آریا طاری

با شروعی که تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی داشت و در مرحله گروهی رقبایش را با گلباران بدرقه می‌کرد، کم‌تر کسی تصور می‌کرد که پایان کار این تیم در ازبکستان مرحله یک‌هشتم نهایی باشد. مرحله‌ای که مراکش مقابل ایران قرار گرفته بود و توانست با استفاده از ضعف ایران و البته خوش‌شانسی یک مرحله دیگر در جام بماند. تیم وحید شمسایی در حالی با جام جهانی خداحافظی کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را تیمی در جست‌وجوی قهرمانی معرفی کرده بود.

همه چیز زیر سر فرانسه است؟! 

شاید اگر تیم ملی در آخرین بازی مرحله گروهی مقابل فرانسه شکست می‌خورد و با صعود به عنوان تیم دوم در سمت ساده‌تر جدول قرار می‌گرفت، این خداحافظی زودهنگام را تجربه نمی‌کرد. بازی‌ای که عدم تمایل برد دو تیم به ویژه فرانسوی‌ها آنقدر محرز بود که تعدادی از تیم‌ها دست به شکایت زدند و فیفا هم بررسی آن دیدار را در دستور کار قرار داده است. با این حال تیمی که داعیه قهرمانی یا کسب عنوان دارد باید بی‌توجه به اینکه در چه مرحله‌ای چه رقیبی به پستش می‌خورد به زمین برود و برای کسب جام تلاش کند. اتفاقی که در دیدار با مراکش رخ نداد تا جام جهانی بدون ایران ادامه پیدا کند. 

بدشانسی ایران 

یا خوش‌شانسی مراکش؟

اینکه مراکش با خوش‌شانسی به جمع هشت تیم برتر صعود کرد یا ایران با بدشانسی و خلاف انتظارات مقابل این تیم شکست خورد، نتیجه این دیدار را تغییر نمی‌دهد. ایران این بازی را مقتدرانه آغاز کرد و در دقیقه چهار اولین گل مسابقه را با همکاری زیبای مسلم اولادقباد و محمدحسین درخشانی به ثمر رساند. در ادامه اما ایران به جای اینکه تعداد گل‌هایش را زیاد کند، چهار بار شاهد باز شدن دروازه‌اش در نیمه اول بود. ابتدا خالد بوزید گل تساوی را به ثمر رساند، گل دوم با بدشانسی محض روی یک ضربه کرنر در حالی که توپ به علیرضا رفیعی‌پور برخورد کرد وارد دروازه ایران شد، گل سوم روی اشتباه باقر محمدی دروازه‌بان تیم ملی به ثمر رسید و در 32 ثانیه مانده تا پایان نیمه اول، ادریس ریس الفنی با یک ضربه ماهرانه گل چهارم مراکش را به ثمر رساند تا این نیمه با نتیجه دور از انتظار چهار بر یک به پایان برسد. 

تیم ملی نیمه دوم را با هدف کامبک، توفانی آغاز کرد و دو گل پشت سر هم توسط حسین طیبی و مسلم اولادقباد به ثمر رساند تا امیدها به تیم برگردد. تیم ملی تلاش زیادی کرد تا گل‌های بیشتری به ثمر برساند اما مراکشی‌ها با جمع شدن در زمین خود، مانع این کار شدند. در آخرین ثانیه بازی ایران به خاطر  محدودیت خطای مراکش صاحب یک ضربه پنالتی شد و سجاد یوسف‌خواه می‌توانست فرشته نجات تیمش نام بگیرد. ضربه او اما با بدشانسی به تیر خورد تا بازی با نتیجه چهار بر سه به سود مراکش به پایان برسد. بعد از صعود به عنوان تیم اول، همه نگران رویارویی با برزیل در مرحله یک‌چهارم نهایی بودند. ایران اما در سایه این ترس و نگرانی مقابل مراکش شکست خورد تا خبری از تقابل با برزیل قدرتمند نباشد.  

