نگار رشیدی 

بیست‌وهفتمین دوره مسابقات تنیس روی میز قهرمانی آسیا از امروز به میزبانی آلماتی قزاقستان آغاز می‌شود. رقابت‌هایی که شاید بتوان گفت به اسم آسیاست اما در سطح جهان برگزار می‌شود؛ چراکه بهترین پینگ‌پنگ‌بازان دنیا اهل آسیا هستند و به همین خاطر همیشه مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی در این رشته با هیجان و کیفیت بالایی برگزار شده است. 

تیم‌های ملی مردان و زنان ایران هم قرار است بخشی از رقابت‌های قهرمانی آسیا باشند. این تیم‌ها اما با یک چالش مهم و خارج از برنامه روبه‌رو شده‌اند که اعزام با تاخیر ملی‌پوشان را به دنبال داشته است. قرار بود تیم ملی بانوان روز جمعه تهران را به مقصد آلماتی ترک کند و تیم ملی مردان نیز روز گذشته (شنبه) راهی قزاقستان شود. اما تشدید تنش‌ها در منطقه و حمله موشکی که اختلال در پروازهای خارجی را به دنبال داشت، اعزام این تیم‌ها را به تعویق انداخت. به این ترتیب تیم بانوان با یک روز تاخیر، روز گذشته به محل برگزاری مسابقات سفر کرد و تیم مردان هم امروز عازم آلماتی می‌شود. 

تیم ملی تنیس روی میز مردان ایران در دوره پیشین این رقابت‌ها در رده ششم ایستاد و به همین خاطر در مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات شرکت نمی‌کند و دیدارهایش را از مرحله حذفی آغاز می‌کند اما تیم ملی بانوان که در دوره پیش به عنوان نهم دست یافت، باید در مرحله مقدماتی این دوره به مصاف حریفانش برود و به همین دلیل در اولویت اعزام قرار داشت. با این حال این تعویق حتما روی عملکرد آنها تاثیر دارد و باید دید این دو تیم می‌توانند هدفگذاری‌های‌شان را محقق کنند یا نه. این برای اولین بار است که در مسابقات قهرمانی آسیا سهمیه‌های انفرادی، دوبل و میکس دوبل برای جهانی توزیع می‌شود و نمایندگان کشورمان هم با نگاه به این موضوع برای رقابت‌های قاره کهن آماده شده‌اند. پیش از این شرکت‌کنندگان در مسابقات جهانی از طریق رنکینگ یا رقابت‌های انتخابی مجزا مشخص می‌شدند و حالا که قهرمانی آسیا راه رسیدن به جهانی است، رقبا با انگیزه و توان بیشتری پای میز حاضر خواهند شد. در بخش انفرادی مسابقات قهرمانی آسیا ۲۶ سهمیه برای مردان و ۲۹ سهمیه برای زنان توزیع می‌شود. تعداد این سهمیه ها در بخش مردان و زنان دوبل ۱۵ سهمیه است ضمن اینکه در بخش میکس دوبل هم ۱۵ سهمیه جهانی توزیع خواهد شد. 

در هر بخش توزیع سهمیه‌ها از مرحله حذفی آغاز می‌شود؛ به این نحو که در جدول ۳۲ نفره انفرادی، ۱۶ بازیکن پیروز سهمیه می‌گیرند، ۱۶ بازیکن بازنده طبق جدول با هم رقابت می‌کنند و برنده آنها تکلیف هشت سهمیه جهانی دیگر را مشخص می‌کند. هشت بازیکن بازنده در این مرحله مجدد با هم رقابت می‌کنند تا چهار نفر برتر در بخش زنان و دو نفر برتر نهایی در بخش مردان صاحب سهمیه شوند. در بخش دوبل و میکس دوبل هم در مرحله یک‌هشتم، ترکیب‌های برنده صاحب هشت سهمیه می‌شوند و ترکیب‌های بازنده رقابت خود را برای تعیین تکلیف سهمیه‌های باقی‌مانده دنبال می‌کنند. به این ترتیب بازنده‌ها هم شانس کسب سهمیه جهانی را دارند. در دوره پیش که برای رسیدن به قهرمانی جهان انتخابی برگزار می‌شد، نیما عالمیان، امین احمدیان و امیرحسین هدایی در قطر صاحب سهمیه شدند و نوشاد عالمیان از طریق رنکینگ جهانی به سهمیه دست یافت. حال باید دید از دل قهرمانی آسیا چند سهمیه جهانی برای کشورمان حاصل می‌شود. 

ندا شهسواری، شیما صفایی، پریناز حاجیلو، فاطمه یاری، ستایش ایلوخانی و مهشید اشتری با هدایت حمیده ایرانمنش در قهرمانی آسیا حضور دارند. تیم ملی مردان هم با ترکیب نوشاد عالمیان، امیرحسین هدایی، بنیامین فرجی، محمدجواد سهرابی و محمد موسوی و با هدایت جمیل لطف‌ا...نسبی در این رقابت‌ها شرکت خواهد کرد. رقابت‌های پینگ‌پنگ قهرمانی آسیا در بخش‌های تیمی، انفرادی، دوبل و میکس دوبل برگزار می‌شود و ایران به غیر از میکس دوبل در سایر بخش‌ها نماینده خواهد داشت.