نگار رشیدی 

صدوچهارمین شهرآورد پایتخت هم با تمام حواشی و اتفاقاتش به پایان رسید و حالا تنها خاطراتش برای علاقه‌مندان به فوتبال باقی مانده است. مسابقه‌ای که با برد پرسپولیس در آخرین دقایق همراه شد تا سرخ‌پوشان به روزهای خوب‌شان ادامه دهند و آبی‌ها بار دیگر فرکانس بحران را دریافت کنند. این مسابقه متاسفانه با بارش سنگ و بطری که باعث مصدومیت رافائل سیلوا مدافع استقلال هم شد، لحظات زشتی را شاهد بود. تماشاگران حاضر در ورزشگاه امام خمینی اراک بی‌توجه به آسیب‌هایی که به بازی و سلامت بازیکن استقلال زدند، بارها به کار خود ادامه دادند تا باز هم لذت خالص تماشای فوتبال را از این مسابقه بگیرند. 

من یک یاغی هستم

قبل از دربی شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که نتیجه بازی را دو یاغی تعیین کنند. رامین رضاییان که با حضور در تیم استقلال بزرگ‌ترین یاغی فصل جدید لیگ برتر نام گرفته، از ابتدای لیگ یکی از مهم‌ترین بازیکنان استقلال است. جواد نکونام هم حساب ویژه‌ای روی رامین باز کرده بود تا بتواند با دست پر ورزشگاهی که همیشه برای استقلال خوش‌یمن بوده را ترک کند. رامین اما در آخرین دقایق مسابقه یک پنالتی را به تیم سابق خود تقدیم کرد و سهمی بزرگ در شکست تیمش داشت. او در محوطه جریمه برای تصاحب توپ اقدام کرد اما متوجه حضور سعید مهری نشد و با زدن پای او به جای توپ، صدای سوت داور را به نشانه اعلام پنالتی شنید. او لحظاتی بعد زمین را ترک کرد تا از روی نیمکت شاهد پیروزی تیمی باشد که روزی برایش به میدان می‌رفت. 

جالب است رامین روی بازیکنی خطا کرد که اتفاقا او هم نامش در فهرست یاغی‌های این فصل فوتبال ثبت شده است. سعید مهری که روزی بازیکن استقلال بود، در نخستین بازی‌اش برای پرسپولیس بهترین تعویض سرخ‌پوشان نام گرفت و رد پایش را در سومین برد این تیم در فصل جاری ثبت کرد. او نه‌تنها به واسطه پنالتی‌ای که گرفت، بلکه با پاس‌های صحیح و بازی خوبش یکی از بهترین بازیکنان گاریدو در این دیدار بود. درنهایت هم گل بازی را از روی نقطه پنالتی حسین کنعانی‌زادگانی به ثمر رساند که تجربه حضوری کوتاه‌مدت در استقلال را دارد اما سال‌ها برای پرسپولیس به میدان رفته است. به این ترتیب در تنها گل به ثمر رسیده دربی، مثلث یاغی‌ها حضور داشتند. کنعانی که بعد از گلزنی پیراهنش را درآورد و کارت زرد گرفت، حالا با کارت‌هایی که در بازی‌های قبل گرفته، در آستانه محرومیت قرار دارد. 

این بازی همچنین دو یاغی دیگر هم داشت؛ آرمان رمضانی مهاجم سابق پرسپولیس که نتوانست کمک خاصی به خط حمله استقلا کند و مسعود ریگی که روزی پیراهن استقلال را به تن داشت اما حالا صفر تا صدش را برای پرسپولیس می‌گذارد و برای موفقیت تیمش تلاش می‌کند. 

آمار ویژه امیری و علیپور

پیروزی‌های پرسپولیس در دربی‌ها طی چند فصل اخیر، کمکی ویژه هم به بازیکنان فعلی این تیم کرده تا آنها به جایگاهی خاص در تاریخ این باشگاه دست پیدا کنند. برد پرسپولیس در دربی 104 هم باعث شد که وحید امیری و علی علیپور به جمع بازیکنانی که 6 پیروزی در دربی دارند بپیونند و به رکورد بیشترین برد این باشگاه در دربی برسند. امیری در شانزدهمین مسابقه به این آمار رسید اما علیپور با 13 بازی به 6 برد رسید که بین رکوردداران پرسپولیس کم‌ترین تعداد بازی به حساب می‌آید. علی پروین و احمد نوراللهی دیگر پرسپولیسی‌های این جمع هستند. 

امیری و علیپور اما این فرصت را دارند که به رکورد بیشترین برد دربی در جمع سرخابی‌ها برسند. غلامحسین مظلومی، اکبر کارگرجم، علی جباری و کارو حق‌وردیان چهار بازیکن مطرح استقلال در دهه 50 هستند که هفت پیروزی در دربی را با استقلال تجربه کرده‌اند و حدود پنج دهه این رکورد دست‌نخورده باقی مانده است. 

