در انتظار توفان...

هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا ۲ امروز آغاز می‌شود. در این هفته سپاهان اصفهان میزبان استقلال تاجیکستان است و تلاش می‌کند در خانه به نخستین سه امتیاز آسیایی خود دست پیدا کند. همچنین تراکتورسازی تبریز دیگر نماینده ایران در این سطح از رقابت‌هاست که برای میزبانی از موهون باگان آماده می‌شد که با تصمیم عجیب هندی‌ها برای عدم سفر به ایران روبه‌رو شدند.

 آریا طاری

 

سپاهان به دنبال اثبات خود

سپاهان اصفهان در فصل جاری لیگ برتر مقتدرانه‌ترین عملکرد را ثبت کرد و محکم به صدر جدول چسبید. این تیم از هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا 2 اما برخلاف روند اولیه‌اش شنا کرد و کم کم زنگ خطر برایش به صدا درآمد. شاگردان ژوزه مورایس که انتظار می‌رفت الوحدات اردن که حریفی کم نام‌ونشان بود را شکست بدهند و در لیگ قهرمانان هم شروعی توفانی داشته باشند، با نتیجه دو بر یک مقابل این تیم شکست خوردند. آنها در بازگشت به لیگ برتر در دربی اصفهان مقابل ذوب‌آهن به تساوی یک-یک رسیدند و با قبول شکست خانگی مقابل تراکتورسازی 10 نفره هم نخستین باخت خود در لیگ برتر را تجربه کردند و هم صدر جدول را به حریف تبریزی تقدیم کردند. در این شکست هواداران علیه سرمربی شعارهایی سر دادند و باشگاه هم تصمیم گرفت طی جلسه‌ای به مورایس اولتیماتوم بدهد. حالا مورایس و شاگردانش باید از دیدار امروز نهایت استفاده را ببرند و با جبران شکست مقابل الوحدات، نشان بدهند که توفان طلایی اصفهان کماکان پابرجاست. آنها با پیروزی در این دیدار می‌توانند ورق را برگردانند و دوباره در مسیر روزهای خوب‌شان قرار بگیرند. 

طلایی‌پوشان امروز میزبان تیمی هستند که فصل گذشته با اختلاف عنوان قهرمانی لیگ تاجیکستان را به دست آورده و به عنوان نماینده اول این کشور راهی لیگ قهرمانان شده است. آنها در هفته اول این مسابقات مقابل الشارجه مغلوب شدند و حالا در دومین بازی به سد سپاهان خورده‌اند و برای اینکه دست پر اصفهان را ترک کنند، به میدان می‌روند

استقلال سرخ‌پوش امتیاز می‌خواهد

طلایی‌پوشان امروز میزبان تیمی هستند که فصل گذشته با اختلاف عنوان قهرمانی لیگ تاجیکستان را به دست آورده و به عنوان نماینده اول این کشور راهی لیگ قهرمانان شده است. آنها اما مانند سپاهان شروع خوبی در این رقابت‌ها نداشتند و در هفته اول مقابل الشارجه مغلوب شدند. شاگردان علیشهر توختائوف حالا در دومین بازی به سد سپاهان خورده‌اند و برای اینکه دست پر اصفهان را ترک کنند، به میدان می‌روند. سرمربی استقلال تاجیکستان در این باره در نشست خبری با اطمینان اعلام کرد که ایران را سرفراز ترک خواهند کرد. توختائوف معتقد است از آنجایی تیم او و سپاهان هر دو در لیگ‌های کشورشان نتیجه نگرفته‌اند و در شرایط برابر هستند. آنها البته شناخت خوبی هم از سپاهان دارند و برای پیروزی در این بازی نقشه‌هایی دارند. 

مهمان ناشناخته تاجیک

برخلاف اینکه استقلال تاجیکستان شناخت خوبی از سپاهان دارد و احتمالا با آنالیز دقیق این تیم به اصفهان آمده، سپاهانی‌ها با یک حریف ناشناخته روبه‌رو هستند. ژوزه مورایس در نشست خبری تنها مشکلش را نداشتن دسترسی به اطلاعات و بازی‌های رقیب امروز تیمش عنوان کرد. با این حال او آگاه است که تیم تاجیکی از بازیکنان خوبی می‌برد. حضور وحدت هنانوف در سپاهان هم خود نمونه‌ای از کیفیت بازیکنان تاجیکستان است. او همچنین در پاسخ به اینکه وحدت هنانوف سابقه بازی در استقلال را دارد و می‌تواند به شناخت سپاهان از این تیم کمک کند، گفت:«چشمان وحدت، چشمان من نیست!» 

