آریا طاری 

هفته دوم دور گروهی رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا به پایان رسید. هفته‌ای که پرسپولیس باز هم نتوانست رنگ برد را ببیند تا طلسم آسیایی این تیم فعلا باز نشود و استقلال در خانه حریف شکست خورد تا روزهای پرالتهاب این تیم ادامه داشته باشد. درنتیجه رقابت‌های آسیایی هنوز برای هواداران دو تیم دلچسب نیست و آنها از نمایشی که تیم‌های‌شان در زمین دارند، راضی نیستند. درواقع باید گفت رقابت‌های آسیایی تا اینجا برای هواداران دو تیم دوست‌داشتنی نبوده است. 

سه امتیازی که از دست رفت

پرسپولیس در هفته دوم لیگ نخبگان در ورزشگاه شهدای شهر قدس میزبان پاختاکور ازبکستان بود. سرخ‌پوشان می‌توانستند در این هفته یکی از ساده‌ترین سه امتیازهای این رقابت‌ها را به حساب خود واریز کنند اما درنهایت با نتیجه یک-یک متوقف شدند تا فعلا خبری از برد آسیایی نداشته باشد. این نتیجه در حالی به دست آمد که گاریدو و تیمش در لیگ برتر روند خوبی را در پیش گرفته‌اند و برخلاف ابتدای لیگ، به بردهای سریالی همراه با کلین‌شیت دست پیدا کنند. آنها در آخرین بازی هم استقلال را در دربی شکست دادند تا با روحیه‌ای بالا آماده کسب نخستین برد آسیایی شوند. اما به نظر می‌رسد گاریدو و تیمش هنوز با آسیا آشتی نکرده‌اند. سرخپوشان پایتخت در هفته اول لیگ نخبگان نمایشی خوب برابر الاهلی داشتند و حتی می‌توانستند برنده زمین را ترک کنند. آنها در مصاف با پاختاکور که بدون سرمربی هم راهی ایران شده بود، در حالی که به نظر می‌رسید برنده باشند، دو امتیاز حساس را از دست دادند تا با یک امتیاز در جایگاه نازلی قرار بگیرند.

این توقف غیرمنتظره طلسمی عجیب را برای گاریدو به همراه داشت. او پیش از پرسپولیس در سال 2019 با العین در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و نتوانست نتایج جالبی بگیرد. آنها در گروهی که استقلال، الهلال و الدحیل حضور داشتند، با چهار باخت و دو تساوی و کسب فقط دو امتیاز قعرنشین شدند و وداعی زودهنگام با مسابقات داشتند. حالا ناکامی‌های گاریدو در آسیا با او به پرسپولیس آمده و هنوز بعد از دو بازی خبری از برد در این تیم نیست. سرخ‌پوشان از دو دیدار ابتدایی فقط یک امتیاز به ارمغان آورده‌اند و آمار مرد اسپانیایی تا به این‌جای کار پنج باخت و سه تساوی بوده است. گاریدو در دربی که در اراک برگزار شد، به روزهای تلخ پرسپولیس در این شهر پایان داد و حالا هواداران این تیم منتظرند که ناکامی‌های آسیایی سرمربی‌شان هم به نقطه پایان برسد. 

استقلال و رکورد ناکامی

تیم فوتبال استقلال که هفته اول را با برد شیرین سه بر صفر مقابل الغرافه پشت سر گذاشته بود، در روزهای پرالتهابش به استقبال هفته دوم رفت و با شکست دو بر صفر به کار خود پایان داد. آبی‌ها در حالی لیگ نخبگان را سپری می‌کنند که روزهای ناامیدکننده‌ای را در لیگ برتر پیش روی خود می‌بینند. استقلال امیدوار بود برخلاف لیگ که نتایج دور از انتظاری می‌گیرد، در هفته دوم لیگ نخبگان هم به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند. آنها اما در دیدار با السد شب پراشتباه و تلخی را سپری کردند. اشتباهات مرگبار دروازه‌بان و مدافعان این تیم بیش از هر چیز دیگری در مسابقه استقلال به چشم آمد تا آبی‌ها از رده اول به رده پنجم لیگ نخبگان سقوط کنند. 

تیمی که به عنوان متخصص آسیا در فوتبال ایران شناخته می‌شود، حالا در مسیر ناکامی در حال رکوردشکنی است.  استقلال درمجموع در این فصل هفت بازی در لیگ برتر و لیگ نخبگان به انجام رسانده که حاصل آن دو برد، دو تساوی و سه شکست بوده است. آنها تنها در یک دیدار موفق به کلین‌شیت شدند و در کم‌تر از یک‌سوم بازی‌ها رنگ برد را به چشم دیده‌اند. این در حالی است که فصل قبل استقلال پس از برگزاری هفت دیدار رسمی، 6 برد را به ارمغان آورده بود و فقط یک باخت داشت. نکونام تاکنون سابقه نداشته در استقلال دو باخت متوالی را تجربه کند اما این اتفاق برای نخستین ‌بار برایش رخ داد و کلکسیون ناکامی‌هایش طی این فصل تکمیل شد. او در 38 بازی، 21 برد، 12 مساوی و پنج باخت در کارنامه‌اش دارد. 

بعد از این شکست جواد نکونام بار دیگر استعفای خود را مطرح کرد و به نظر می‌رسد که روزهای حضور او در جمع آبی‌پوشان پایتخت رسما به پایان رسیده است. او بعد از دربی هم استعفا داده بود اما با مخالفت مدیران باشگاه روبه‌رو شد. جالب است که مدیران باشگاه واکنشی به این استعفا نداشته‌اند اما در همین شرایط ریکاردو سا پینتو، سرمربی سابق استقلال نسبت به شایعات پیرامون حضور دوباره‌اش روی نیمکت آبی‌ها واکنش نشان داد و برای بازگشت به این تیم اعلام آمادگی کرد.