نازنین دشتی

انتخاب جایگزین جواد نکونام، به اصلی‌ترین دغدغه این روزهای استقلال تبدیل شده است. تیمی که قرار بود با هدایت جواد نکونام از همان هفته اول خط و نشانی اساسی برای رقبا بکشد و مدعی اول قهرمانی باشد اما حواشی‌اش بیشتر از متن شد و نکونام در روزهای اوج بحران این تیم، تبدیل به دومین سرمربی‌ شد که نیمکت تیمش را ترک می‌کند. پیش از او رضا مهاجری از هدایت خیبر خرم‌آباد کنار گذاشته شد و مدیران خیبر خیلی زود جایگزین جدید را انتخاب کردند و تیم را به مارکو اورلیو سپردند. اوضاع در استقلال اما متفاوت است و گفته می‌شود تا 10 روز دیگر سرمربی جدید انتخاب خواهد شد. شنیده می‌شود که قرار است مذاکرات با گزینه‌های مختلف برای پذیرش هدایت استقلال انجام شود و بهترین نفر برای هدایت آبی‌پوشان انتخاب شود. 

سرمربی خارجی می‌آوریم

طبق اعلام احمد شهریاری رییس هیات‌مدیره باشگاه، قرار است یک سرمربی بزرگ خارجی به جای جواد نکونام روی نیمکت استقلال بنشیند. سهراب بختیاری‌زاده که تا زمان مشخص شدن سرمربی هدایت آبی‌پوشان را برعهده دارد، به عنوان دستیار سرمربی جدید کارش را در این تیم ادامه خواهد داد. این خبر در حالی اعلام شده که طی روزهای گذشته نام‌های مختلفی پیرامون استقلال شنیده شده است اما گفته می‌شود که مذاکرات اصلی از روز گذشته با سفر نمایندگان باشگاه به ترکیه آغاز شده است. 

رنار و ساپینتو منتفی است

در میان تمام نام‌هایی که به عنوان گزینه‌های احتمالی هدایت استقلال مطرح شد، هروه رنار یکی از جذاب‌ترین‌ها بود. گفته می‌شود که باشگاه استقلال حتی رایزنی‌های اولیه با این سرمربی مطرح را هم انجام داده است اما با پاسخ منفی او روبه‌رو شده‌اند. گویا رنار اعلام کرده در مقطع کنونی به دنبال فعالیت در عرصه ملی است و قصد ندارد در فوتبال باشگاهی فعالیت کند. به این ترتیب ختم مذاکره خیلی زود اعلام شد تا صحبت به مسائل بعدی نرسد. ریکاردو ساپینتو هم که خود برای بازگشت به استقلال چراغ سبز نشان داده بود و بیانیه‌ای هم منتشر کرد، خارج از لیست مدیران باشگاه قرار گرفت. گویا محرومیت طولانی‌مدت او باعث شده تا مدیران باشگاه استقلال فعلا قید همکاری با این سرمربی پرتغالی را بزنند. 

پسیرو از پرسپولیس تا استقلال

یکی از جدی‌ترین گزینه‌های مطرح شده برای هدایت استقلال، ژوزه پسیرو است. سرمربی‌ای که با پایان جام ملت‌های آفریقا و در حالی که توانسته بود نیجریه را نایب‌قهرمان این رقابت‌ها کند، تصمیم به قطع همکاری با فدراسیون نیجریه گرفت. او در روزهایی که جام ملت‌های‌ آفریقا برگزار می‌شد، به عنوان گزینه سرمربیگری پرسپولیس با این تیم مذاکره کرد و روند صحبت مثبت هم پیش رفت. درنهایت اما این مذاکرات به همکاری دو طرف ختم نشد. حالا نام این سرمربی پرتغالی به مدیران باشگاه استقلال پیشنهاد شده و بعد از چراغ‌سبز اولیه این سرمربی 64 ساله برای حضور در فوتبال ایران، قرار است مذاکرات تکمیلی طی روزهای آینده انجام شود. پسیرو سابقه فعالیت در تیم‌های مختلفی از جمله اسپورتینگ، براگا، پورتو و ویتوریا گیمارش پرتغال، الهلال عربستان و تیم‌های ملی عربستان، ونزوئلا و نیجریه را در کارنامه‌اش دارد و در مقطعی، مربی تیم رئال مادرید هم بوده است. اگر مدیران استقلال بتوانند با او به توافق برسند و پسیرو را روی نیمکت بنشانند، به وزن جذابیت لیگ برتر اضافه می‌کنند. 