ابوبکر کامارا، بازیکن تیم فوتبال سپاهان هم که مورایس را در نشست خبری همراهی می‌کرد، اعلام کرد که خود و هم‌تیمی‌هایش از همه لحاظ آماده‌اند و برای کسب نتیجه به میدان می‌رود. هدف اصلی آنها تقدیم یک پیروزی شیرین به هودارانی است که از آنها انتظار حمایت دارد. 

برگ برنده‌های ژوزه

مورایس برای بازی امروز دو بازیکن کلیدی دارد که می‌تواند حساب ویژه‌ای روی آنها باز کند. سعادت حردانی در سمت راست و آریا یوسفی در سمت چپ دو بازیکنی هستند که با توانایی‌های خود می‌توانند عصای مورایس باشند و کمک کنند که تیم از شرایط فعلی خارج شود. حردانی به آخرین فیفادی عملکرد درخشانی در تیم ملی داشت و حالا می‌تواند با تکرار عملکردش در لباس تیم ملی، به ستاره تیم مورایس تبدیل شود. آریا یوسفی هم با اینکه تخصص اصلی‌اش بازی در سمت راست است اما توسط مورایس به سمت چپ زمین آمده و اتفاقا توانسته در پست جدید خود هم عملکرد خوب و قابل توجهی داشته باشد. استفاده از یوسفی در این پست، انعطاف‌پذیری بیشتری به تاکتیک‌های سپاهان می‌دهد و می‌تواند در دیدار امروز به تیم کمک کند تا دوباره به روزهای خوب خود بازگردد. سپاهان برای اینکه بتواند امیدهای خود برای صعود در این رقابت‌ها را حفظ کند، محکوم به برد در بازی امروز است. اگر مدافعان راست ملی‌پوش سپاهان بتوانند بازی خوبی داشته باشند، می‌توانند نقش مهمی در رسیدن تیم به هدف خود داشته باشند. 

از طرفی برد در این بازی برای مورایس هم اهمیت بسیار زیادی دارد. ترکیب سپاهان رو به جوانگرایی رفته و به همین خاطر هم سرمربی تیم از لزوم ادامه حمایت صحبت می‌کند. اما او حالا با هشدار مدیران باشگاه روبه‌رو شده است. مدیرانی که اعلام کرده‌اند قصد تغییر نیمکت تیم را ندارند اما اگر مورایس در دومین هفته لیگ قهرمانان هم شکست بخورد، این احتمال وجود ندارد که گزینه تغییر و تحول کادر فنی کم کم روی میز مدیران قرار بگیرد. 

سوت قضاوت در دستان داور ژاپنی

به جز اینکه استقلال تاجیکستان حریف ناشناخته‌ای برای سپاهان است، درباره داور این مسابقه هم اطلاعات زیادی در دسترس نیست. 

کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا، قضاوت بازی سپاهان و استقلال تاجیکستان را به ریو تانی موتو از ژاپن سپرده است. این داور 38 ساله تا به حال تجربه قضاوت مسابقه مهمی را در سطح قاره نداشته است و پیگیری آمارهای ریو تانی موتو از سایت‌های معتبر نشان می‌دهد که او قرار است برای نخستین بار، یک مسابقه باشگاهی در سطح قاره را سوت بزند. عمده فعالیت‌های او در لیگ داخلی بوده و حتی 24 بار نیز در سطح سوم لیگ ژاپن یا همان جی‌لیگ 3 نیز قضاوت داشته است و شاید مهم‌ترین بازی بین‌المللی که او سوت زده باشد، دیدار بحرین و نپال در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 باشد. همچنین نیشی هاشی ایسائو و تاکاگی تاکومی از ژاپن و توریق مونیر الکتیری از اندونزی نیز او را در امر قضاوت یاری خواهند کرد. مسابقه سپاهان ایران و استقلال تاجیکستان امروز ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه فولادشهر برگزار خواهد شد.