبکستان گذاشته‌اند تا به روند خوب‌شان مقابل این تیم ادامه دهند. تیم ملی ازبکستان در حال حاضر صدرنشین گروه A است و با هدف تحکیم جایگاه خود به مصاف ایران می‌رود. شاگردان قلعه‌نویی هم اما به دنبال شکست این تیم و ایستادن در رده اول گروه هستند. هر دو تیم 6 امتیازی هستند و در پنج بازی آخر خود چهار برد و یک تساوی به دست آورده‌اند و روی کاغذ در جایگاه برابر قرار دارند. این دیدار امروز از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه بنیادکار آغاز می‌شود. 

تقابل پانزدهم با آمار خوب ایران

ایران و ازبکستان امروز برای پانزدهمین بار مقابل همدیگر قرار می‌گیرند. این دو تیم 6 بار در مقدماتی جام‌های جهانی به مصاف همدیگر رفته‌اند که حاصل آن سه برد برای ایران، یک برد برای ازبکستان و دو نتیجه تساوی بوده است. همچنین ایران و ازبکستان در پنج مسابقه دوستانه هم با یکدیگر بازی کرده‌اند که در هیچ‌کدام از این دیدارها ازبکستان موفق به برد نشده و چهار برد برای ایران و یک نتیجه تساوی ثبت شده است. جام ملت‌های آسیا، المپیک آسیایی و قهرمانی آسیای مرکزی نیز دیگر تورنمنت‌هایی هستند که ایران و ازبکستان مقابل هم قرار گرفتند. دو تیم در هر کدام از این رقابت‌ها تنها یک بار با هم مسابقه داده‌اند و همیشه این ایران بوده که به عنوان تیم برنده زمین را ترک کرده است. درمجموع تا پیش از بازی ایران، دو تیم 14 تقابل با هم داشته‌اند که سهم ایران 10 برد، سه شکست و یک تساوی بوده است. 

نکته جالب آمار تقابل‌های دو تیم اینجاست که ایران در هیچ‌کدام از دیدارهایی که در تاشکند برگزار شده، باختی نداشته و درمجموع دیدارهایش در این شهر 6 پیروزی و دو تساوی به دست آورده است. حالا ژنرال و پسرانش به دنبال ادامه این رکورد هستند و برای اینکه در تاشکند شکست‌ناپذیر بمانند، به میدان می‌روند. 

آمار و ارقام نشان می‌دهد که ایران وقتی مهمان ازبکستان بوده، عملکرد خوبی داشته است. تیم ملی ایران مقابل ازبکستان عملکرد دفاعی و تهاجمی خوبی داشته و در کل بازی‌های خود مقابل این تیم ۱۸ گل به ثمر رسانده و تنها پنج گل خورده است. اما ازبک‌ها در حالی که در خانه خود بردی مقابل ایران ندارند، توانستند یک بار در تهران به پیروزی برسند. سال 1377 در بازی‌های آسیایی 1998 پرگل‌ترین بازی دو تیم انجام شد. جایی که ایران با گل‌های موسوی و هت‌تریک علی دایی برد چهار بر صفر دلچسبی را مقابل ازبکستان به دست آورد. آخرین دیدار دو تیم هم در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ برگزار شد که این دیدار در ورزشگاه آزادی با نتیجه صفر بر صفر به پایان رسید. 

ایران در حالی به دنبال ادامه روند خوب خود مقابل ازبکستان است که به نظر می‌رسد این بار باید با دقت بیشتری مقابل این حریف به میدان برود. ازبکستان در ترکیب خود بازیکنانی مانند اوستون اورونوف و ماشاریپوف را دارد که در ترکیب پرسپولیس و استقلال می‌درخشند. همچنین شاه‌مرادوف و فیض‌الله‌یف دیگر ستاره‌های ازبک‌ها هستند که کار را برای ملی‌پوشان کشورمان سخت خواهند کرد. البته نبودن سرمربی ازبکستان روی نیمکت این تیم هم می‌تواند روی بازی آنها تاثیر بگذارد و تیم ملی ایران می‌تواند از این فرصت به سود خود استفاده کند. 

10 گلزن ایرانی در تقابل‌ با ازبک‌ها

در مجموع 14 بازی ایران و ازبکستان، 10 بازیکن ایرانی در لباس تیم ملی موفق شده‌اند دروازه این حریف را باز کنند. در بین این نفرات علی دایی، سردار آزمون و مهدی طارمی با زدن سه گل بهترین گلزنان ایران مقابل تیم ملی ازبکستان هستند. برترین گلزنان ازبکستان هم بک بقایف، شاه‌مرادوف، اوستون اورونوف و ایگور سرگیف هستند که هر کدام توانستند یک بار دروازه ایران را باز کند. نکته قابل توجه این است که یک گل ازبکستان مقابل ایران با گل به خودی رحمان رضایی به ثمر رسیده است. حالا در بازی امروز سردار آزمون و مهدی طارمی در تیم ملی ایران و اورونوف و شاه‌مرادوف این فرصت را دارند که تعداد گل‌های‌شان در تقابل‌های دو تیم را بیشتر کنند و به بهترین گلزن‌های تیم‌شان در دیدارهای رودرو تبدیل شوند. 

