سرخابی‌ها به دنبال برد

لیگ نخبگان آسیا به ایستگاه دوم رسیده تا بار دیگر شاهد تقابل‌ بهترین‌ تیم‌های آسیا باشیم. در این هفته استقلال و پرسپولیس که به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها حضور دارند، برای کسب پیروزی به میدان می‌روند. دو تیمی که شرایط متفاوتی را در لیگ برتر و لیگ نخبگان تجربه کرده‌اند. استقلال در لیگ برتر اوضاع خوبی ندارد اما در هفته اول لیگ نخبگان حریفش را شکست داده است. در سوی دیگر پرسپولیس که در لیگ برتر روند رو به رشدی دارد، در نخستین بازی‌اش در رقابت‌های آسیایی شکست خورد و امروز در جست‌وجوی اولین بردش در این رقابت‌هاست.

 آریا طاری

 

استقلال بهتر از السد

استقلال و السد امروز یکی از دیدارهای مهم لیگ نخبگان آسیا را برگزار می‌کنند. این دو تیم در حالی مقابل هم به میدان می‌روند که استقلال در هفته نخست این رقابت‌ها سه بر صفر الغرافه را شکست داد اما السد مقابل العین امارات به تساوی یک-یک رسید. حالا امروز استقلال به دنبال کسب دومین پیروزی متوالی خود است و السد برای رقم زدن نخستین برد خود به میدان می‌رود. 

البته به نظر می‌رسد در بازی امروز، استقلال دست بالاتر را دارد. تیم آبی‌پوش ایران در دیدارهای رودرروی خود مقابل السد نتایج بهتری نسبت به حریف کسب کرده است. طبق آماری که روزنامه الرایه قطر درباره تقابل دو تیم منتشر کرده است،‌ استقلال و السد تاکنون هشت بار به مصاف هم رفته‌اند که دو پیروزی از آن آبی‌ها بوده و یک بار هم السد پیروز شده و پنج دیدار هم با نتیجه تساوی خاتمه یافته است. باید دید در پایان بازی امروز، کدام تیم آمار خود را بهبود می‌بخشد. 

این دو تیم برای پیروزی در بازی امروز انگیزه‌های زیادی دارند. استقلال بعد از شکست در دربی 104 که حاشیه‌های زیادی برایش داشت، به استقبال این نبرد می‌رود و قصد دارد ثابت کند بی‌دلیل پرافتخارترین تیم ایران در لیگ قهرمانان نیست. السد هم بعد از تساوی هفته اول، به دنبال نخستین برد آسیایی‌اش است

این دو تیم برای پیروزی در بازی امروز انگیزه‌های زیادی دارند. استقلال بعد از شکست در دربی 104 که حاشیه‌های زیادی برایش داشت، به استقبال این نبرد می‌رود و قصد دارد ثابت کند بی‌دلیل پرافتخارترین تیم ایران در لیگ قهرمانان نیست و واقعا متخصص آسیاست. همچنین جواد نکونام که طی چند هفته گذشته پایش روی پوست موز بوده و بعد از دربی نامه استعفایش را نوشت، با تصمیم مدیران باشگاه تا پایان این دیدار در سمت خود ابقا شد. حالا نکونام برای حفظ اعتبار خود هم که شده، باید در نبرد دشوار برابر السد برنده باشد. نکونام و تیمش باید تمام اتفاقات چند هفته اخیر و به خصوص شکست در دربی را فراموش کنند و تمام تمرکز خود را روی موفقیت در این بازی بگذارند. السد هم با رسیدن «خوخی بوعلام» و «یوسف عطال» دو بازیکن کلیدی این تیم که مصدوم بودند، بدون مصدوم و محروم روبه‌روی نماینده ایران قرار خواهد گرفت تا دست «فلیکس سانچز» اسپانیایی برای انتخاب ترکیب اصلی کاملا باز باشد. السد آخرین تمرین خود را با ترکیب کامل و روحیه‌ای بالا برگزار کرده است تا سه امتیاز حیاتی این مسابقه خانگی را به حساب خود واریز کنند. آنها در آخرین بازی خود در لیگ قطر هم الغرافه را شکست داده‌اند تا با اعتماد به نفس بیشتری لیگ نخبگان را 

دنبال کنند. 

ناگفته نماند استقلال در بازی امروز بازیکنی دارد که می‌تواند روی او حساب ویژه‌ای باز کند. دیدیر اندونگ، هافبک باکیفیت و باتجربه آبی‌پوشان است که با وجود اینکه طی چند بازی گذشته توقعات را آنطور که باید و شاید برآورده نکرده، اما کماکان از ستون‌های میانی این تیم به حساب می‌آید. تجربه اندونگ می‌تواند او را به یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان استقلال در ادامه فصل تبدیل کند. به خصوص در بازی امروز استقلال نیازی اساسی به توانایی‌های اندونگ دارد. او می‌تواند با استفاده از تجربه و تکنیک خود، نقش موثری در بستن فضاهای حریف و کنترل بازی ایفا کند. ماموریت ویژه او تقابل با دو ستاره مطرح السد یعنی حسن الهیدوس و متئوس اوریبه است.  این دیدار از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه برگزار می‌شود. قضاوت این دیدار بر عهده کیم جونگ هیوک از کره جنوبی است. 