شب خوب برای کاپیتان غایب

امید عالیشاه با اینکه به دلیل مصدومیت نتوانست در دربی به میدان برود، اما پیروزی تیمش او را در مسیر شکست‌ناپذیری نگه داشت. کاپیتان پرسپولیس همچنین رکورددار بیشترین بازی برای پرسپولیس در ادوار لیگ برتر شد. عالیشاه از لیگ سیزدهم در پرسپولیس حضور دارد و بازی پرسپولیس مقابل استقلال، دویست‌وپنجمین بازی او برای پرسپولیس در لیگ برتر بود. او همچنین در مجموع تمام رقابت‌ها ۲۶۷ بار برای پرسپولیس به میدان رفته و دومین بازیکن باسابقه تاریخ پرسپولیس محسوب می‌شود. او حالا این فرصت را دارد بعد از حدود 40 سال رکورد علی پروین را بشکند و رکورددار بیشترین بازی برای پرسپولیس نام بگیرد. عالیشاه همچنین در 16 دربی حضوور داشته که هیچ‌وقت بازنده از زمین خارج نشده و شکست‌ناپذیرترین بازیکن بزرگ‌ترین رقابت باشگاهی ایران به شمار می‌آید. 

روزهای آبی تیره... 

استقلال برخلاف آنچه که در ابتدای فصل عنوان می‌کرد، اصلا در شمایل مدعی قهرمانی ظاهر نشده است. درواقع باید گفت آبی‌پوشان پایتخت بدترین عملکردشان طی پنج فصل اخیر را تجربه می‌کنند. آنها تا به اینجای فصل تنها یک برد به دست آورده‌اند که برای تیمی مثل استقلال کم‌تر از فاجعه نیست. استقلال از پنج بازی تنها پنج امتیاز به دست آورده و تنها سه امتیاز با رده آخر جدول فاصله دارد. آخرین باری که استقلال چنین روزهای سیاهی را سپری می‌کرد، به لیگ نوزدهم برمی‌گردد. فصلی که استقلال تا هفته پنجم تنها سه امتیاز به دست آورده بود و از هفته بیست‌ویکم تا بیست‌وچهارم همان دوره تنها دو امتیاز گرفت. این تیم همچنین هیچ نشانی از عنوان بهترین خط دفاع لیگ فصل گذشته ندارد. در این فصل تنها سه تیم موفق نشده‌اند کلین‌شیت داشته باشند که استقلال یکی از آنهاست. جالب است که باز هم در لیگ نوزدهم اتفاق افتاده بود که استقلال در پنج هفته اول کلین‌شیت نداشته باشد. 

نکو استعفا داد اما ماندنی شد

جواد نکونام که از بعد شکست مقابل استقلال خوزستان با بحران روبه‌رو شده و تا آستانه برکناری هم رفت، بعد از شکست مقابل پرسپولیس استعفا داد. او در نامه‌ای به رییس هیات‌مدیره باشگاه استقلال، کناره‌گیری خود از هدایت آبی‌پوشان پایتخت را رسما اعلام کرد اما با تصمیم او مخالفت شد. او حتی نامه خداحافظی‌اش با هواداران را هم منتشر کرد اما اعضای هیات‌مدیره باشگاه استقلال با توجه به در پیش بودن بازی با السد تصمیم گرفتند نکونام را در سمت خود نگه دارند و تصمیم‌گیری درباره نیمکت تیم را به بعد از بازی این تیم در لیگ نخبگان آسیا موکول کنند. نکونام هم در آخرین تمرین استقلال پیش از اعزام به قطر حاضر شد تا این تصمیم باشگاه را پذیرفته باشد. 

دربی به سیدحسین نمی‌سازد

به نظر می‌رسد شهرآوردهای پایتخت با دروازه‌بان استقلال سر ناسازگاری دارد. سیدحسین حسینی آمار بدی در دربی‌ها داشت و با آخرین باخت استقلال، این‌ آمار بدتر هم شد. او یکی از ضعیف‌ترین چهره‌های تاریخ دربی از نظر کم‌ترین تعداد برد، بیشترین تعداد باخت و بیشترین میزان گل خورده است. استقلال با شکست در دربی 104 به هفدهمین بازی متوالی بدون برد در شهرآورد پایتخت رسید. حسینی هم با حضور در 13 دربی طعم برد را نچشیده تا آمار بیشترین تعداد بازی در دربی‌های بدون برد استقلال را از آن خود کند. او همچنین پنجمین باختش را در دربی تجربه کرد و حالا تنها یک شکست تا رکوردشکنی فاصله دارد. ناصر حجازی با 6 شکست از 16 دربی رکورددار بیشترین تعداد شکست در دربی با پیراهن استقلال است. او در تعداد گل خورده هم پشت سر حجازی است. حسینی تا به حال 14 گل در دربی‌ها خورده و حجازی 17 بار دروازه‌اش در این مسابقات باز شده. حسینی در ۱۳ دربی تنها سه بار موفق به کلین‌شیت شده است.