آریا طاری

اینکه محمود فکری از بازیکن بااخلاق استقلال، چطور به مربی‌ای تبدیل شده که فرهنگ و اخلاق را به فراموشی سپرده، جای سوال دارد. فکری زمانی که با پیراهن استقلال به میدان می‌رفت، می‌شد یکی از الگوهای مناسب برای فوتبالیست‌های جوان باشد. اما از زمانی که او به جایگاه مربی تکیه زده، همه چیز درباره او خلاف جریان آب حرکت می‌کند. او گاهی صحبت‌هایی را بر زبان جاری می‌کند که حتی اخطار رده سنی بالای 18 سال هم برایش کم است! 

فکری زمانی که هدایت استقلال را برعهده داشت در بازی این تیم با فولاد جملاتی را خطاب به بازیکن حریف مطرح کرد که هنوز یادآوری‌اش خجالت‌آور است. او حالا و در شرایطی که هدایت مس شهر بابک را برعهده دارد، تصمیم گرفت در شبی که اتفاقا تیمش برنده هم زمین را ترک کرده بود، به مسایل استقلال ورود کند و نظری بدهد که جای خالی فرهنگ در ورزش را بیش از پیش نمایان کند. حالا شاید بیشتر از اینکه فوتبال با چه مشکلات پایه‌ای روبه‌رو است، فقدان فرهنگ لازم برای فعالیت در این رشته توی چشم آمده است. اینکه ابتدایی‌ترین موازین اخلاقی در فوتبال رعایت شود، بدترین ضربه ممکن به پیکر این ورزش پرطرفدار است. 

سرمربی مس شهر بابک در حالی به موضوع انتخاب سرمربی استقلال ورود کرد که از یک سو توجهی نداشت که صحبت درباره تیمی که جایگاهی در آن ندارد حرفه‌ای نیست و از سوی دیگر زشت‌ترین الفاظ را با ادعاهای جنسی غیرمتعارف مطرح کرد تا خودش را سیبل انتقادات و فضای فوتبال را آلوده کند. او با این کار خط قرمز که کم است، بلکه از دیوار قرمز عبور کرد. فکری به سادگی هرچه‌ تمام‌تر هم از هنجارهای اجتماعی عبور کرد و هم قانون صریح فیفا که عدم ورود به مسائل این‌چنینی است را نادیده گرفت. این در حالی است که او به عنوان یک مربی و یک معلم باید بیش از همه به رعایت اخلاق اهمیت بدهد و اجازه مطرح شدن این صحبت‌ها را به دیگران ندهد. حرف‌های فکری اما آنقدر زشت و حیرت‌انگیز بود که بسیاری از پرسپولیسی‌ها و غیراستقلالی‌ها هم به او یورش بردند و بیان چنین جملاتی را غیرقابل قبول خواندند. شاید در نگاه اول این فرضیه شکل بگیرد که فکری بدون فکر و لحظه‌ای تصمیم به ایراد این سخنرانی گرفته است. لحن قاطع و خونسردی او اما نشان می‌دهد که سرمربی سابق استقلال برای بیان این جمله‌ها آماده شده است. از قدیم ضرب‌المثل‌های زیادی درباره اهمیت تفکر پیش از صحبت یا عمل کردن سینه به سینه چرخیده، اما به نظر می‌رسید هیچ‌کدام آنها به گوش فکری نخورده است. یا اگر هم با این مثل‌ها آشناست، او به درستی این کار را انجام نداده است!

سرمربی مس شهر بابک در حالی به موضوع انتخاب سرمربی استقلال ورود کرد که از یک سو توجهی نداشت که صحبت درباره تیمی که جایگاهی در آن ندارد حرفه‌ای نیست و از سوی دیگر زشت‌ترین الفاظ را با ادعاهای جنسی غیرمتعارف مطرح کرد تا خودش را سیبل انتقادات و فضای فوتبال را آلوده کند

در هر حال جمله‌های جنجالی نشست خبری خیلی زود تبعاتش را برای این مربی به دنبال داشت. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با ابلاغ شبانه خود از محرومیت فکری تا اطلاع ثانوی خبر داد و منتظر توضیحات او درباره این موضوع شد. این در حالی است که مشخص نیست پرونده‌های اینچنینی که هر از چند گاهی در کمیته‌های انضباطی و اخلاق فدراسیون باز می‌شود چه سرانجامی پیدا می‌کنند. شاید همین بی‌نتیجه بودن پیگیری‌ها باعث شده که عده‌ای در باتلاق بی‌فرهنگی فرو بروند و هر زمان که خواستند و نیاز به دیده شدن داشتند، صحبت‌هایی را مطرح  و فضای فوتبال را آلوده کنند. 

کمیته انضباطی باید راهکاری را انتخاب کند تا از اساس مانع چنین اتفاقاتی شود. این موضوع باید درس عبرتی شود برای کسانی که به هر قیمتی به دنبال مطرح کردن نام خود هستند و با رفتارهای غیراخلاقی، بی‌فرهنگی را ترویج می‌کنند. حال باید دید برخورد بازدارنده فوتبالی و قضایی با چنین نشست‌های خبری غیرحرفه‌ای چگونه خواهد بود تا سرلوحه همتایان فکری در جایگاه سرمربی باشد و سایر ارکان فوتبال از جمله بازیکن و مدیر و مسئول هم از آن درس بگیرد. البته که باید گفت جریمه مالی علاج این درد نیست و انتظار می‌رود بهترین تصمیم در این زمینه گرفته شود. فوتبال ایران بیش از توان خود اسیر مشکلات ریز و درشت است و دیگر توانی برای حمل یک مشکل این‌چنینی را ندارد. 

همچنین باشگاه مس شهر بابک در واکنش به اظهارات محمود فکری سرمربی این تیم در نشست خبری واکنش نشان داد و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد درباره آینده نیمکت این تیم به زودی تصمیم خواهند گرفت. این باشگاه در همان ساعات اولیه شامگاه جمعه سیزدهم مهرماه ۱۴۰۳ جلسه اضطراری کمیته انضباطی خود را با حضور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه تشکیل داده و نتیجه را به هواداران این تیم اعلام خواهد کرد.