آریا طاری

قرار بود بر اساس برنامه از پیش اعلام‌شده کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و قطر در چارچوب مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2026 در تاریخ بیست‌وچهارم مهر به میزبانی ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد برگزار شود. در فاصله چند روز مانده به این مسابقات اما ای.اف.سی اعلام کرد که این دیدار باید در کشور ثالث برگزار شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا فراهم نبودن پرواز بین‌المللی به ایران به دنبال اتفاقات اخیر در منطقه را دلیل این تصمیم عنوان کرده و خواستار معرفی هرچه سریع‌تر ایران برای میزبانی این دیدار شده است. 

بحث برگزاری این دیدار در کشور سوم طی روزهای گذشته مطرح شده بود که این موضوع بیش از همه در رسانه‌های عربستانی دیده شد. با این حال کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تصمیم‌گیری چند روزی صبر کرد و درنهایت رای به برگزاری بازی در کشور سوم داد. 

سه پیشنهاد ایران برای ای.اف.سی

فدراسیون فوتبال ایران بعد از دریافت نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری دیدار ایران و قطر در کشور سوم، به این موضوع واکنش نشان داد. 

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال جلسه‌ای اضطراری با ارکان حقوقی و بین‌الملل برگزار کرد و در کوتاه‌ترین زمین، نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شد که در آن به شرایط ایمن کشور و برقرار بودن پروازهای داخلی و خارجی در آسمان ایران اشاره شده بود. فدراسیون همچنین عنوان کرد این تصمیم به دور از منطق گرفته شده و ابراز امیدواری کرد که سایر کشورها دخالتی در اتخاذ این تصمیم نداشته باشند. همچنین فدراسیون ایران سه پیشنهاد برای برگزاری دیدار ایران و قطر به ای.اف.سی ارائه کرد. 

نخستین پیشنهاد ایران برای این بازی که روی آن اصرار هم دارد، جابه‌جایی میزبان و مهمان است. به این معنی که در بازی رفت به جای ایران، قطر میزبانی را انجام دهد تا در بازی برگشت که پانزدهم خرداد سال‌ آینده برگزار می‌شود، بتواند بار دیگر میزبانی خود از این تیم را در ایران انجام دهد. 

پیشنهاد بعدی فدراسیون فوتبال ایران برگزاری بازی در تاشکند است. تیم ملی ایران برای برگزاری بازی سوم خود در این مرحله از انتخابی جام جهانی در حال حاضر در تاشکند به سر می‌رود و روز پنجشنبه مقابل تیم ملی ازبکستان قرار می‌گیرد. فدراسیون در صورت عدم پذیرش پیشنهاد اول از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، به دنبال برگزاری دیدار با قطر در ازبکستان است تا تیم‌ ملی مجبور به انجام سفر دیگر نشود. از طرفی حضور چند روزه ملی‌پوشان در تاشکند و آشنایی آنها با شرایط آب و هوایی این کشور، آنها را در شرایط بهتری برای مسابقه قرار می‌دهد. 

این فدراسیون در نامه ارسالی به کنفدراسیون فوتبال آسیا، گزینه سوم خود را به دوبی امارات اختصاص داده است. شهری نزدیک هم به ایران و هم به قطر که می‌تواند انتخاب خوبی برای این مسابقه باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز جلسه‌ای برگزار خواهد و درباره بازی ایران و قطر تصمیم‌گیری می‌کند. 

امن برای هند، ناامن برای قطر؟! 

