آریا طاری

هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران شب گذشته به پایان رسید. هفته‌ای که با دربی پایتخت آغاز شد و با دیدار فولاد و ذوب‌آهن به پایان رسید. تا پیش از بازی آخر ایستگاه ششم، شاهد یک هفته کم‌گل بودیم با بردهای اقتصادی بودیم. پرسپولیس، چادرملو، تراکتور، ملوان و آلومینیوم اراک تیم‌های برنده این هفته بودند که تنها توانستند یک بار دروازه رقبای خود را باز کنند. بعد از برد پرسپولیس اما مهم‌ترین اتفاق هفته را شاگردان دراگان اسکوچیچ رقم زدند و توانستند با شکست سپاهان در اصفهان، از این تیم عبور کنند و به صدر جدول رده‌بندی برسند. 

شاهکار در فولادشهر 

سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز دو تیمی بودند که از همان ابتدای لیگ با هدف قهرمانی وارد میدان شدند. در رقابت چند هفته نخست اما سپاهان توانست پیشتازی کند و بالاتر از همه رقبا در اولین جایگاه جدول رده‌بندی قرار بگیرد. تراکتور در هر بازی سعی داشت نتیجه‌ای بگیرد که بتواند جای سپاهان را در صدر جدول بگیرد. رقابت این دو تیم برای صدرنشینی باعث شد که تقابل‌شان در ایستگاه ششم لیگ برتر حساس و دیدنی شود. سپاهانی‌ها بعد از کسب چهار برد پیاپی، هفته گذشته در دربی اصفهان مقابل ذوب‌آهن متوقف شدند اما این تساوی باعث نشد که رده اول را از دست بدهند. آنها برای تمدید صدرنشینی خود باید تراکتور را از پیش رو برمی‌داشتند. اما تراکتوری‌ها که تنها باخت‌‌شان در فصل جاری مقابل ذوب‌آهن را خیلی زود فراموش کردند و با برد خیبر به کورس مدعیان برگشتند، مصمم بودند تا صدر جدول را با شکست دادن سپاهان در خانه‌اش به دست بیاورند. آنها سرانجام در ورزشگاه فولادشهر و در حالی‌که قانون حضور 25 درصدی تماشاگران با توجه به ممنوعیت ایجاد شده برای هواداران سپاهان رعایت شده بود، توانستند میزبان خود را با یک گل شکست دهند. این در حالی است که سپاهان در دقایق ابتدایی بازی تیم برتر بازی بود و حتی در دقیقه 9 توسط کاوه رضایی هم به گل رسید. این گل اما در موقعیت آفساید وارد دروازه بیرانوند شد. در ادامه شاگردان اسکوچیچ با خروج از لاک دفاعی به دنبال باز کردن دروازه پیام نیازمند بودند اما در دقیقه 32 مهدی ترابی تکلی روی پاس محمدمهدی محبی داشت که ابتدا با کارت زرد داور مواجه شد اما در بررسی VAR او زمین اخراج شد تا تیمش نزدیک به 60 دقیقه 10 نفره بازی کند. این اخراج اما باعث نشد که تراکتوری‌ها عقب بنشینند. آنها در تلاش برای رسیدن به گل برتری، در دقیقه 2+45 توسط امیرحسین‌ حسین‌زاده به گل رسیدند و این نتیجه را تا پایان بازی حفظ کردند.  گفته می‌شود بعد از این باخت، مدیران باشگاه سپاهان به دنبال برگزاری جلسه‌ای با ژوزه مورایس هستند تا درباره نتایج اخیر این تیم به او اولتیماتوم بدهند. کسب نتایج ضعیف سپاهان در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا و لیگ قهرمانان آسیا ۲ و شکست برابر تراکتور دلایل تشکیل جلسه است. هواداران سپاهان در ورزشگاه فولادشهر با سر دادن شعارهایی خواستار برکناری مورایس شدند اما باشگاه فعلا قصد تغییر نیمکت تیم را ندارد. تراکتور با برد در این مسابقه 13 امتیازی شد و به لطف تفاضل گل 7+ رتبه نخست را از آن خود کرد و سپاهان هم با 13 امتیاز و تفاضل 5+ به رتبه سوم جدول سقوط کرد! 

تراکتور در هر بازی سعی داشت نتیجه‌ای کسب کند که بتواند جای سپاهان را در صدر جدول بگیرد. رقابت این دو تیم برای صدرنشینی باعث شد که تقابل‌شان در ایستگاه ششم لیگ برتر حساس و دیدنی شود. درنهایت تراکتور که با اخراج ترابی حدود 60 دقیقه 10 نفره بازی کرد، با تک‌گل امیرحسین حسین‌زاده هم سپاهان را شکست داد و هم به صدر جدول آمد

