آبی مایل به سیاه!

زمانی که استقلال به مجموعه قدرتمند و البته ثروتمند هولدینگ خلیج فارس واگذار شد، هواداران این تیم امیدوار بودند روزهای خوشی پیش روی تیم محبوب‌شان باشد و رد پای مشکلات رفته رفته از مسیر این باشگاه محو شود. تیمی که فصل گذشته در آخرین هفته لیگ قهرمانی را از دست داد و امسال با هدف کسب جام وارد مسابقات شد. با شروع فصل جدید اما اتفاقات درست برخلاف آنچه که هواداران پیش‌بینی می‌کردند، رقم خوردند. باشگاهی که باید به عنوان الگوی حرفه‌ای فعالیت کند، در زمانی کوتاه از شروع لیگ آنقدر حواشی ریز و درشت داشته که انگار تازه به بالاترین سطح فوتبال باشگاهی کشور رسیده است.

 آریا طاری

فصلی که بوی موفقیت نمی‌دهد

استقلال در چهار بازی که در پنج هفته اول لیگ داشته یک برد، دو تساوی و یک شکست داشته است که اصلا مورد قبول باشگاه و هواداران نبود. درواقع بعد از شکست این تیم مقابل استقلال خوزستان اولین چالش‌های جدی این تیم بروز کرد و جواد نکونام در حال تبدیل شدن به اولین مربی اخراجی لیگ بیست‌وچهارم بود. اما تقویم فشرده این تیم که اولین هفته لیگ نخبگان آسیا را هم داشت، نکو را روی نیمکت ماندگار کرد و اتفاقا این تیم توانست یک برد سه گله را در مسابقات قاره‌ای به دست بیاورد. این برد اما برای پایان حواشی استقلال کافی نبود. تیم آبی‌پوش پایتخت در بازگشت به لیگ به مصاف نساجی رفت و به نتیجه تساوی رسید تا بار دیگر فضای این تیم متشنج شود. حالا علاوه بر چالش‌های کادر فنی و کادر مدیریتی، پای هولدینگ و نماینده‌اش هم به تشنجات باز شده تا کار این باشگاه بیش از پیش گره بخورد. تمام اینها در حالی است که استقلال روز چهارشنبه بازی حساس دربی را پیش رو دارد و باید روزهای قبل از این مسابقه را در آرامش کامل سپری کند. 

پیروزی احتمالی مقابل پرسپولیس می‌تواند برای مدتی کوتاه برگ برنده را به دستان نکونام بفرستد. او اگر برنده دربی باشد، شاید بتواند به تغییرات دلخواهش در کادر مدیریتی باشگاه برسد. اما آیا این موضوع به باشگاه در رسیدن به جام قهرمانی کمک می‌کند؟

شاید فقط در لیگ ایران بتوان دید که در فاصله کم‌تر از 24 ساعت چند مصاحبه و اظهار نظر و تصمیم عجیب بتواند یک تیم را به اوج حاشیه ببرد. ابتدا داوود حقدوست مشاور مدیرعامل علیه نکونام مصاحبه‌ای تند انجام داد، بعد جواد نکونام بود که اظهارات تهدیدآمیزی علیه فرشید سمیعی انجام دهد، در ادامه مدیرعامل دستور ممنوع‌المصاحبه شدن همه ارکان باشگاه را صادر کرد و در گام آخر احمد شهریاری، نماینده هولدینگ در استقلال از نکونام حمایت کرد! این دور تندی که اعضای باشگاه در پیش گرفته‌اند تنها سرگیجه تیم را بیشتر می‌کند و هیچ کمکی به رسیدن به جام قهرمانی نمی‌کند.  

