آریا طاری

لیگ برتر فوتبال ایران امروز وارد ششمین هفته خود می‌شود و بدون شک حساس‌ترین بازی این هفته امروز در اراک برگزار خواهد شد. جایی که دو تیم استقلال و پرسپولیس برای صدوچهارمین بار روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. البته منطق حکم می‌کند که دربی پایتخت در تهران برگزار شود اما معضل زیرساخت‌ها و نداشتن ورزشگاه همچنان با تیم‌های لیگ برتری هست و این بار تقابل سرخابی‌ها در ورزشگاه امام خمینی اراک برگزار خواهد شد. البته پیش از این هم دو بار گذر دربی به شهرهای دیگر خورده. یک بار در سال 1373 و یک بار در سال 1381 شهرهای بندرعباس و تبریز دربی پایتخت را برگزار کردند که هر دو بازی با نتیجه تساوی به پایان رسید. 

مسابقه امروز در حالی برگزار می‌شود که متاسفانه هواداران خانم اجازه حضور در ورزشگاه را ندارند و بازی با یک دقیقه سکوت به احترام درگذشتگان حادثه معدن طبس آغاز می‌شود. 

در جست‌وجوی پیروزی

دربی 104 در حالی برگزار می‌شود که هر دو تیم انگیزه‌های زیادی برای رسیدن به پیروزی دارند. پرسپولیس با گاریدو در مسیر پیشرفت قرار گرفته و قصد دارد با شکست رقیب سنتی هم جایگاهش در جدول رده‌بندی را بهبود بخشد و هم یک خط و نشان اساسی برای این تیم بکشد. از سوی دیگر استقلالی‌ها که تقریبا از شروع فصل درگیر حواشی متعدد بودند، با این برد برای مدتی هرچند کوتاه، شانس این را دارند که کمی طعم آرامش را بچشند. 

در این بین ذکر یک نکته مهم است. از آخرین باری که استقلالی‌ها در جریان بازی و همزمان با سوت پایان مسابقه موفق به شکست پرسپولیس شدند، 6 سال و 6 ماه و 25 روز می‌گذرد! آخرین بار تیم وینفرد شفر دهم اسفند 96 با تنها گل وریا غفوری پرسپولیس برانکو را شکست داد. بعد از آن استقلال با فرهاد مجیدی دو بار در جام حذفی مقابل پرسپولیس برنده شده اما هر دو برد در ضربات پنالتی به دست آمده است. این موضوع باعث شده که پرسپولیسی‌ها از آن به عنوان سوژه کری استفاده کنند و پز 2400 روز شکست‌ناپذیری‌شان را به رقیب بدهند. حالا استقلالی‌ها به دنبال پایان این روزشماری که به آن واکنش هم نشان دادند هستند و می‌خواهند با برد در 90 دقیقه، خودشان را از جنجال‌های چند روز اخیر جدا کنند. 

پرسپولیسی‌ها هم اما با طلسم ویژه خودشان روبه‌رو هستند. آنها قرار است در شهری بازی کنند که یادآور خاطرات تلخی برای‌شان است. از وقتی که آلومینیوم به لیگ برتر آمد و اراک به شهرهای میزبان اضافه شد، پرسپولیس به ندرت طعم برد را چشیده است. در همین هفته اول لیگ امسال هم که پرسپولیس در اراک میزبان ذوب‌آهن بود، با تساوی به کارش پایان داد. شاید هم همین موضوع باعث شده که استقلالی‌ها که برخلاف رقیب‌شان نتایج خوبی در این شهر به دست آورده‌اند، اراک را برای برگزاری دربی انتخاب کنند. حال باید دید در پایان بازی امروز خرافات برنده می‌شود یا تکنیک؟ 

طلسم دیدارهای رفت می‌شکند؟ 

دربی امروز در حالی برگزار می‌شود که هواداران دو تیم امیدوارند یکی دیگر از طلسم‌های این مسابقه بشکند و آن تساوی‌های دو تیم در دیدارهای رفت است. آخرین باری که دربی رفت برنده داشت، دربی نودویکم در لیگ نوزدهم بود که پرسپولیس با گلزنی مهدی عبدی، به عنوان تیم برنده زمین را ترک کرد. بعد از آن بازی دیدارهای رفت دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. در لیگ بیستم بازی دو-دو مساوی شد، در لیگ بیست‌ویکم هیچ گلی به ثمر نرسید، در لیگ بیست‌ودوم نتیجه تساوی دو-دو تکرار شد و در لیگ بیست و سوم کوین یامگا با زدن گل در دقیقه 7+90 هم برد را از چنگ پرسپولیس درآورد و هم روند تساوی‌های دو تیم در دیدارهای رفت را ادامه داد. 

