آریا طاری

تیم ملی فوتسال ایران با پیروزی پرگل چهار بر یک برابر فرانسه در آخرین دیدار خود در دور گروهی جام جهانی 2024، به عنوان صدرنشین راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد. البته در این دیدار دو تیم که صعودشان مسجل شده بود، سعی می‌کردند یک شکست انتخاب‌شده داشته باشند تا به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شوند و در سمت ساده‌تر جدول قرار بگیرند. حالا شاگردان وحید شمسایی در مرحله یک‌هشتم از ساعت 16 امروز در مجموعه یونیورسال بخارا باید به مصاف مراکش بروند. برنده این دیدار در دور بعد با برزیلی روبه‌رو می‌شود که سابقه پنج قهرمانی در این رقابت‌ها را در کارنامه دارد. این تیم با پیروزی پنج بر صفر برابر کاستاریکا راهی دور یک‌چهارم نهایی شد.

ورود فیفا به بازی مشکوک ایران-فرانسه

همان‌طور که گفته شد تیم‌های ایران و فرانسه در شرایطی روبه‌روی هم قرار گرفتند که دو تیم با هدف قرار گرفتن در سمت راحت‌تر جدول، تمایلی به پیروزی در این دیدار نداشتند. این موضوع البته حاشیه‌هایی را هم به دنبال داشت؛ چراکه در طول بازی بی‌تفاوتی و عدم رقابت دو تیم مشهود بود و به خصوص نیمه اول این مسابقه بدون خلق موقعیت به پایان رسید که اتفاقی عجیب در فوتسال به حساب می‌آید. این اتفاقات باعث شده که جام جهانی ازبکستانی مورد بررسی قرار بگیرد و فیفا هم اعلام کرده که به دنبال شکایت تیم‌های حاضر در جام جهانی، تحقیقاتش را درباره این بازی آغاز کرده است. لیبی، پاراگوئه و تایلند تیم‌هایی هستند که نسبت به بازی ایران و فرانسه انتقاد کردند و خواستار تحقیق رسمی در این زمینه شدند. 

تیم ملی ایران هر سه دیدارش در مرحله گروهی را با نتایج پرگل پشت سر گذاشت. مسیری که باعث شد سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی که درباره بازی ایران و مراکش منتشر کرد، ایران را تیمی معرفی کرد که به دنبال قهرمانی در این رقابت‌هاست

یکی از لحظه‌هایی که تردیدها را درباره سلامت این بازی زیر سوال برد، جایی بود که سالار آقاپور گل اول بازی را به ثمر رساند و تیبو گاروس، دروازه‌بان فرانسه هیچ مقاومتی برابر شوتی که به راحتی می‌توانست مهار شود، نشان نداد! عملکردی که حتی در فضای مجازی هم انتقاداتی را به او وارد کرد و کابرها با عنوان «نمایش شرم‌آور» از آن یاد کردند. 

درنهایت تیم ملی فرانسه با این شکست از رویارویی زودهنگام با برزیل قدرتمند فرار کرد و در مرحله یک‌هشتم باید به مصاف تایلندی برود که به مراتب بازی آسان‌تری است. این شکایت باعث شد که تیم‌هایی که قبلا به مرحله بعدی صعود کرده‌اند هم تحت نظارت شدید قرار بگیرند تا یکپارچگی و سلامت مسابقات حفظ شود. 

آماده اولین نبرد حذفی

فوتسالیست‌های ایران برای پیروزی مقابل حریف خود از قاره آفریقایی تمرین پرنشاطی را برگزار کردند تا با روحیه‌ای بالا وارد سالن شوند. انجام کارهای ترکیبی، بازی پاورپلی حمله و دفاع، پوشش فضا، شوت‌زنی و مرور کارهای تاکتیکی بر اساس سبک بازی مراکش از عمده‌ترین بخش‌های تمرین ملی‌پوشان بود. خبر خوب برای تیم ملی این است که شمسایی تمام نفراتش را در اختیار دارد و تیم نه مصدوم دارد و نه محروم. این در حالی است که حریف امروز تیم ملی با مشکل مصدومیت تعدادی از بازیکنانش روبه‌رو است. 

