قالب برگزاری رقابت‌ها تغییر کرد، تعداد تیم‌ها بیشتر شد و دنیای جدیدی را در لیگ قهرمانان اروپا شاهد هستیم اما کیفیت بازی‌ها به قوت خودش باقی است و تیم‌ها با تمام توان‌شان در این رقابت حاضر می‌شوند. آمار تایید می‌کند چیزی از عیار فنی لیگ قهرمانان اروپا کاسته نشده و نتایج نشان می‌دهد هنوز هم اگر ذره‌ای غفلت کنید در یکی از بازی‌های این رقابت غافلگیر خواهید شد. دورتموند صدرنشین رقابت‌ها در پایان هفته دوم است و مدعیان غیرقابل انتظاری مهمان ناخوانده رتبه‌های بالای جدول هستند. چه کسی فکرش را می‌کرد برست و بنفیکا در این هفته 6 امتیازی باشند و کدام تحلیل‌گر انتظارش را داشت پاری‌سن‌ژرمن، اتلتیکو مادرید و حتی رئال و بارسا در بین 10 تیم بالای جدول جایی نداشته باشند. 

به گزارش فوتبال 360، لیگ قهرمانان با شیوه جدیدش هم کیفیت سابق را به همراه دارد و به بهانه پایان دومین هفته بازی‌ها به مرور آمار فنی تیم‌ها و بازیکنان در این آوردگاه بزرگ فوتبالی می‌پردازیم. 

آمار ویژه گلزنی

پیش از این تصور می‌شد با بیشتر شدن تعداد تیم‌های حاضر در مسابقات ممکن است کیفیت بازی‌ها دستخوش تغییر و تنزل شود. با این حال می‌بینیم با وجود درخشش غیرمنتظره برخی تیم‌های نه‌چندان مدعی، آمار گلزنی در بازی‌ها هم در بالاترین سطح ممکن قرار گرفته است. لیگ قهرمانان اروپا تا پایان هفته دوم رقابت‌ها 36 بازی را پشت سر گذاشته که فرصت خوبی برای بررسی فنی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. اگر در یک رقابت بزرگ این تعداد مسابقه را به عنوان معیار در نظر بگیریم، شاید اشتباه نکرده باشیم. در 36 بازی لیگ قهرمانان اروپای این فصل 115 گل به ثمر رسیده و میانگین خیره‌کننده بیشتر از سه گل در هر بازی را رقم می‌زند. این یعنی برای تماشای هر گل در هر بازی این مسابقات به طور میانگین حدود 28 دقیقه زمان نیاز داریم. تیم‌ها با عطش گلزنی به میدان می‌روند و البته در این بین نباید از نقش ویژه نمایندگان بوندس‌لیگا با به ثمر رساندن 16 گل در دو بازی هم غافل شد و دورتموند و بایرن مونیخ با جشنواره‌های هفت گله و 9 گله در بازی‌های‌شان در مجموع میانگین گلزنی در این مسابقات را هم بالا کشیده‌اند. 

بهترین‌ تیم‌ها

دیگر عادت کرده‌ایم وقتی منچسترسیتی و پپ گواردیولا در یک رقابت حضور داشته باشند، باید در چند جدول فنی متعدد یا صدرنشین و یا جزو بالانشین‌ها قرار بگیرند. سیتی با خلق 51 موقعیت گل در دو مسابقه، هجومی‌ترین تیم این مسابقات تا اینجای کار بوده و پس از این تیم بایرن مونیخ و اشتوتگارت به ترتیب با ایجاد 46 و 44 موقعیت گل در رده‌های بعدی هستند. بایرن با 26 ضربه در چارچوب از نظر نقطه‌زنی شلیک‌ها و دقیق بودن ضربات نهایی از دیگران پیشی گرفته و دورتموند با آمار 24 شوت در چارچوب را در تعقیب خودش می‌بیند. وقتی صحبت از تعداد پاس صحیح می‌شود، نام سیتی و پپ گواردیولا همچنان و همیشه می‌درخشد. آبی‌های شهر منچستر با ثبت 1326 پاس به مقصد رسیده در این زمینه پیشتازی می‌کنند و بایرن هم با 1317 پاس در جایگاه دوم این رده‌بندی قرار دارد. بنفیکا، یکی از تیم‌های 6 امتیازی مسابقات در پایان هفته دوم، نمایش متبحرانه‌ای مقابل اتلتیکو مادرید ارائه کرد و به نظر با تئوری خاصی به میدان آمده و روی ارسال‌های بلند کار می‌کند. این تیم پرتغالی تا اینجای رقابت‌ها بیشترین درصد سانتر موفق را در بین 36 تیم حاضر داشته و شاید با همین استراتژی به موفقیت رسیده باشد. 