امضای رحمان پای اولین برد ایرالکو

آلومینیوم اراک و خیبر خرم‌آباد در حالی به مصاف هم رفتند که آلومینیوم به دنبال اولین برد خود در لیگ بیست‌وچهارم بود و خیبر با مارکو اورلیو سرمربی جدید خارجی‌اش می‌خواست یک برد دیگر در نخستین تجربه لیگ برتری‌اش به دست بیاورد. اراکی‌ها مقابل خیبر بازی را بهتر آغاز کردند و اگر دقت بیشتری در ضربات نهایی داشتند و درخشش تونی فریتاس باتیستا در دروازه خیبر نبود، می‌توانستند اولین بردشان را با گل‌های بیشتری جشن بگیرند. قفل دروازه‌ها اما درنهایت تنها یک بار شکسته شد. در دقیقه 40، رحمان جعفری پاس خوب بهرام گودرزی را با یک ضربه چرخشی زیبا به گل تبدیل کرد تا امضایش را پای اولین برد ایرالکو بیندازد. در نیمه دوم خیبر تیم برتر زمین بود اما تلاش‌های آنها برای گلزنی توسط دفاع آلومینیوم مهار می‌شد و درنهایت اورلیو در نخستین تجربه‌اش روی نیمکت خیبر با شکست مواجه شد. 

قوهای سپید، بالاتر از سرخابی‌ها

ملوان بندرانزلی با مازیار زارع یکی از بهترین فصل‌های خود را سپری می‌کند. تیمی که بالاتر از پرسپولیس و استقلال و سپاهان در رده دوم جدول قرار دارد و شاید در آینده بتواند صدرنشینی را هم تجربه کند. قوهای سپید در هفته ششم میزبان استقلال خوزستان بودند و این تیم را با شکست یک بر صفر از جهنمی که با حضور هواداران پرشمار ملوان در سن‌سیروس راه افتاده بود، بدرقه کردند. دو تیم که در نیمه اول در گلزنی ناکام بودند، در نیمه دوم تلاش کردند تا گل برتری را به ثمر برسانند. دو تیم بازی پایاپایی و جذابی داشتند اما سرانجام در دقیقه 86، روی ارسال بازگیر و ضربه سر میلاد باقری، گل برتری ملوان به‌ثبت رسید تا با درخشش مدافع پیش‌تاخته ملوان، شاگردان مازیار زارع برنده این مسابقه شوند. ملوانی‌ها پیش از این هم فرصت گلزنی از روی نقطه پنالتی را داشتند اما سجاد بازگیر این فرصت را از دست داد. 

عادت چادرملو به برد خانگی

یکی دیگر از بازی‌های پرهیجان این هفته را چادرملو اردکان و مس رفسنجان برگزار کردند. رقابت دو تیمی که نیاز مبرمی به سه امتیاز این بازی داشتند و درنهایت این چادرملو بود که توانست در خانه ببرد و صاحب تمام امتیازات این دیدار شود. شاگردان محرم نویدکیا برای رسیدن به گل تلاش زیادی کردند اما ادسون ماردن در خط دروازه چادرملو مانع از گلزنی‌ آنها شد. در نیمه دوم شاگردان سعید اخباری که به دلیل محرومیت از روی سکو بازی را دنبال می‌کرد، شروع بهتری داشتند اما از سوی دیگر محرم با تعویض‌های تهاجمی خود، به دنبال روزنه‌ای بود تا بتواند میزبان را شکست دهد. این تقابل نزدیک و دیدنی تا آخرین دقایق بازی ادامه داشت و درنهایت در دقیقه 3+90 چادرملو توسط هادی حبیبی‌نژاد به گل رسید تا شاگردان سعید اخباری در دومین بازی پیاپی خانگی در یزد بتوانند دومین برد متوالی را به‌دست آورند و به روند صعودی خود در جدول ادامه بدهند. 

تیم رحمتی هنوز گل نمی‌زند

تساوی گل‌گهر سیرجان و هوادار نتایج متفاوتی را برای دو تیم به همراه داشت. گل‌گهر بعد از شکست مقابل ملوان، سه بازی پیاپی را بدون شکست به پایان رسیدند و امیدوار بودند با وجود بازی معوقه‌شان با پرسپولیس، بتوانند به جمع چهار تیم برتر بیایند. هوادار اما که با سه شکست و دو تساوی به قعر جدول رده‌بندی چسبیده و هنوز هیچ گلی را به ثمر نرسانده، به دنبال شکستن طلسم گلزنی در این بازی و فرار از قعر جدول بود که در این امر ناکام بود. با این حال هوادار توانست بازی خوبی را به نمایش بگذارد و تا رسیدن به اولین گل فصل هم پیش رفت. شاید آنها در هفته‌های بعدی بتوانند نتایج متفاوتی را رقم بزنند. 

درمجموه دروازه‌بان‌های دو تیم ستاره‌های این بازی بودند. محمدحسین اکبرمنادی در دروازه هوادار و محمدرضا اخباری درون چارچوب گل‌گهر اجازه گلزنی را به رقیب ندادند تا دو تیم با نتیجه تساوی بدون گل به کار خود پایان دهند. در این بین اخباری با عملکردی که از ابتدای فصل داشته، نگاه‌های زیادی را به سمت خود چرخانده است. او در پنج مسابقه‌ای که از دروازه گل‌گهر حراست کرده چهار بار کلین‌شیت کرده است. دروازه‌گل‌گهر تنها یک بار باز شده که آن هم از روی نقطه پنالتی بوده است. اخباری حالا یکه‌تاز جدول بیشترین کلین‌شیت‌ها است و شاید این فصل بتواند دستکش طلایی را از آن خود کند.