نکته جالب آمار تقابل‌های ایران و ازبکستان اینجاست که ایران در هیچ‌کدام از دیدارهایی که در تاشکند برگزار شده، باختی نداشته و درمجموع دیدارهایش در این شهر 6 پیروزی و دو تساوی به دست آورده است. حالا ژنرال و پسرانش به دنبال ادامه این رکورد هستند و برای اینکه در تاشکند شکست‌ناپذیر بمانند، به میدان می‌روند

انتظار قلعه‌نویی از شاگردانش

امیر قلعه‌نویی در نشست خبری پیش از دیدار با ازبکستان گفت:«ازبکستان تیم سخت‌کوشی است و با برنامه بازی می‌کند. ما هم برنامه داریم برای این بازی و در گروه سختی قرار داریم و هر دو تیم ۶ امتیازی هستند. یکسری افکار تاکتیکی داریم و از بازیکنان انتظار دارم که از موقعیت‌هایی که به دست می‌آورند نهایت استفاده را ببرند و مانند دو بازی گذشته فرصت‌ها را از دست ندهند. تیمی موفق است که وظایف تاکتیکی خود را به درستی در زمین اجرایی کند.» 

او در ادامه تصریح کرد:«اگر به دو بازی گذشته توجه کنید ایران کلین‌شیت کرده است و تنها تیم این گروه ما هستیم که گل نخوردیم. در سه دیدار گذشته با ازبکستان نتایج خوبی گرفتیم. البته این تیم بازیکنان بزرگی در خط حمله دارد اما ما هم از هر نظر آماده‌ایم تا با برنامه سه امتیاز بازی را بگیریم. فوتبال جای تلاش است و تماشاگران باید از آن لذت ببرند و فرهنگ کری‌خوانی جای مناسبی در فوتبال ندارد و مسئولان فوتبالی باید تلاش کنند که همه لذت ببرند.» 

قلعه‌نویی در پایان صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به مسابقات کافا داشت:«خیلی خوشحالم که مسابقات کافا تشکیل شده و تیم‌های شرکت‌کننده در آن مسابقات جام ملت‌های آسیا تا مراحل پایانی بالا آمدند و در فینال مقابل ازبکستان هم کلین‌شیت کردیم و هم دقایقی ۱۰ نفره بودیم. این مسابقات به پیشرفت فوتبال کمک می‌کند.» 

پاسخ کری‌خوانی به سبک سردار

سردار آزمون مهاجم تیم‌ ملی فوتبال ایران که در نشست خبری سرمربی را همراهی کرد، درباره تقابل امروز گفت:«بازی برابر ازبکستان همیشه بازی سختی است. ما به عنوان بازیکن می‌دانیم چطور باید مقابل ازبکستان بازی کنیم و این بازی سه امتیاز مهم دارد که امیدوارم این سه امتیاز را به دست بیاوریم و راه‌مان را 

ادامه بدهیم.» 

او همچنین به کری‌خوانی برخی بازیکنان تیم ملی ازبکستان واکنش نشان داد و چنین پاسخ‌شان را داد:«من کری‌خوانی را دوست دارم اما کری‌خوانی باید منطقی باشد. ما می‌دانیم مقابل ازبکستان چطور بازی کنیم. ما به ازبکستان احترام می‌گذاریم و این جزء فرهنگ ما است. آخرین باری که تیم ازبکستان ما را به چالش کشیده مربوط به سال ۲۰۱۲ است و بعد از آن هیچ بردی مقابل ما نداشتند و این نشان می‌دهد ما می‌دانیم مقابل آنها چطور بازی کنیم.» 

طی چند روز گذشته جلال‌الدین ماشاریپوف که برای استقلال بازی می‌کند، در حاشیه تمرین تیم ملی کشورش مدعی شد که سبک بازی ازبکستان باعث شده تا تیم ملی ایران مجبور شود به آنها احترام بگذارد. در ادامه هم الدر شومورودوف که معروف‌ترین لژیونر ازبک‌هاست، در اظهاراتی قابل توجه، مدعی شده که بازی با قرقیزستان به مراتب سخت‌تر از بازی با ایران است. درنهایت هم آنها با پاسخ کوبنده مهاجم تیم ملی ایران روبه‌رو شدند.