آریا طاری

سرانجام استعفای جواد نکونام بعد از شکست این تیم مقابل السد در هفته دوم لیگ نخبگان آسیا مورد موافقت قرار گرفت تا او و استقلال به انتهای راه برسند. نکونام مربی‌ای است که فصل گذشته تیمش را تا آستانه قهرمانی برد اما در آخرین هفته جام از دستانش سر خورد و به باشگاه رقیب سنتی رفت. نکونام در شروع فصل جدید اما هیچ نشانی از مربی فصل گذشته آبی‌ها نداشت و تقریبا در تمام بازی‌هایش در مسیر حاشیه گام برداشت. او حالا از باشگاهی که روزی پیراهنش را هم به تن داشت خداحافظی کرده و باید دید ماجراجویی‌اش در دنیای مربیگری را در کدام تیم دنبال می‌کند. 

بختیاری‌زاده، جایگزین موقت نکو

بعد از اینکه باشگاه استقلال با استعفای نکونام موافقت کرد، تصمیم گرفت تا مشخص شدن سرمربی جدید هدایت تیم را به سهراب بختیاری‌زاده بسپارد. استقلال از هفت دیداری که تا به حال برگزار کرده در سه مسابقه شکست خورده است که در این مدت نکونام یک بار بعد از باخت در دربی استعفا داد و یک بار بعد از شکست مقابل السد تا بعد خداحافظی‌اش با این تیم با کسب پنج امتیاز از پنج بازی باشد. حالا بختیاری‌زاده برای اینکه این آمار را بهبود ببخشد و یک شکست دیگر به شکست‌های استقلال اضافه نشود، باید تیمش را آماده دیدار در لیگ برتر کند. آبی‌پوشان روز شنبه مهمان هواداری هستند که تا به این هفته هنوز پایش به گل باز نشده و در قعر جدول رده‌بندی به سر می‌برد. این بازی بهترین فرصت برای بختیاری‌زاده است که با کسب پیروزی، کمی رنگ آرامش به باشگاه بپاشد. تمرینات استقلال از روز گذشته زیر نظر سرمربی موقت باشگاه آغاز شد. 

سرمربی خارجی روی نیمکت آبی‌ها

باشگاه استقلال در بیانیه‌ای که بعد از قبول استعفای نکونام منتشر کرد، خبر داد که این باشگاه به دنبال جذب یک مربی خارجی دارای رزومه و تجربه مناسب در سطح بین‌المللی است. هدف باشگاه، استخدام فردی به عنوان سرمربی است که بتواند با دانش و توانایی‌های خود، تیم را به سمت موفقیت‌های پایدار هدایت کند. ویژگی‌هایی که باشگاه در بیانیه خود به آنها اشاره کرده است، همان چیزی است که هواداران انتظارش را می‌کشند. گفته می‌شود سرمربی جدید بعد از دیدار استقلال و هوادار مشخص می‌شود. 

زمانی که نکونام با مدیران باشگاه به چالش خورده بود و شاهد مصاحبه‌های عجیب و غریب از سوی دو کادر فنی و مدیریتی بودیمِ، شنیده می‌شد که مدیران استقلال با چند مربی خارجی پای میز مذاکره نشسته‌اند. خبری که درنهایت تایید نشد و نکونام تحت حمایت مدیرعامل باشگاه به کار خود ادامه داد. از طرفی ریکاردو ساپینتو سرمربی سابق استقلال که اخبار این تیم را دنبال می‌کند هم برای بازگشت به نیمکت آبی‌پوشان اعلام آمادگی کرده است و باید دید این سرمربی جنجالی جایی در گزینه‌های مدیران باشگاه دارد یا نه. 

آمارهای نگران‌کننده استقلال

هر مربی‌ای که روی نیمکت استقلال بنشیند، کار بسیار سختی در این تیم پیش رو خواهد داشت. چراکه آمارها نشان می‌دهد استقلال در یکی از بدترین فرم‌های چند فصل اخیر خود قرار دارد. سرمربی جدید هم زمان نیاز دارد تا با تیم آشنا شود و بتواند تفکرات خود را در مسابقات پیاده کند و از آنجایی که استقلال در رده یازدهم قرار گرفته و فاصله‌اش با مدعی‌های قهرمانی زیاد است، بحث زمان و مدیریت آن اصلی‌ترین چالشی است که سرمربی جدید باید مدیریتش کند. 