سالزبورگ، بایرن مونیخ و لیورپول هم به ترتیب تیم‌های اول تا سوم رده‌بندی مربوط به بیشترین تعداد دریبل در این دو هفته هستند. رئال با وجود کسب نتیجه نامطلوب در بازی دومش مقابل لیل، هنوز هم در معیارهایی از دیگران جلوتر است. کهکشانی‌ها تخریبی بازی می‌کنند و با ثبت 20 تکل موفق در دو بازی در این زمینه از دیگران پیشی گرفته‌‌اند. بهترین خط حمله از آن دورتموند است که با سبقت از بایرن مونیخ و به ثمر رساندن 10 گل علاوه بر صدر جدول رده‌بندی مسابقات، صدر جدول گلزنی را هم در اختیار دارد. تیم‌های بسیاری هم هنوز قفل دروازه‌شان باز نشده و عدد صفر در ردیف گل خورده‌ آنها خودنمایی می‌کند و شاید دو مسابقه برای معرفی بهترین خط دفاع رقابت‌ها فرصت 

مناسبی نباشد. 

بهترین بازیکنان

هری کین همچنان با همان چهار گل در بازی اول رقابت‌ها پیشتاز رقابت آقای گلی مسابقات است. کین ستاره‌هایی مثل کریم آدیمی، بنجامین سسکو، سرهو گیراسی و سیما را با سه گل زده پشت سر خودش می‌بیند و هنوز رقابت بین ستاره انگلیسی و رقبای بزرگی مثل هالند و امباپه جدی نشده. کین همچنین با هفت شوت در چارچوب به عنوان خطرناک‌ترین مهاجم حاضر در رقابت‌ها تا اینجای فصل شناخته می‌شود. کیمیش و جرمی فریمپونگ هم با سه پاس گل در این زمینه صدرنشین هستند. ارنستو والورده و وینیسیوس جونیور با ثبت سرعتی بیشتر از 35 کیلومتر در ساعت، سریع‌ترین بازیکنان رقابت‌ها تا اینجای فصل بوده‌اند. جود بلینگام از رئال مادرید هم تخریب‌گر بزرگ کهکشانی‌ها بوده و با هفت تکل موفق در این زمینه از همه بازیکنان حاضر در 36 تیم مسابقات سبقت گرفته است. تاکاچ، سنگربان براتیسلاو اگرچه 9 بار دروازه‌اش را باز شده دیده اما با ثبت 17 مهار موفق، بالاتر از مانیان از میلان، بیشترین مهار را تا پایان هفته دوم بازی‌ها در اختیار دارد. تصور کنید این دروازه‌بان فقط نیمی از مهارهای موفقش را از دست می‌داد تا ببینید چه فاجعه‌ای می‌توانست برای تیمش رقم بخورد. او قهرمان تیم قعر جدولی‌اش به شمار می‌رود.  کیمیش از بایرن مونیخ و پاکو از پاری‌سن ژرمن به ترتیب با 195 و 184 پاس صحیح، بهترین آمار را در این زمینه رقم زده‌ و از بازیکنان منچسترسیتی سبقت گرفته‌اند. کیمیش ظاهرا در فرم ایده‌آلی به سر می‌برد. او بیشترین سانتر موفق تا اینجای رقابت‌ها را با ارسال 6 سانتر دقیق به خودش اختصاص داده است. ستاره‌های بنفیکای 6 امتیازی بیشترین میانگین دوندگی را در دو بازی اخیر ثبت کرده‌اند. 

حکایت همچنان باقی است... 

هنوز به مراحل داغ و حساس رقابت‌ها نرسیده‌ایم. هنوز تیمی خطر نرسیدن به دور حذفی را به طور جدی احساس نکرده و هیچ تیم 6 امتیازی صعودش را قطعی شده نمی‌داند. باید منتظر هفته‌های بعدی مسابقات باشیم و ببینیم غول‌های اروپایی چه زمانی از خواب بیدار می‌شوند و به تلاش جدی‌تر برای موفقیت در اولین فصل از شیوه جدید لیگ قهرمانان اروپا می‌پردازند. در چنین شرایطی و با به وجود آمدن دغدغه‌های جدی است که باید برای کین، کیمیش و سایر ستاره‌های صدرنشین جدول‌های آماری، رقبای بزرگی را ببینیم. لیگ قهرمانان با کیفیت تمام دنبال می‌‌شود اما هنوز تا غرش این اژدهای رقابت‌های بین‌المللی فوتبال باید صبر کنیم. با این حال نشانه‌های بروز پیدا کرده در این دو هفته حاکی از نفس داغ این اژدها هستند که هر هفته و با هر نتیجه‌ای مترصد بیدار شدن و در سیطره در آوردن آسمان دنیای مستطیل سبز است.