مسابقات روئینگ قهرمانی آسیا از 19 تا 23 مهر به میزبانی سمرقند ازبکستان برگزار می‌شود و تیم روئینگ ایران با پنج نماینده و با هدایت افشین فرزام در این رقابت حضور خواهد داشت. مهسا جاور، کیمیا زارعی، زینب نوروزی، فاطمه مجلل و امیرحسین محمودوند ترکیب نهایی روئینگ ایران در مسابقات قهرمانی آسیا هستند. رقابت‌های قاره کهن اما تنها خبر این روزهای روئینگ به حساب نمی‌آید. 

فدراسیون قایقرانی ایران پیش از این شامل سه رشته بادبانی، روئینگ و آب‌های آرام بود و در زمانی که حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان بود، بادبانی از این فدراسیون جدا و تبدیل به یک فدراسیون مستقل شد. حالا زمزمه‌های یک جدایی جدید از این فدراسیون به گوش می‌رسد. شنیده شده که ممکن است احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان روئینگ را از فدراسیون قایقرانی جدا و آن را به یک فدراسیون مستقل تبدیل کند. در زمانی که دنیامالی رییس فدراسیون قایقرانی بود، در نظر داشت روئینگ را به یک فدراسیون مستقل تبدیل کند و به نظر می‌رسد اکنون که وزیر ورزش و جوانان شده این کار را انجام دهد. 

البته روئینگ نیاز به تجهیزات و از همه مهم‌تر پیست استاندارد دو هزار متر دارد. در صورتی که روئینگ مستقل شود، انتظار می‌رود زیرساخت‌های آن از جمله پیست استاندارد هم فراهم شود چون پیست دریاچه آزادی هزار متر و غیر استاندارد است. البته جدایی روئینگ مخالفانی هم دارد که اگر تصمیم این مستقل شدن جدی باشد، بعید به نظر می‌رسد مخالفت آنها چندان تاثیری در جداسازی روئینگ داشته باشد. 

فدراسیون بادبانی هم از زمانی که کیومرث هاشمی وزیر ورزش بود، منحل شد و قرار شد مجددا زیر مجموعه فدراسیون قایقرانی باشد اما این فدراسیون نپذیرفت و اکنون باید بادبانی هم تعیین تکلیف شود.

شادی در انتظار حکم سرپرستی 

به نظر می‌رسد تصمیم برای جداسازی روئینگ بسیار جدی است. تا حدی که محسن شادی در حاشیه مجمع سالانه فدراسیون قایقرانی از انتظارش برای ابلاغ شدن حکم سرپرستی‌اش در فدراسیون روئینگ خبر داد. او در این باره گفت:«برای حضور در فدراسیون روئینگ با من صحبت‌هایی شده است و دوشنبه یا سه‌شنبه حکمم ابلاغ می‌شود. قبلا به عنوان ورزشکار و الان به عنوان رییس هیات کنار این رشته بودم و اگر این اتفاق بیفتد و در فدراسیون روئینگ باشم، تلاش می‌کنم با دعای مردم و تلاش بچه‌ها پرچم کشور را در مسابقات برافراشته کنیم و شرمنده مردم و 

وزیر نشویم.» 

فرزام ساز جدایی را کوک کرد

در میان این خبرها، افشین فرزام سرمربی تیم ملی روئینگ از احتمال پایان همکاری خود با تیم ملی صحبت کرد. او در این مورد گفت:«دو سال پیش درخواست کردم مربی نباشم و آقای سهرابیان خواست تا المپیک پاریس به کارم ادامه دهم. بعد از گرفتن سهمیه المپیک دوباره درخواست استعفا دادم اما پذیرفته نشد. تمام تلاشم است که این اجازه به من داده شود و مسابقات قهرمانی آسیا ازبکستان آخرین مسابقه من به عنوان مربی تیم ملی باشد. به لحاظ حرفه‌ای این اتفاق در این مقطع زمانی بهتر است رخ دهد.» او می‌گوید پیشنهادی از خارج از کشور دارد:«شاید گفتن آن درست نباشد اما پیشنهادی از جنوب شرق آسیا است. از طرفی می‌خواهم در مقطع دکترا تحصیل کنم و اگر بخواهم پیشنهاد خارجی را قبول کنم تحصیلم چند سالی عقب می‌افتد. باید تصمیم جدی در این مورد بگیرم.»

با این حال فرزام موافق جداسازی روئینگ از فدراسیون قایقرانی است. او در این باره گفت:«بحث جداسازی از سال‌های پیش مطرح و آقای دنیا مالی پیگیر بود. او معتقد بود بادبانی، روئینگ و آب‌های آرام سه فدراسیون مجزا باشند. او در مسند وزارت ورزش قرار گرفت و تصمیم جدی دارد تا فدراسیون‌ها جدا شوند. فکر می‌کنم الزامات کار به درستی پیش برود و برای هر دو فدراسیون مفید باشد. احتمالا نگاه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به این دو فدراسیون به صورت مستقل است تا بودجه جدا بگیرند.» 

او همچنین در مورد مشکلات زیرساخت روئینگ از جمله نبود پیست استاندارد افزود:«بحث مشکلات زیرساخت از زمانی که روئینگ وارد ایران شد، وجود داشته است. تلاش زیادی شد در نقاط مختلف کشور مانند بوشهر و بندر انزلی پیست ساخته شود اما متاسفانه به سرانجام نرسید. پیستی در آذربایجان غربی در حال احداث است که امیدوارم به سرانجام برسد.. به هر حال جداسازی باید انجام شود. تا جایی که می‌دانم می‌خواهند فعلا کمپ‌های تیم ملی در پشت سدها باشد تا بعدا این بستر را فراهم کنند تا کمپ مناسب برای روئینگ احداث شود.» 

سهرابیان، موافق استقلال روئینگ

علیرضا سهرابیان رییس فدراسیون قایقرانی دیگر موافق طرح جداسازی روئینگ از قایقرانی است:«رشته روئینگ برای من پرمدال نبود بلکه متعلق به فدراسیونی بوده که نیاز به تفکیک شدن داشت. وقتی دبیر فدراسیون بودم، قرار بر این بود چنین کاری انجام شود که این اتفاق نیفتاد. کار به زمانی موکول شد که وزیر ورزش ریاست فدراسیون قایقرانی را بر عهده داشت و به دنبال جداسازی بود. جداسازی یک اتفاق مناسب است چون تمرکز رییس فدراسیون و پرسنل روی موفقیت خواهد بود. نمی‌گویم این رشته لطمه می‌خورد اما تفکیک نیاز به زیرساخت دارد. محل تمرین و سیستم کانوئینگ، بادبانی و روئینگ باید از هم جدا شود تا تمرکز همه روی موفقیت باشد. اگر این اتفاق بیفتد، مدال‌های بیشتری خواهید دید و رقابت بین دو رشته برای گرفتن عنوان ایجاد خواهد شد.»