طبق اعلام پزشک تیم ملی فوتسال مراکش سفیان بوریط که از ناحیه ران پا دچار آسیب‌دیدگی شده بود بعد از پشت سر گذاشتن دوران درمان در تمرین گروهی شرکت کرد و این نشان می‌هد او مشکلی برای دیدار با ایران ندارد اما اسماعیل امزال که در دیدار برابر پرتغال از ناحیه رباط دچار مشکل شد هنوز آماده بازی نشده است. عثمان الادریسی هم نه‌تنها در دیدار مقابل ایران غایب خواهد بود، بلکه با توجه به دوری چهار الی پنج هفته‌ای‌اش، حضور در ادامه جام را هم از دست می‌دهد. باید دید مصدومیت و غیبت این دو بازیکن تیم ملی مراکش تا چه اندازه به کمک تیم ملی ایران می‌آید. 

AFC: ایران قهرمانی می‌خواهد

تیم ملی ایران هر سه دیدارش در مرحله گروهی را با نتایج پرگل پشت سر گذاشت. شاگردان شمسایی در اولین گام برابر ونزوئلا جشنواره گل به راه انداختند و با نتیجه هفت بر یک به پیروزی رسیدند، در دومین مسابقه گواتمالا را 9 بر چهار در هم شکستند و در بازی سوم با نتیجه چهار بر یک از فرانسه عبور کردند. مسیری که باعث شد سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی که درباره بازی ایران و مراکش منتشر کرد، ایران را تیمی معرفی کرد که به دنبال قهرمانی در این رقابت‌هاست. 

در این گزارش آمده است:«ایران به دنبال تکرار موفقیت سال ۲۰۱۶ است؛ جایی که موفق به کسب مدال برنز شد. ایران با صدرنشینی در گروه F کارش را در مرحله گروهی پایان داد و حالا برابر مراکش قهرمان آفریقا حاضر می‌شود. سالار آقاپور خط حمله ایران را رهبری کرده است. این بازیکن تاکنون در جام جهانی 6 گل به ثمر رسانده است؛ در حالی که مهدی کریمی و مسلم اولادقباد نیز نقش مهمی در صعود ایران به عنوان تیم نخست داشتند؛ تیمی که به دنبال نخستین قهرمانی در جام جهانی فوتسال است.»

در ادامه این گزارش آمده است:«مراکش به عنوان تیم دوم گروه E به مرحله حذفی صعود کرد و شکست چهار بر یک این تیم مقابل پرتغال، مدافع عنوان قهرمانی، باعث شد تا آنها در رده دوم قرار گیرند. ایران در رده چهار و مراکش در رده ششم رده‌بندی فوتسال جهان قرار دارند.»

آقا‌پور به دنبال آقای گلی 

جام جهانی فوتسال تا به اینجای کار شاهد دیدارهای پرگلی بوده است که رقابت کسب عنوان آقای گلی را هم جذاب کرده است. در جدول برترین گلزنان این مسابقات «مارسل» برزیلی با ۹ گل زده، در صدر قرار دارد و سالار آقاپور از ایران و آلن برندی از آرژانتین هم با ۶ گل در رده دوم قرار دارند. آقاپور در هر سه بازی تیم ملی در مرحله گروهی دو گل به ثمر رسانده و در تلاش است که بتواند با ادامه حضور تیم ملی در مسابقات، به صدر جدول گلزنان راه پیدا کند. ستاره جوان تیم ملی، به معنای سنتی یک گلزن پرکار نیست، بلکه شیوه بازی او به شکلی است که فرصت و فضای گلزنی را برای هم‌تیمی‌هایش ایجاد می‌کند. در دیدارهای تیم ملی پیش از جام جهانی هم آقاپور حامل توپ بوده و با حرکات بازی با پای خود اغلب به سمت خط طولی می‌رود تا آرایش تدافعی حریف را باز کند و فضا را برای چرخش توپ و خلق موقعیت شکل بدهد.