تیم ملی فوتسال در حالی مقابل مراکش تن به شکست داد که پیش از این دو بار در جام‌های جهانی 2012 و 2016 این حریف خود از قاره آفریقا را در مرحله گروهی برده بود. سومین رویارویی دو تیم در ادوار جام جهانی اما با برتری مراکشی‌ها همراه شد تا خبری از هت‌تریک برد نباشد

شکست در هت‌تریک برد

تیم ملی فوتسال در حالی مقابل مراکش تن به شکست داد که پیش از این دو بار در جام‌های جهانی 2012 و 2016 این حریف خود از قاره آفریقا را در مرحله گروهی برده بود. سومین رویارویی دو تیم در ادوار جام جهانی اما با برتری مراکشی‌ها همراه شد تا خبری از هت‌تریک برد نباشد. همچنین بعد از 24 تیمی شدن این رقابت‌ها، برای اولین بار بود که تیم ملی فوتسال در یک‌هشتم نهایی به کار خود پایان می‌دهد. ایران در دوره قبلی (سال 2021) در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شده بود در مسابقات سال 2016 هم به مقام سوم رسیده بود. 

بازتاب باخت ایران 

در رسانه‌های جهان

شکست تیم ملی ایران نه‌تنها برای ورزش کشور، بلکه برای رسانه‌های دنیا هم دور از انتظار بود و ضربه پنالتی ایران بیشترین توجه را به خود جلب کرد. به عنوان مثال فیفا در گزارشی نوشت:«مراکش لرزید اما به یک‌چهارم نهایی صعود کرد.» یا رسانه DSport در خصوص این دیدار نوشت:«تماشای پایان این بازی به افرادی که مشکل قلبی دارند توصیه نمی‌شود. پنالتی ایران در آخرین ثانیه گل نشد تا مراکش در بازی بماند و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی شود.» در گزارشPasion Futsal  هم آمده است:«در حالی که زنگ پایان بازی به صدا در آمده بود اما ایرانی‌ها درخواست بازبینی کردند و خطای ششم مراکش به پنالتی از روی نقطه دوم تبدیل شد اما تیر دروازه «کراوات» را از ایران سلب کرد تا شیرهای اطلس در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف برزیل بروند.» 

سرنوشت شمسایی در ابهام

شمسایی که یک نایب‌قهرمانی و یک قهرمانی در جام ملت‌ها دارد و پنج ماه قبل به کاپ آسیا رسیده بود، امید زیادی به جام جهانی ازبکستان داشت. هدف او ابتدا تکرار افتخار هشت سال پیش تیم ملی یعنی رسیدن به عنوان سومی و در مرحله بعد رسیدن به فینال بود. او اما در حالی که طاقت تماشای آخرین فرصت تیمش را نداشت، شکست را مقابل چشمان خود دید. حال باید دید سرانجام این سرمربی با تیم ملی فوتسال چه می‌شود. آیا او به کارش در راس تیم ملی ادامه می‌دهد یا شاهد قطع همکاری دو طرف خواهیم بود؟ شمسایی پیش از این هم هدایت تیم ملی را برعهده داشت و از این سمت استعفا داده بود. این بار هم احتمال اینکه شمسایی دست به استعفا بزند وجود دارد. او بعد از باخت تیمش از مردم عذرخواهی کرد اما هنوز واکنشی به ادامه کارش در تیم ملی نشان نداده است. 

گریزی به پیش از جام جهانی

درست است که از تیم ملی انتظار می‌رفت از مرحله یک‌هشتم عبور کند و پسران شمسایی نمایش دور از انتظاری به خصوص در نیمه اول داشتند، اما باید بعد دیگر این شکست را هم در نظر گرفت. فوتسال ایران پیش از جام جهانی روزهای پرماجرایی داشت و با مشکلات بسیاری دست به گریبان بود. زمانی که این تیم بدون بدون دیدارهای تدارکاتی پرشمار و ناکامی در استخدام مربی خارجی برای جام جهانی آماده می‌شد، بسیاری بر این باور بودند که تیم ملی در جام جهانی دوام نمی‌آورد و خبری از موفقیت نخواهد بود. شاید اگر فدراسیون برنامه‌ریزی بهتری برای فوتسال داشت و این تیم با آمادگی بیشتری راهی ازبکستان می‌شد، حالا درباره صعود تیم ملی به یک‌چهارم و رویارویی‌اش با برزیل می‌نوشتیم.