گراسیای لالیگایی در تیررس استقلال

خاوی گراسیا هم دیگر نام جذابی است که در فهرست مدیران استقلال دیده می‌شود. او فصل گذشته حضور کوتاه‌مدتی در لیدزیونایتد داشت و از آنجایی که عملکردش رضایت مدیران باشگاه را جلب نکرد، از هدایت این تیم کنار رفت. سابقه حضور او در تیم‌های مختلف از جمله ویارئال، کادیز، آلمریا، اوساسونا، مالاگا و والنسیا در اسپانیا و در اختیار ادشتن سکان هدایت واتفورد در فوتبال باشگاهی انگلیس و سرمربیگری در السد، گراسیا را به یک چهره جذاب روی نیمکت آبی‌ها تبدیل کرده است. گراسیا هرچقدر که در لیدزیونایتد روزهای تلخی را سپری کرد، در السد موفق بود و حالا هم تمایلش به ادامه فعالیت در فوتبال آسیا را نشان داده است. گفته می‌شود بعد از چراغ سبز اولیه او، قرار است مذاکرات با این سرمربی 54 ساله اسپانیایی که دوران فوتبال خود را در لیگ کشورش گذراند، به شکل جدی‌تری دنبال شود. 

نگاه به دو مربی کروات و فرهاد مجیدی 

سرگئی یاکیروویچ در کنار زلجکو سوپیچ از جمله چهره‌هایی هستند که گفته می‌شود از سوی مدیر برنامه مورداعتماد احمد شهریاری به مدیریت باشگاه استقلال معرفی شده است. مذاکره با این دو چهره کروات اما فعلا در اولویت باشگاه نیست. شاید اگر استقلالی‌ها با پسیرو و گراسیا به توافق نرسند، پای میز مذاکره با کروات‌ها بنشینند. با این حال اما درمجموع شنیده می‌شود با توجه به شرایط فعلی کشور شاید کلا جذب سرمربی خارجی به بن‌بست بخورد و مدیران مجبور شوند سراغ گزینه‌های ایرانی بروند که البته آنها در این صورت یک گزینه هم بیشتر روی میز ندارند. فرهاد مجیدی که یکی از شیرین‌ترین قهرمانی‌های استقلال را رقم زد، تنها گزینه ایرانی هدایت استقلال است. او البته طی ماه‌های گذشته چند باری با پیشنهاد سرمربیگری استقلال روبه‌رو شده است و هر بار به آن پاسخ منفی داده است. فرهاد به دنبال این است که کارش را در فوتبال باشگاهی امارات ادامه دهد و بعید به نظر می‌رسد در این شرایط پیشنهاد بازگشت به استقلال را بپذیرد. 

روزهای سرنوشت‌ساز آبی‌پوشان

مدیران استقلال در حالی پای میز مذاکره با گزینه‌های سرمربیگری تیم‌شان می‌نشینند که روزهای سرنوشت‌سازی در انتظار این تیم است. آبی‌پوشان امروز در تهران در قالب هفته هفتم با سرمربیگری سهراب بختیاری‌زاده به مصاف هوادار می‌روند و با پایان این جدال، تعطیلات فیفادی آغاز می‌شود. به این ترتیب دیدار بعدی آبی‌پوشان، بیست‌وهفتم مهرماه برابر ذوب‌آهن خواهد بود و این یعنی یک فرصت ایده‌آل دو هفته‌ای برای باشگاه تا بهترین سرمربی را جذب کنند و از هفته هشتم، این تیم با کادر فنی جدید خود لیگ برتر را ادامه دهد. تا به اینجا تمام نام‌هایی که به عنوان جانشین نکونام مطرح شده جذاب هستند و باید دید کدام‌یک از آنها سرانجام هدایت آبی‌پوشان تهرانی را برعهده می‌گیرند. بعد از هفته‌های کابوس‌واری که استقلال سپری کرد، انتخاب یک سرمربی سرشناس و باتجربه تنها چیزی است که هواداران را راضی می‌کند. کسی که بتواند دستان استقلال را بگیرد و آن را از این بحران عجیب 

خارج کند.