دربی 104 در حالی برگزار می‌شود که هر دو تیم انگیزه‌های زیادی برای رسیدن به پیروزی دارند. پرسپولیس قصد دارد با شکست رقیب سنتی جایگاهش در جدول رده‌بندی را بهبود بخشد و استقلالی‌ها که تقریبا از شروع فصل درگیر حواشی متعدد بودند، با این برد برای مدتی هرچند کوتاه، شانس این را دارند که کمی طعم آرامش را بچشند

چشمی و اورونوف امروز نیستند

بازی امروز با تعدادی چهره غایب و محروم برگزار می‌شود. غیبت روزبه چشمی به دلیل محرومیت در بازی امروز، کار جواد نکونام را در چینش خط دفاع بسیار سخت می‌کند. او طی چند فصل اخیر یک وزنه سنگین در ترکیب استقلال بوده و هم در قامت دفاع میانی و هم در نقش هافبک دفاعی نقش پررنگی در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت داشته است. حالا نکونام در شرایطی باید تیمش را بدون چشمی راهی زمین کند که به جز دیدار با الغرافه در تمام مسابقات فصل جدید دروازه‌اش باز شده است؛ کلین‌شیت در دربی امروز می‌تواند حسابی به کار نکو بیاید. 

از سوی دیگر اوستون اورونوف وینگر تیم پرسپولیس که با مصدومیت روبه‌رو شده است هم نتوانست از تیم پزشکی پرسپولیس مجوز بازی بگیرد تا یکی از غایب‌های مهم این تیم در دربی امروز باشد. هواداران این تیم امیدوار بودند ستاره ازبک خود را امروز در مستطیل سبز ببینند اما او هنوز باید دور از زمین مسابقه باشد. پرسپولیس دو چهره غایب دیگر هم دارد. مرتضی پورعلی‌گنجی و سعید صادقی هم در لیست این تیم قرار ندارند.

مهرداد با موتور آمد!

بهترین خبری که می‌توانست در آستانه دربی برای استقلالی‌ها به گوش برسد، کاهش محرومیت مهرداد محمدی و رسیدن او به دربی بود. باشگاه استقلال اعلام کرد با پیگیری‌های فرشید سمیعی مدیرعامل باشگاه استقلال و معاونت حقوقی باشگاه استقلال، محرومیت مهرداد به سه جلسه کاهش یافت و باقی مانده محرومیت او به مدت یک سال تعلیق شد. این خبر در حالی اعلام شد که صبح روز‌ گذشته سازمان لیگ نام محمدی را جزو بازیکنان محروم هفته ششم اعلام کرده بود. 

مهرداد که بعد از تمرین تیمش راهی منزل شده بود، با تماس کادر فنی سوار بر موتور سیکلت خود را به اردوی استقلال رساند تا برای دربی آماده شود. او در دیدار با الغرافه یکی از بازیکنان مهم استقلال بود و اگر کادر فنی استقلال او را به زمین بفرستد و برادرش میلاد که به پرسپولیس پیوسته در ترکیب سرخ‌ها باشد، تقابل دو برادر از اتفاقات دیدنی این بازی به حساب می‌آید.  استقلالی‌ها همچنین در بازی امروز می‌توانند از گائل کاکوتا بازیکن کنگویی خود هم استفاده کنند. او که به دلیل آسیب‌دیدگی برابر نساجی مازندران به میدان نرفت، می‌تواند امروز بخشی از ترکیب آبی‌پوشان باشد. 

 

پنج گلزن سابق در دربی 104

در بین بازیکنان حال حاضر دو تیم، پنج بازیکن حضور دارند که پیش از این سابقه گلزنی در دربی را داشته‌اند. محمدحسین مرادمند و روزبه چشمی دو مدافع استقلال هستند که موفق به باز کردن دروازه پرسپولیس شده‌اند. در پرسپولیس هم گئورگی گولسیانی، علی علیپور و عیسی آل‌کثیر مدافع و مهاجمانی هستند که گل زدن به استقلال را در کارنامه خود دارند. باید دید امروز پای کدام بازیکنان به گل باز می‌شود.

اولین دربی با مالکان متفاوت

مسابقه امروز یک اتفاق تازه هم دارد. استقلال و پرسپولیس امروز در حالی مقابل هم قرار می‌گیرند که برای نخستین بار مالکان جدید و جداگانه دارند. پس از کش و قوس‌های فراوان وزارت ورزش و جوانان اردیبهشت‌ماه امسال بالاخره 85 درصد سهام این دو باشگاه را واگذار کرد تا مشکل مالکیت مشترک آنها حل شود. استقلال حالا در دستان پتروشیمی خلیج فارس است و پرسپولیس را بانک‌ها اداره می‌کنند. البته در بحث مالکان جدید پرسپولیس روند بهتر و ثبات بیشتری داشته اما استقلال هنوز با حاشیه‌های مدیریتی دست به گریبان است. هرچند نداشتن ورزشگاه اختصاصی چالش مشترک مالکان دو تیم است که مشکلاتی را برای این دو تیم به همراه داشته است. 

حیدری، داور تساوی‌ها

فدراسیون فوتبال قضاوت دربی 104 را به بیژن حیدری سپرده است. داوری که بخش زیادی از قضاوت‌هایش در دربی با نتیجه تساوی همراه شده است. حیدری درمجموع در پنج دربی به عنوان داور حضور داشته که سهم پرسپولیس یک پیروزی بوده و چهار دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. استقلال تاکنون پیروزی را در دربی با قضاوت حیدری تجربه نکرده و باید دید در دربی ۱۰۴ این تیم می‌تواند آمار حیدری را تغییر دهد؟