استقلال در فصل جدید مسابقات، پنج بازی در لیگ برتر انجام داده و دو بازی هم در لیگ نخبگان برگزار کرده است. در بازی‌های لیگ تنها برد استقلال در هفته نخست مقابل شمس‌آذر ثبت شده و در سایر دیدارها دو مساوی و دو شکست را تجربه کرده است و یک بازی معوقه هم با مس رفسنجان دارد. در لیگ نخبگان هم این تیم برابر الغرافه به پیروزی رسید و مقابل السد شکست خورد. آخرین باری که استقلال در 6 بازی فقط یک برد کسب کرده بود، به لیگ بیست‌ویکم بر می‌گردد. در آن فصل استقلال بعد از اینکه تراکتور را شکست داد، در پنج بازی متوالی از جمله دربی مساوی کرد. البته آبی‌پوشان در آن فصل در مسیر شکست‌ناپذیری گام برداشتند و در پایان جام قهرمانی را بالای سر بردند. باید دید آنها می‌توانند امسال هم کامبک داشته باشند و به جمع مدعی‌ها برگردند؟ البته استقلال این فصل با لیگ بیست‌ویکم یک تفاوت بزرگ دارد. استقلال در 6 بازی امسال فقط یک برد داشته و سه بار تن به شکست داده، در صورتی که لیگ بیست‌ویکم با نتیجه تساوی همراه بوده است که شرایط را به طور کلی عوض می‌کند. در هر حال استقلال هنوز زمان دارد که خودش را به جام قهرمانی برساند. این تیم با بردن در بازی‌های آینده و با استفاده از لغزش رقیبانش می‌تواند به بالای جدول رده‌بندی صعود کند. 

هر مربی‌ای که روی نیمکت استقلال بنشیند، کار بسیار سختی در این تیم پیش رو خواهد داشت. چراکه آمارها نشان می‌دهد استقلال در یکی از بدترین فرم‌های چند فصل اخیر خود قرار دارد. از آنجایی که استقلال در رده یازدهم قرار گرفته و فاصله‌اش با مدعی‌های قهرمانی زیاد است، بحث زمان و مدیریت آن اصلی‌ترین چالشی است که سرمربی جدید باید مدیریتش کند 

پایان تلخ شروع خوب نکو

در پایان بد نیست نگاهی هم داشته باشیم به کارنامه جواد نکونام روی نیمکت استقلال. نکونام که از ابتدای فصل گذشته هدایت آبی‌پوشان را برعهده گرفت، در رقابت‌های امسال در پنج بازی لیگ برتر و دو بازی لیگ نخبگان تیمش را هدایت کرد تا درمجموع 38 بار استقلال را در بازی‌های مختلف هدایت کرده باشد.  

استقلال در فصل گذشته روزهای خوبی را با جواد تجربه کرد و بیشتر هفته‌ها را در صدر جدول گذراندند. شاید اگر لغزش آنها در روزهای پایانی لیگ نبود و دو امتیاز ارزشمند را مقابل نساجی از دست نمی‌دادند، روی جام قهرمانی نام استقلال ثبت می‌شد. آنها درنهایت با 67 امتیاز برترین نایب‌قهرمان تاریخ لیگ برتر شدند و جالب آنکه بدون احتساب آرای انضباطی، بیشترین میانگین امتیازی آبی‌ها در تاریخ لیگ برتر (در زمین مسابقه) با هدایت جواد نکونام در فصل گذشته به ‌ثبت رسید. در لیگ بیست‌ویکم، با احتساب برد انضباطی مقابل گل‌گهر، استقلالِ مجیدی با 68 امتیاز قهرمان لیگ برتر شد اما 67 امتیاز آبی‌ها در فصل قبل در زمین مسابقه به‌دست آمد.

شاید تنها روزهای تلخ نکونام در استقلال در فصل گذشته، دو دربی رفت و برگشت بود که آبی‌ها نمایش رضایتبخشی نداشتند. آنها در بازی رفت به تساوی یک-یک رسیدند و بازی برگشت هم بدون به ثمر رسیدن گل به پایان رسید. در دربی رفت فصل جدید هم استقلال شکست خورد تا نکونام با حسرت پیروزی در دربی این تیم را ترک کند. نکونام همچنین در جام حذفی هم عملکرد خوبی نداشت. تیم او در همان دور نخست مقابل مس رفسنجان حذف شد تا دیگر حسرت مهم نکونام در این تیم هم شکل بگیرد. 

همان‌طور که گفته شد نکونام در مجموع تمامی رقابت‌ها (لیگ برتر، جام حذفی و لیگ نخبگان آسیا) در 38 مسابقه روی نیمکت استقلال حضور یافت که بدون احتساب دوئل حذفی با مس رفسنجان، در 37 دیدار دیگر آبی‌ها موفق به کسب 75 امتیاز شدند تا میانگین 2.02 امتیاز در کارنامه جواد نکونام در دوره حضورش روی نیمکت استقلال ثبت شود. استقلال با نکونام 21 بار برنده شده، 12 بار به نتیجه مساوی رضایت داده است و پنج بار هم تن به شکست داده است. باید دید آمار در دوران پسانکونام چگونه ثبت خواهد شد. 

شاید اگر نکونام که نشان داده مربی بی‌حاشیه‌ای نیست، امسال تمرکزش را روی تیم می‌گذاشت و کم‌تر به حیاط حاشیه می‌رفت، می‌توانست پایانی شیرین در استقلال داشته باشد. او اما اسیر حاشیه‌هایی شد که نقش خودش در آن بسیار پررنگ بود. او اما در مسیری گام برداشت که به دور از محبوبیت از استقلال جدا شد تا یک سرانجام تلخ را برای خود نوشته باشد.