نگار رشیدی 

فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال از پنجشنبه دوازدهم مهر آغاز می‌شود. مسابقاتی که تا پیش از مراسم قرعه‌کشی با چالش‌هایی روبه‌رو بود که مهم‌ترین آن کاهش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ بود. سرانجام اما فدراسیون بسکتبال تا پیش از مراسم قرعه‌کشی تعداد تیم‌ها را به 12 رساند تا لیگ از نظر کمیت با فصل گذشته برابری کند. به این ترتیب طبیعت اسلامشهر، فولاد هرمزگان، گل نور اصفهان، مهگل البرز، آسمان ولایت مشهد، شهرداری گرگان، کاله مازندران، نفت آبادان، آینده‌سازان تهران، پایش پارت شاهرود، پترونوین ماهشهر و ذوب‌آهن اصفهان برای رقابتی جدید آماده می‌شوند. 

ذوب‌آهن به عنوان قدیمی‌ترین باشگاه در بسکتبال ایران اعلام کرده بود که قصد ندارد در فصل جدید تیمداری کند اما درنهایت در دقیقه 90 و درست چند ساعت قبل از قرعه‌کشی تصمیم به حضور در مسابقات گرفت و به همراه دو تیم تازه‌وارد آسمان ولایت مشهد و پایش پارت شاهرود، جزو آخرین تیم‌هایی بود که راهی لیگ بسکتبال شد. ذوب‌آهن طی سال‌ها در شرایط مختلفی پای ثابت لیگ برتر بوده و حتی به عنوان نماینده ایران در رقابت‌های آسیایی هم حضور داشته است. اما مشکلات داخلی این تیم باعث شد که مدیران تصمیم به ترک لیگ برتر بگیرند. تصمیمی که اگر اجرا می‌شد، یک حفره بزرگ را در دل مسابقات ایجاد می‌کرد. 

این تیم با وجود اینکه تصمیم به حضور در لیگ گرفت اما روند بسیار آرامی را برای آماده‌سازی در پیش گرفته است. آنقدر آرام که طرفداران این تیم را نگران کرده است؛ چراکه در فاصله چند روز تا آغاز مسابقات، هنوز وضعیت کادر فنی و بازیکنان ذوب‌آهن مشخص نشده است. میثم علیپور رییس سازمان لیگ بسکتبال هم اعلام کرده هنوز هیچ قراردادی از طرف مجموعه ذوب‌آهن به عنوان مربی یا بازیکن ثبت نشده است تا همه چیز فعلا در این باشگاه در ابهام باشد. او همچنین گفت ذوب‌آهن هنوز ورودیه ۶۰۰ میلیون تومانی برای حضور در لیگ برتر را هم پرداخت نکرده است. 

این در حالی است که قرار بود پنجره نقل‌وانتقالات لیگ برتر روز گذشته به صورت رسمی بسته شود که به درخواست برخی از تیم‌ها که هنوز مذاکرات‌شان به سرانجام نرسیده و ترکیب‌شان کامل نشده، زمان جابه‌جایی بازیکنان و ثبت قراردادشان تمدید شده است. فرصتی که حالا ذوب‌آهن باید به خوبی از آن استفاده کند تا فقط نامش در لیگ برتر نباشد و حرفی برای گفتن در رقابت‌ها داشته باشد. رییس سازمان لیگ اعلام کرده که این پنجره به موقع و پیش از شروع مسابقات بسته خواهد شد و این یعنی زمانی بسیار محدود برای ذوب‌آهن که بتواند ترکیب خود را مشخص و کامل کند. در غیر این صورت مشخص نیست که اصلا نام قدیمی‌ترین باشگاه بسکتبال در لیگ بماند یا نه.  از طرف دیگر سوتیریس مانولوپولوس سرمربی یونانی تیم ملی بسکتبال هم به ایران بازگشته تا عملکرد بازیکنان در لیگ برتر را برای تشکیل اردوی آسیایی این تیم زیر نظر بگیرد. بازگشت تا برای تشکیل اردوی آسیایی این تیم، عملکرد بازیکنان در لیگ برتر را زیر نظر بگیرد. 

مانولوپولوس مردادماه هدایت تیم ملی بسکتبال را تا اسفند 1404 برعهده گرفت و زمانی که به ایران آمده بود تا مذاکرات نهایی را با فدراسیون انجام دهد و قراردادش را ثبت کند، نخستین اردوی آماده‌سازی تیم ملی را هم به مدت یک هفته برگزار کرد. او حالا به ایران آمده تا طبق توافقی که با فدراسیون داشته، اردوهای تیم ملی را با در نظر گرفتن سه فاکتور آخرین لانگ لیست تیم ملی، بازیکنان شاخص فصل گذشته لیگ برتر (بر اساس آمار رسمی) و عملکرد بازیکنان در فصل جدید لیگ برتر برگزار کند. طبیعتا ذوب‌آهن هم به عنوان قدیمی‌ترین باشگاه این مسابقات زیر ذره‌بین سرمربی تیم ملی خواهد بود. این تیم اگر می‌خواهد نماینده‌ای در تیم ملی داشته باشد، باید زودتر تکلیف نیمکت و ترکیب خود را مشخص کند تا با آمادگی بیشتری فصل جدید رقابت‌ها را آغاز کند. 

تیم ملی بسکتبال ایران تابستان سال آینده باید در رقابت‌های ۲۰۲۵ کاپ آسیا به میزبانی عربستان شرکت کند. پنجره‌های انتخابی این رقابت‌ها که از اسفند سال گذشته آغاز شد، آذر با برگزاری دیدارهای پنجره دوم پیگیری می‌شود که زمان زیادی تا این مرحله از مسابقات وجود ندارد. تیم ملی بسکتبال ایران در گروه E انتخابی کاپ آسیا با قزاقستان، قطر و هند همگروه است. ملی‌پوشان ایران اسفند سال گذشته در دیدارهایی که به میزبانی تهران و دهلی نو برگزار شد به ترتیب برابر قطر و هند به برتری دست یافتند. آسمانخراش‌های کشورمان در چارچوب پنجره دوم انتخابی کاپ آسیا، دوم آذر در تهران به مصاف قزاقستان می‌روند و پنجم آذر نیز در دوحه با تیم ملی قطر دیدار می‌کنند. رقابت‌های انتخابی کاپ آسیا اسفند با برگزاری دیدارهای پنجره سوم پیگیری می‌شود. در قالب این پنجره، تیم ملی بسکتبال ایران سوم اسفند در تهران با هند رقابت می‌کند سپس آماده دیدار برگشت با قزاقستان می‌شود که ۶ اسفند در آستانه برگزار خواهد شد. این مسیر جذابی است که بازیکنان زیادی به دنبال نقش‌آفرینی در آن هستند و به همین خاطر با انگیزه‌های زیادی در لیگ برتر 

به میدان می‌روند.