آریا طاری

هفتمین هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از روز گذشته آغاز شد. در این هفته تیم‌های مدعی قهرمانی امروز و فردا مسابقه دارند و به نظر می‌رسد که شاهد رقابت‌های جذابی از سوی آنها باشیم. پرسپولیس با وجود تساوی در بازی با پاختاکور در لیگ نخبگان آسیا، مدتی است که روند رو به جلویی در لیگ برتر در پیش گرفته، سپاهان که در آخرین بازی لیگ مقابل تراکتور شکست خورد و صدر جدول را به مهمان خود تقدیم کرد، با روحیه‌ای که از برد آسیایی‌اش به دست آورده آماده بازگشت توفانی به لیگ برتر است، استقلال که یکی از بحرانی‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند به دنبال کم کردن فاصله‌اش با پیروزی در مستطیل است و تراکتور هم که قصد ندارد صدر جدول را به سپاهان پس بدهد، فردا با اندیشه برد به زمین می‌رود. 

پرسپولیس امروز رقیبی را پیش رو دارد که برای نخستین بار طعم رقابت در لیگ برتر را می‌چشد. چادرملو اردکان بالاتر از تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن، استقلال و... در رده هفتم جدول رده‌بندی ایستاده و به عنوان یک تیم تازه‌وارد توانسته عملکرد و جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کند. اما نکته‌ای که می‌تواند تقابل این دو تیم را جذاب کند، جدال دو سرمربی هجومی لیگ است 

پرسپولیس و تازه‌وارد میانه‌جدولی 

پرسپولیس امروز رقیبی را پیش رو دارد که برای نخستین بار طعم رقابت در لیگ برتر را می‌چشد. چادرملو اردکان در 6 هفته گذشته با دو برد، دو تساوی، دو شکست و کسب هشت امتیاز بالاتر از تیم‌هایی مثل ذوب‌آهن، استقلال و... در رده هفتم جدول رده‌بندی ایستاده و به عنوان یک تیم تازه‌وارد توانسته عملکرد و جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کند. آنها اما امروز در دیدار خارج از خانه مقابل تیمی قرار می‌گیرند که قصد دفاع از عنوان قهرمانی‌اش را دارد و رفته رفته در شمایل یک مدعی قرار گرفته است. 

نکته‌ای که می‌تواند تقابل این دو تیم را جذاب کند، جدال دو سرمربی هجومی لیگ است. پرسپولیس که یک بازی معوقه در لیگ برتر دارد، در تمام پنج مسابقه لیگ برتر موفق شده دروازه رقبا را باز کند و در این پنج دیدار، هفت گل به ثمر رسانده است. شاگردان سعید اخباری در چادرملو هم از هفته اول در همین مسیر گام برداشته‌اند و در تمام 6 بازی که تا به حال برگزار کرده‌اند، حتی دیدارهایی که در آن شکست خورده‌اند، پای‌شان به گل باز شده است. بنابراین هیچ بعید نیست که امروز شاهد یک بازی پرگل باشیم تا هفته گذشته که یکی از کم‌گل‌ترین هفته‌های تاریخ لیگ برتر بود، به فراموشی سپرده شود. نمایش هجومی اخباری و تیمش پس از صعود شگفت‌انگیزشان به لیگ برتر جالب توجه بوده و به نظر می‌رسد آنها قصد ندارند از این تاکتیک صرف‌نظر کنند. چه بسا که اخباری در نشست خبری پیش از بازی هم اذعان کرد که قصد دارد رویه هجومی تیمش را مقابل پرسپولیس هم  ادامه بدهد. 

پرسپولیس هم که در هفته‌های اخیر نمایش هجومی داشته، اگر قصد دارد راه خود را به سمت صدر جدول هموار کند، به هیچ عنوان نباید حریف امروز خود را دست کم بگیرد و باید مواظب حملات چادرملو باشد. ناگفته نماند این نخستین باری است که چادرملو در یک بازی با حضور VAR به میدان می‌رود. این دیدار از ساعت 17 امروز در ورزشگاه تختی آغاز می‌شود. 

مهمانی در ورزشگاه غدیر

ژوزه مورایس بعد از پیروزی شیرین در لیگ نخبگان آسیا، باید در هفته هفتم لیگ برتر هم به پیروزی برسد تا حاشیه امنش در تیم سپاهان را به دست بیاورد. مورایس بعد از تساوی در دربی اصفهان، در خانه به تراکتور باخت تا با شعارهای هواداران و اولتیماتوم مدیران روبه‌رو شود. او حالا امروز باید تیمش را در اهواز به مصاف استقلال این شهر بفرستد و برای کسب سه امتیاز کامل این دیدار نقشه بریزد. سپاهان از ابتدای لیگ امسال در قامت مدعی ظاهر شد و تا پیش از هفته ششم هم صدرنشین بود. این تیم برای بازگشت به صدر جدول کار سختی ندارد اما این در صورتی است که قدر تک‌تک امتیازات را بداند و به راحتی آنها را از دست ندهد. طلایی‌پوشان اکنون با چهار برد، یک مساوی، یک شکست و کسب 13 امتیاز در رده سوم قرار دارند. 