پرسپولیس و پاختاکور در حالی امروز مقابل هم قرار می‌گیرند که در جست‌وجوی نخستین بردشان در لیگ نخبگان هستند. پاختاکور در هفته اول یک بر صفر مقابل الوصل امارات شکست خورد و پرسپولیس با همین نتیجه بازی را به الاهلی عربستان واگذار کرد. با این تفاوت که پرسپولیس در لیگ برتر روند خوبی دارد و پاختاکور بدون سرمربی راهی ایران شده است

پرسپولیس در میدان دشوار

پرسپولیس تهران در دومین هفته لیگ نخبگان آسیا، بازی سختی در خانه دارد. شاگردان گاریدو امروز میزبان پاختاکور ازبکستان است؛ تیمی که آمار بهتری از پرسپولیس ثبت کرده است. این دو تیم تاکنون 25 بار به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن 14 پیروزی، هفت شکست و چهار تساوی برای پاختاکور بوده است. نماینده ازبکستان همچنین در این تقابل‌ها 35 بار دروازه پرسپولیس را باز کرده و 27 گل هم دریافت کرده است. این تیم همچنین در 10 دیداری که در تاشکند برگزار شده، همیشه برنده بوده و ۱۸ گل به ثمر رسانده و تنها چهار گل دریافت کرده است. همچنین در نتایج رودرروی این تیم مقابل پرسپولیس، دو دیدار با نتیجه یک بر صفر به سود پاختاکور به پایان رسیده، یک بازی با نتیجه تساوی تمام شده و در آخرین مصاف دو تیم هم پرسپولیس توانست با نتیجه دو بر صفر پاختاکور را شکست دهد. 

دو تیم در حالی امروز مقابل هم قرار می‌گیرند که در جست‌وجوی نخستین بردشان در لیگ نخبگان هستند. پاختاکور در هفته اول یک بر صفر مقابل الوصل امارات شکست خورد و پرسپولیس با همین نتیجه بازی را به الاهلی عربستان واگذار کرد. پاختاکور و پرسپولیس اما با شرایط متفاوتی وارد هفته دوم لیگ نخبگان شده‌اند. پرسپولیس در لیگ برتر روند رو به جلویی داشته و با روحیه‌ای خوب پس از برد در دربی به میدان می‌آید. پاختاکور اما ماکسیم شاتسکیخ، سرمربی خود را به دلیل بیماری در اختیار ندارد. از سوی دیگر برخی خبرها حکایت از تغییر سرمربی و سپردن تیم به تیمور کاپادزاده حکایت دارد. در هر حال امروز کمال‌الدین تاجی‌اف، دستیار اول شاتسکیخ تیم را از کنار زمین هدایت می‌کند.

خبر خوش برای سرخ‌پوشان در بازی امروز بازگشت اوستون اورونوف به تمرینات تیم است. ستاره ازبک سرخ‌ها به دلیل مصدومیت در دربی غایب بود اما او خودش را به تمرینات‌ آسیایی تیم رساند و در صورت صلاحدید سرمربی، شانس حضور در زمین را دارد. اگر اورونوف امروز به میدان نرود، احتمالا یک نفر از بین لوکاس ژوائو و سعید صادقی به ترکیب اصلی خواهند رسید. همچنین احتمالا گاریدو در خط حمله خود باز هم به علی علیپور اعتماد ‌کند. علیپور بالاخره پایش به گلزنی باز شده و از انگیزه زیادی برای درخشش در خط حمله پرسپولیس برخوردار است.

نخستین بازی پرسپولیس و پاختاکور در اولین دوره رقابت‌های لیگ قهرمانان در سال ۲۰۰۲ رقم خورد. در آن دیدار دو تیم در ۲۰ اسفند ۱۳۸۱ در خانه حریف و در شهر تاشکند، روبه‌روی هم قرار گرفتند و تیم ازبک با یک گل، پیروز شد. پرسپولیس تیم دوم گروه شد و از صعود باز ماند. دو تیم پس از آن، سه بار دیگر به مصاف هم رفتند که حاصل آن یک پیروزی، یک تساوی و یک شکست بود. نکته جالب اینجاست که پرسپولیس و پاختاکور امروز در چهارمین سالگرد آخرین تقابل خود مقابل هم به میدان می‌روند. چهار سال قبل در ۹ مهر ۱۳۹۹، دو تیم در چارچوب دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ و در مرحله یک‌چهارم پایانی، روبه‌روی هم ایستادند. این همان دوره مسابقات است که در جریان کرونا، رقابت‌های منطقه غرب به صورت متمرکز در دوحه قطر انجام شد.

این دیدار امروز از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه شهدای شهر قدس برگزار می‌شود. قضاوت این دیدار را عبدا... جمالی کویتی بر عهده دارد.