تمرکزی که صرف دشمن‌ می‌شود

شاید اگر جواد نکونام تمرکزش را به جای اینکه صرف دشمن‌تراشی کند و همه را از دم تیغ بگذراند روی بازی‌های تیمش می‌گذاشت، الان این تیم رده‌ای بهتر از نهمی داشت! اما نکونام پا جای پای کارلوس کی‌روش گذاشته و زمان زیادی را وقف دنبال مقصر گشتن و انتقاد از زمین و زمان می‌کند. همان‌طور که فصل گذشته هم علی خطیر و تیمش را در سیبل انتقاد قرار داده بود و در فولاد هم به بهانه درگیری با مدیران باشگاه، در آستانه بازی مهم با الهلال عربستان، تیم را ترک کرد. حالا همان اتفاقات این بار درباره فرشید سمیعی و اطرافیانش در حال رقم خوردن است. این موضوع آنقدر برای نکو اهمیت دارد که حتی بعد از برد الغرافه هم دست از انتقاد از مدیران نکشید و در حالی که پرونده برکناری‌اش هنوز باز است، بلافاصله علیه مدیرانی که خواسته‌هایش را برآورده نکردند، لب به 

سخن گشود. 

 

مدیرانی روی صندلی اشتباه

از سوی دیگر نباید ضعف مدیران را هم در وضع فعلی استقلال نادیده گرفت. مدیرانی که بیشترشان روی صندلی اشتباهی نشسته‌اند و از پس مدیریت باشگاهی مثل استقلال برنمی‌آیند. به عنوان مثال درباره فرشید سمیعی که هدف انتقادات نکو است هم سوالاتی مطرح است. از جمله اینکه او چطور در فاصله‌ای کوتاه از جایگاه مشاور حقوقی به سمت مدیرعاملی استقلال رسیده است؟ صلاحیت و توانایی او برای اداره باشگاه استقلال کجا و توسط چه کسی به اثبات رسیده است؟ عملکرد او در زمان کار در استقلال چه آورده‌ای داشته است؟ در این مدت که غائله‌های زیادی از جمله لغو قرارداد مهرداد محمدی یا داستان یامگا و فسخ‌های یک‌طرفه در صدر اخبار بوده است. یا مصاحبه مشاور سمیعی علیه سرمربی در آستانه دربی در بی‌خبری او! تمام اینها تنها تنش را به باشگاه تزریق می‌کند. 

خوب و بد دربی

استقلال و پرسپولیس در تاریخ خود بارها روزهای پرحاشیه‌ای داشته‌اند که به لطف کسب نتیجه در دربی توانسته‌اند از آن عبور کنند. حالا هم این اتفاقات در حالی رقم خورده‌اند که استقلال روز چهارشنبه باید در دربی حاضر شود. با جریانی که این چند روز در استقلال ایجاد شده است، احتمال شکست این تیم وجود دارد؛ اما پیروزی احتمالی مقابل پرسپولیس می‌تواند برای مدتی کوتاه برگ برنده را به دستان نکونام بفرستد. او اگر برنده دربی باشد، شاید بتواند به تغییرات دلخواهش در کادر مدیریتی باشگاه برسد. اما آیا این موضوع به باشگاه در رسیدن به جام قهرمانی کمک می‌کند؟ در فصل گذشته هم کادر مدیریتی با سلیقه نکونام تغییر کرد اما نتیجه‌ای که هواداران انتظار داشتند، ایجاد نشد. برد الغرافه یا پیروزی در دربی شاید مسکنی بر دردهای استقلال باشد، اما این تیم نیاز به یک جراحی اساسی دارد تا بتواند در قامت یک مدعی حرفه‌ای قهرمانی قد علم کند.  

آنچه که در این برهه زمانی باید برای نکونام و تیمش اهمیت داشته باشد، کار روی نقاط ضعف است تا بیش از این در میدان امتیاز از دست ندهند. در بازی با نساجی استقلال می‌توانست به عنوان تیم برنده زمین را ترک کند اما نکونام و تیمش برابر حریف انتهای جدولی نتوانستند از برتری خود محافظت کنند و مجبور به تقسیم امتیازات شدند. نکته مهم اینجاست که استقلال کیفیت بازی خوبی هم نداشت تا حداقل دل هواداران به نمایش دیدنی تیم‌شان خوش باشد. بعد از این تساوی تردیدها برای رفتن نکو از روی نیمکت استقلال دوباره پررنگ شده و او باید بداند راهی که در پیش گرفته، به مقصد نمی‌رسد. پرسپولیس این روزها در تلاش است تا با دروی امتیازات کامل خودش را در جمع بالانشینان نگه دارد و حتی به صدر جدول برسد، اما استقلال روزهای تاریکی را پیش از دربی پشت سر می‌گذارد.