نگار رشیدی 

در سالی که المپیک برگزار می‌شود، همه نگاه‌ها در تمام رشته‌ها سمت بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان است و حتی دیگر مسابقاتی که در سال المپیک برگزار می‌شود هم تحت‌الشعاع این رقابت‌ها قرار می‌گیرد. به عنوان مثال مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی کشتی که از هفتم تا دهم آبان به میزبانی تیرانا برگزار می‌شود، یکی از همین رقابت‌هاست که نسبت به المپیک از اهمیت کم‌تری برخوردار است. با این حال به نظر می‌رسد رقابت‌های امسال نسبت به دوره‌های قبل پرتب و تاب‌تر برگزار خواهد شد. 

سه ستاره‌ای که تنور را گرم می‌کنند

مسابقات جهانی سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال 2021 و دو ماه بعد از المپیک توکیو موکول شد. رقابت‌هایی که نروژ میزبان آن بود و در اوزان دهگانه برگزار شد اما غیبت تعداد زیادی از ستاره‌های کشتی جهان از یک سو و برگزار شدن آن در فاصله‌ای کوتاه از المپیک توکیو باعث شد که این دور از رقابت‌ها آنچنان چنگی به دل نزند. امسال هم رقابت‌های جهانی اوزان غیرالمپیکی زیر سایه المپیک پاریس خواهد بود اما حضور چند ستاره اوضاع را در این دوره از مسابقات متفاوت کرده است. 

یکی از این ستاره‌ها دیوید تیلور است که بعد از خداحافظی از دنیای قهرمانی که چند ماه پیش از المپیک با شکست او در انتخابی آمریکا اتفاق افتاد، تصمیم گرفت بار دیگر شانسش را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی کشورش امتحان کند. هرچند او بعد از پیروزی در انتخابی تیم ملی در وزن 92 کیلوگرم عنوان کرد تصمیم قطعی برای حضور در جهانی نگرفته و اولویت تیم باشگاهی‌اش است. با این حال حتی قرار گرفتن نام تیلور در اخبار رقابت‌های جهانی هم جذاب است و این مسابقات را در پله‌ای بالاتر قرار می‌دهد. تیلور برای رقابت در وزن 92 کیلوگرم باید در چند ماه گذشته نزدیک به 7.5 کیلو وزن اضافه می‌کرد و بعید به نظر می‌رسد حالا که سر وزن رسیده و توانسته پیروزی خوبی در انتخابی داشته باشد، قید حضور در جهانی را بزند. حضور او در تشک کشتی به عنوان مربی طی چهار ماه گذشته، آتش عشق به این رشته را بار دیگر در وجودش شعله‌ور کرده و هیچ بعید نیست برای مدتی طولانی‌تر شاهد حضور او در رقابت‌های بین‌المللی باشیم. 

دیگر نامی که باعث مهم شدن رقابت‌های آلبانی می‌شود، عبدالرشید سعدا...یف است. البته حضور تانک روسی در این مسابقات هم هنوز صددرصد نشده است. او بعد از اینکه مجوز شرکت روسی‌ها در مسابقات از سوی کمیته بین‌المللی المپیک صادر شود، باید در مسابقه انتخابی با آلن باگایف سرشاخ شود و حضورش در تیرانا را قطعی کند. 

درنهایت اما مدعی اصلی وزن 92 کیلوگرم یعنی کامران قاسمپور در کنار دو نام دیگر، تا حدود زیادی مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی را از سایه المپیک خارج کرده است. کامران قاسم‌پور که در سال‌های 2021 و 2022 قهرمان جهان در این وزن شده، به عنوان یکی از کشتی‌گیرهای زیرگیر و صاحب‌سبک در 92 کیلوگرم آماده است که به میدان جهانی برود و مدال طلا را به دندان بکشد. اگر کامران با آمادگی سال‌های قبل در تیرانا کشتی بگیرد، تیلور و سعدا...یف کار سختی مقابل او خواهند داشت. قاسم‌پور بعد از دست دادن مسابقات جهانی 2023 بلگراد و المپیک پاریس به میادین بازگشته و اتفاقا توانسته بازگشت مقتدرانه‌ای هم داشته باشد. مدال طلا تنها چیزی است که این کشتی‌گیر ایران به آن فکر می‌کند. حضور این سه ستاره قطعا وزنه سنگینی برای جهانی به حساب می‌آید و این مسابقات را به درجه بالاتری از اهمیت می‌رساند. 

سیداکوف-باروز؛ شاید وقتی دیگر 

شاید اگر زائوربک سیداکوف هم در رقابت‌های جهانی تیرانا کشتی می‌گرفت، این مسابقات جذاب‌تر هم می‌شد؛ چراکه احتمال رویارویی این کشتی‌گیر روس با جردن باروز در وزن 79 کیلوگرم وجود داشت. او اما برخلاف اینکه گفته می‌شد برای حضور در جهانی قصد شرکت در انتخابی روسیه را دارد، قرار نیست در تیرانا کشتی بگیرد تا بعد از المپیک پاریس که به دلیل محرومیت غایب بود، در جهانی هم از چهره‌های مهم غایب باشد. طبق خبر یک منبع آمریکایی اما سیداکوف ابراز علاقه کرده که در فضایی دیگر با جردن باروز کشتی بگیرد. 

باروز چند هفته قبل با شکست چنس مارستلر در انتخابی، بعد از غیبت در مسابقه جهانی 2023 بلگراد و از دست دادن شانس حضور در وزن 74 کیلوگرم المپیک 2024،‌ دوباره قرار است برای تیم ملی آمریکا کشتی بگیرد. در این وزن محمد نخودی نماینده ایران در آلبانی است و باید دید به جای سیداکوف- باروز، رقابت او با کشتی‌گیر معروف آمریکایی را شاهد خواهیم بود؟ 

کادر فنی کشتی فرنگی نونوار شد

حسن رنگرز، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی که عملکرد موفقیت‌آمیزی در المپیک 2024 پاریس داشت، بعد از اینکه در سمت خود ابقا شد، تصمیم گرفت تغییراتی در کادر فنی‌اش ایجاد کند. این تصمیم البته بی‌دلیل هم نبوده است. طبق اعلام سرمربی کشتی فرنگی به دلیل حضور طولانی‌مدت فرزاد ایمانعلی‌زاده و مجید رمضانی در اردوهای تیم ملی، کشتی در شهرستان‌های اندیمشک و نوشهر که از مهم‌ترین شهرها در این رشته به حساب می‌آیند به مشکل خوردند و حضور این دو نفر برای تقویت کشتی فرنگی لازم بود. طالب نعمت‌پور نیز به دلیل دغدغه‌های شخصی و مسائل خانوادگی امکان حضور مقطعی و کوتاه‌مدت در تیم ملی را نداشت. 

به این ترتیب مهدی علیاری، روح‌... ده‌ملایی،‌ حمزه ارقش و محمد صفرزاده به تمرینات دعوت شدند که تعدادی از آنها مربیان سازنده هستند و قرار است به رنگرز و حسن حسین‌زاده کمک کنند و راهی مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی و زیر 23 سال شوند. ده‌ملایی مربی سازنده‌ای است که در سال گذشته در هر چهار رده تیم‌های ملی نماینده داشته، ارقش مربی سازنده سعید اسماعیلی بوده و صفرزاده از مربی‌های سازنده استان تهران است. علیاری هم با توجه به اینکه نیمی از ترکیب تیم در امیدها از تیم جوانان بوده، به کادر فنی دعوت شده است.