بعد از 6 سال بلاتکلیفی، سرانجام قرار است جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا بار دیگر به انجام برسد و تیم ملی زنان ایران به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی خود است. پاندمی کرونا جهان را تحت‌تاثیر خود قرار داد و بدون‌شک رویدادهای ورزشی هم از این قاعده مستثنی نبودند. یکی از تورنمنت‌هایی که به‌واسطه شکل‌گیری پاندمی کرونا، وضعیت برگزاری‌اش به حالت نامعلوم درآمد، جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا بود؛ مسابقاتی که در سال‌های 2015 و 2018 به میزبانی کشورهای مالزی و تایلند به انجام رسید و تیم ملی فوتسال زنان ایران توانست در هر دو دوره عنوان قهرمانی رقابت‌ها را از آن خود کند. 

جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا، معتبرترین تورنمنت فوتسال زنان در عرصه ملی در قاره کهن محسوب می‌شود که بعد از برگزاری رقابت‌ها در سال 2018 به میزبانی کشور تایلند، قرار بود سومین دوره آن در سال 2020 به میزبانی کشور کویت برگزار شود اما شکل‌گیری پاندمی کرونا معادلات را تغییر داد. در حالی برگزاری جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا به حالت تعلیق درآمد که بعد از پایان پاندمی، علاقه‌مندان به این رشته چشم‌انتظار تعیین‌تکلیف شرایط برگزاری آن از سوی ای.اف.سی بودند که سرانجام این اتفاق رخ داد. 

چین، میزبان دوره سوم

کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی آسیا در آخرین جلسه خود به ریاست مهدی تاج، یک تصمیم مهم گرفت و آن‌هم احیای جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا بود؛ تورنمنتی که قرار است بعد از هفت سال تعطیلی، در سال 2025 به میزبانی کشور چین به انجام برسد و بر اساس آخرین خبرها، این رقابت‌ها از 17 تا 28 اردیبهشت‌ماه 1404 به انجام خواهد رسید و زنان فوتسال ایران راه دشواری برای دفاع از عنوان قهرمانی خود و ثبت هت‌تریک قهرمانی در مسابقات جام ملت‌های آسیا در پیش دارند.

قرعه مطلوب برای هت‌تریک قهرمانی

زنان فوتسال ایران به همراه تیم ملی ژاپن که در دوره قبلی به مرحله فینال رسید اما ناکام در کسب عنوان قهرمانی بود، تیم‌هایی هستند که با گذر از مرحله مقدماتی، در مرحله نهایی جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا 2025 حضور دارند و تیم ملی چین هم به عنوان میزبان رقابت‌ها، بدون حضور در مرحله مقدماتی، خود را برای حضور در مرحله نهایی آماده می‌کند. طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، قرار است بیست‌وششم مهرماه مراسم قرعه‌کشی سومین دوره جام ملت‌های آسیا به انجام برسد و باید دید زنان فوتسال ایران در کدام گروه با چه تیم‌هایی هم‌گروه می‌شوند. یک قرعه خوب می‌تواند کمک شایانی برای ملی‌پوشان کشورمان در جهت هت‌تریک قهرمانی باشد. 

جام جهانی، جایزه سه تیم اول

جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا 2025 با حضور 12 تیم در سه گروه چهار تیمی به انجام می‌رسد و دو تیم سرگروه به همراه دو تیم برتر سوم جواز حضور در مرحله یک‌چهارم نهایی را به‌دست می‌آورند و سرانجام سه تیم برتر، سهمیه حضور در اولین دوره جام جهانی فوتسال زنان که از 30 آبان تا هفت آذر 1404 به میزبانی کشور فیلیپین برگزار می‌شود را از آن خود می‌کنند. در صورت حضور فیلیپین در جمع سه تیم برتر جام ملت‌ها، سومین سهمیه فوتسال آسیا به تیم چهارم رقابت‌های جام ملت‌ها خواهد رسید.

فوتسال بانوان را دریابید

حالا که فوتسال زنان با این خبر خوش روبه‌رو شده و قرار است جام ملت‌های آسیا از سر گرفته شود، فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر دست به کار شود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای موفقیت این تیم و تکرار عنوان قهرمانی را آغاز کند. مدتی پیش در گزارشی از وضعیت بلاتکلیف تیم‌های فوتبال و فوتسال بانوان نوشتیم. فدراسیون ماه‌هاست که تکلیف پست نایب‌رییسی بانوان را مشخص نکرده و برای این مسئولیت حتی سرپرست هم انتخاب نشده است. این اولین قدمی است که فدراسیون مهدی تاج در راستا حمایت از تیم‌های زنانش باید بردارد و پیش از هر کاری مشخص کند که چه کسی قرار است مسئولیت این بخش را برعهده بگیرد. 

فوتسال بانوان ایران در سال‌های فعالیتش درخشان ظاهر شده و همین الان هم استعدادهای زیادی را در دل خود دارد. اگر این تیم به دلیل بی‌توجهی یا برنامه‌ریزی دیرهنگام یا نادرست فدراسیون آنطور که باید در جام ملت‌ها نتیجه نگیرد، یک عقبگرد بزرگ برای این تیم به حساب می‌آید. چه بسا که پیش از جام جهانی فوتسال مردان هم بارها به فدراسیون هشدار داده شد که این تیم نیاز به آمادگی کامل و دیدارهای دوستانه با کیفیت برای موفقیت در این میدان نیاز دارد. درنهایت اما فوتسالیست‌ها با کم‌ترین برنامه‌ریزی خودشان را به جام جهانی رساندند و با وجود اینکه تا پیش از دیدار با مراکش بازی‌های خوبی انجام دادند، درنهایت مجبور به خداحافظی با این تورنمنت شدند. اتفاقی که امید می‌رود برای فوتسال زنان تکرار نشود و این تیم در اوج آمادگی به مصاف رقبای آسیایی‌اش برود.