کنفدراسیون فوتبال آسیا در حالی در تصمیمی ناگهانی اعلام کرد بازی ایران و قطر باید در کشور سوم برگزار شود که چند روز پیش این نهاد ورزشی رویه‌ دیگری را برای یک تیم خارجی در پیش گرفته بود. در همین هفته گذشته که اتفاقا فضای منطقه ملتهب‌تر بود، تیم موهان‌باگان هند که باید برای برگزاری مسابقه‌اش در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا 2 به ایران سفر می‌کرد و مقابل تراکتورسازی تبریز قرار می‌گرفت، از سفر به ایران امتناع کرد و تاوان این تصمیم را به سخت‌ترین شکل ممکن بود. ای‌.اف.سی آن زمان به تیم هندی حق نداد و این باشگاه را از لیگ قهرمانان آسیا 2 کنار گذاشت. آنها حالا به فاصله چند روز از آن ماجرا تصمیم متفاوتی گرفتند و ایران را وارد چالش انتخاب زمین سوم کردند. 

فدراسیون در انتظار مشورت با قلعه‌نویی

حامد مومنی معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال در مورد لغو میزبانی مشهد از دیدار تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر، عنوان داشت:«تا صبح امروز (دیروز) که مصاحبه‌ای توسط امیرمهدی علوی، مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال انجام شد همه شرایط مهیای برگزاری بازی در مشهد مقدس بود. باید از استانداری خراسان رضوی، فرمانداری مشهد، تولیت آستان قدس و... هم تشکر کنیم که بابت میزبانی در مشهد، همه اقدامات را انجام داده بودند. در روزهای اخیر نامه‌ای هم توسط فدراسیون درباره شرایط میزبانی به ای.اف.سی و فیفا ارسال و توضیحات کامل ارسال شد. تیم ملی نوجوانان ما که برای اردوی تدارکاتی در قطر حضور داشت نیز با یک پرواز خارجی به ایران بازگشت.»

وی در ادامه تصریح کرد:«مساله مهم این است که در روزهای اخیر برخی پروازها دچار اختلال شدند. فیفا در نهایت تصمیم گرفت به این جهت که تیم حریف، ناظران، داوران و... به موقع به شهر محل برگزاری بازی برسند از فدراسیون فوتبال ایران درخواست کند تا پیشنهادات خودش را تا ساعت ۱۴ فردا (امروز) درباره شهر میزبان اعلام کند. در حال بررسی پیشنهادات هستیم اما منتظریم با توجه به این فرصت، جمع‌بندی نهایی را با امیر قلعه‌نویی داشته باشیم. بعد فنی را هم باید در نظر داشته باشیم.» 

استقلال-النصر هم به کشور سوم می‌رود؟

بعد از ماجرای تیم هندی و تصمیم ای.اف.سی برای برگزاری دیدار تیم ملی ایران و قطر، حالا رسانه‌های عربستانی به دنبال این هستند که دیدار تیم‌های فوتبال استقلال و النصر عربستان را هم که قرار است اول آبان در ایران برگزار شود را به بهانه ناامنی، به کشور دیگری بکشانند. رسانه‌های عربستانی در تلاش هستند تا با تحت فشار گذاشتن فدراسیون فوتبال کشورمان، مکاتبات با کنفدراسیون فوتبال آسیا افزایش پیدا کند و این دیدار در هفته سوم لیگ نخبگان آسیا جایی خارج از خاک ایران برگزار شود. طبق اعلام رسانه‌های عربستانی، باشگاه النصر درخواست رسمی خود را به AFC اعلام کرده و خواستار برگزاری این دیدار در کشور دیگری شده است اما کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنان پاسخ قطعی خود را اعلام نکرده است. 

به گفته رسانه‌های عربستانی، کنفدراسیون فوتبال آسیا به النصر اطلاع داده است که همه احتمالات را تا قبل از تاریخ بازی بررسی خواهد کرد اما بر تلاش خود برای برگزاری مسابقه طبق برنامه و به خاطر رقابت عادلانه تاکید کرد. با این حال «عبدالرحمان الشعبی»، خبرنگار عربستانی، در صفحه شخصی خود نوشته است:«اخباری مبنی بر درخواست فدراسیون فوتبال عربستان برای انتقال دیدار النصر و استقلال به یک کشور بی‌طرف می‌رسد و شاید محتمل‌ترین کشور برای میزبانی، امارات باشد.»