استقلال خوزستان هم در حالی آماده میزبانی از رقیب اصفهانی خود می‌شود که انتظار می‌رفت با سرمربی جدید خارجی خود عملکرد بهتری تا به اینجای کار داشته باشد. آنها در 6 هفته ابتدایی تنها یک برد به دست آورده‌اند و با سه تساوی و دو شکستی‌ که تجربه کردند، در رده نهم جدول ایستاده‌اند. تنها برد آبی‌پوشان اهوازی مقابل استقلال تهران به دست آمد. درست است که استقلال تهرانی آن تیم همیشگی نبود اما به هر حال تیم بزرگی است و تمام رقبا تحت هر شرایطی آنها را جدی می‌گیرند. نکته‌ای که مورایس و تیمش باید به آن توجه داشته باشند و با تمام دقت و تمرکز مقابل نماینده خوزستان به میدان بروند. شاید هم تخصص آنها شکست دادن تیم‌های بزرگ باشد! این دیدار از ساعت 19 به میزبانی ورزشگاه غدیر اهواز برگزار می‌شود. 

رحمتی و استقلال دوباره به هم رسیدند

آخرین دیدار روز دوم هفته هفتم لیگ برتر را دو تیم استقلال و هوادار برگزار می‌کنند تا شاهد تقابل دوباره مهدی رحمتی با تیم سابقش باشیم. دو رقیب امروز تا به این هفته روزهای بحرانی را پشت سر گذاشته‌اند و برای خروج از بحران دست به هر کاری خواهند زد. هوادار هنوز موفق نشده دروازه حریفی را باز کند و جای گل زده مقابل نامش در جدول رده‌بندی خالی است و استقلال هم بعد از شکست در دربی و لیگ نخبگان آسیا با استعفای دوباره سرمربی‌اش روبه‌رو شد و قرار است به صورت موقت با سهراب بختیاری‌زاده برای عبور از این بحران 

تلاش کند. 

خبر خوب برای آبی‌پوشان پایان محرومیت مهرداد محمدی است. بازیکنی که از اولین روزها در تمرینات استقلال حاضر شد تا آمادگی‌اش را برای بازگشت به مستطیل سبز حفظ کند. مهرداد در بازی‌های فصل گذشته مقابل هوادار یکی از بهترین عملکرد‌های خود را داشت و حالا انگیزه زیادی دارد که در بازگشت به لیگ برتر، باز هم یکی از ستاره‌های تیمش باشد. او فصل گذشته دو گل مقابل بنفش‌پوشان تهران به ثمر رساند و باید دید امروز هم دروازه این حریف را باز می‌کند. دیدار با هوادار بهترین فرصت است که محمدی بار دیگر برای کسب عنوان بهترین گلزن تیم تلاش کند. مهاجمان استقلال در این 6 هفته عملکرد ضعیفی داشتند و به این ترتیب مهرداد کار سختی ندارد که عنوان فصل قبلش را بار دیگر به دست بیاورد. 

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که هوادار این روزها انگیزه بیشتری در لیگ دارد. آنها در بازی با گل‌گهر نشان دادند که روی ساختار دفاعی خود کار کرده‌اند و به سختی گل می‌خورند. موضوعی که آنها را به کسب امتیاز مقابل استقلال امیدوار کرده است. سیدمهدی رحمتی بعد از کسب یک امتیاز مقابل گل‌گهر و در روزهایی که استقلال درگیر نبرد آسیایی‌اش بود، با جدیت زیادی تیمش را مهیای بازی با تیم سابق خود که بحران‌زده هم هست، کرد. حالا هوادار قصد دارد نبردی را به عنوان نقطه عطف خود ثبت کند که رقیب‌شان می‌خواهد به واسطه پیروزی در آن، یک گام از شرایط سختی که گریبان‌شان را گرفته، دور شوند. در میان بازیکنان هوادار محمدحسین زواری، شاگرد جوان مهدی رحمتی و داریوش شجاعیان، کاپیتان اول هوادار، سابقه بازی در استقلال را دارند و با انگیزه بالا برابر آبی‌پوشان تهرانی قرار خواهند گرفت. سوت آغاز این دیدار ساعت 20 امشب در ورزشگاه شهر قدس به صدا درخواهد آمد.