نازنین دشتی 

 

تیم خاتون بم که با موفقیت در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا توانست بخشی از مرحله گروهی نخستین دوره رسمی این مسابقات باشد، کار خود را از روز گذشته آغاز کرد. مرحله گروهی این مسابقات رسما از هفته گذشته آغاز شد و روز گذشته هم مسابقات گروه دوم برگزار شد. جایی که خاتون باید در سه دیدار سرنوشت‌ساز با نمایندگان استرالیا، تایلند و فیلیپین رودررو شود. خاتون بم که به عنوان پرافتخارترین تیم بعد از کسب 10 عنوان قهرمانی در لیگ برتر در این رقابت‌ها حضور دارد، با هدف کسب موفقیت در آسیا روز گذشته در نخستین دیدار به مصاف ملبورن‌سیتی استرالیا رفت و در این دوئل با نتیجه دو بر یک شکست خورد. 

همان‌طور که اشاره شد، شاگردان مرضیه جعفری بعد از کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر ایران جواز حضور در مسابقات آسیایی را به‌دست آورند و بعد از گذراندن مرحله انتخابی به جمع 12 تیم برتر مرحله گروهی رسیدند اما ملبورن‌سیتی بعد از فتح رقابت‌های باشگاهی استرالیا، مستقیما جواز حضور در مرحله گروهی نخستین دوره لیگ قهرمانان زنان آسیا را به‌دست آورد تا حریفی سرسخت برای نماینده کشورمان باشد. 

درواقع باید گفت ملبورن‌سیتی سخت‌ترین حریف خاتون در مرحله گروهی لیگ قهرمانان زنان آسیا بود و از همان ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که دختران مرضیه جعفری برای امتیاز گرفتن از این تیم کار سختی داشته باشند. نماینده استرالیا از حضور 6 بازیکن خارجی در ترکیب خود بهره می‌برد که ربکا استات، ستاره نیوزیلندی ملبورن‌سیتی، باتجربه‌ترین بازیکن این تیم است و بیش از 100 بازی ملی برای تیم ملی نیوزیلند انجام داده و سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس و تیم برایتون را هم در کارنامه‌اش دارد. تیلور اُتو، لوردس بوش، ماریانا اسپک‌مایر، مالنا میرس و تایلا جی‌ولاینیک پنج ستاره خارجی دیگر ترکیب ملبورن‌سیتی هستند. جالب است که این پنج بازیکن در طول دو سال گذشته به ملبورن‌سیتی پیوسته‌اند. ملبورن‌سیتی تا به حال سه بار در ای‌‌لیگ استرالیا به قهرمانی رسیده که آخرین قهرمانی آنها در فصل گذشته و با حضور ستاره‌های خارجی‌اش رقم خورده  است. 

ناگفته نماند از آنجایی که استرالیا در عرصه ملی یکی از بهترین تیم‌های فوتبال زنان را دارد، طبیعی است که در رده باشگاهی هم کیفیت بالایی داشته باشند و کار را برای رقبا سخت کنند. آنها طبیعتا از نظر فنی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و از مدعی‌های قهرمانی این مسابقات به حساب می‌آیند. 

ملبورن‌سیتی یکی از تیم‌های پرستاره فوتبال آسیا محسوب می‌شود که نگاه‌ها به خط حمله این تیم دوخته شده است؛ جایی ‌که ماریانا اسپک‌مایر در کنار هالی مک‌نامارا حضور دارند. اسپک‌مایرِ 26 ساله تجربه بازی در لیگ کشورهای روسیه و آمریکا را در کارنامه خود دارد و جالب آنکه متولد کشور آمریکا است اما تابعیتی ونزوئلایی دارد و برای تیم این کشور در عرصه ملی به میدان رفته و موفق به گلزنی هم شده است. او در دیدار ملبورن‌سیتی مقابل خاتون بم امید اول گلزنی تیمش بود و توانست در دقیقه 43 دروازه نماینده ایران را باز کند. 

مک‌نامارا هم جزو ستاره‌های آینده‌دار فوتبال استرالیا است که هم در عرصه ملی و هم در عرصه باشگاهی در طول سالیان گذشته توانسته بدرخشد. او طی سه سال گذشته بار خط حمله تیمش را به دوش کشیده و زوج او و اسپک‌مایر می‌تواند برای هر خط دفاعی یک تهدید اساسی باشد. مک‌نامارا در تیم ملی استرالیا هم رفته‌رفته در حال کسب تجربه است و یکی از مهره‌های آینده‌دار برای جانشینی سم کر محسوب می‌شود. 

جالب است بدانید که این نخستین دیدار خاتون و ملبورن‌سیتی نبود. این دو تیم فصل گذشته در مسابقات آزمایشی جام باشگاه‌های زنان آسیا هم با یکدیگر روبه‌رو شده بودند که در آن دیدار هم شاگردان مرضیه جعفری با نتیجه دو بر صفر شکست خوردند. در آن دیدار خاتون توانست نمایش قابل قبولی داشته باشد و بعد از یک سال با توجه به اینکه باز هم نتیجه شکست برایش تکرار شد، توانست یکی از گل‌های حریف را پاسخ بدهد و دروازه نماینده پرستاره استرالیا را باز کند. 

در دقیقه 70 مسابقه، مونا حمودی از روی نقطه کرنر توپ را سانتر کرد که مستقیم وارد دروازه حریف شد تا هم یکی از زیباترین گل‌های مسابقات تا به اینجای کار را به ثمر رسیده باشد و هم با این نتیجه، خاتون به دو مسابقه بعدی خود و قرار گرفتن در جمع سه تیم برتر گروه امیدوار باشد. حالا خاتونی‌ها باید خودشان را برای دومین مسابقه خود در مرحله دوم رقابت‌ها آماده کنند. آنها در گام بعدی روز چهارشنبه 18 مهر باید برابر کایااف‌سی فیلیپین به میدان بروند. خاتون بم برای شگفتی‌سازی باید در پایان این مرحله حتما در جمع سه تیم بالا قرار بگیرد تا در صورت کسب رتبه اول و یا دوم در گروه خود به طور مستقیم راهی مرحله بعدی شود و در صورت قرار گرفتن در جایگاه سوم، شانس صعود به عنوان بهترین تیم سوم را داشته باشد. شاگردان جعفری در دیدار برابر استرالیا عملکرد خوبی داشتند و شاید اگر کمی تجربه بیشتری داشتند می‌توانستند هر دو گل خورده را جبران کنند. با این حال آنها هنوز این فرصت را دارند که بتوانند حضور طولانی‌تری در رقابت‌های آسیایی 

داشته باشند.