نگار رشیدی 

بیست‌وششمین دوره لیگ برتر بسکتبال از 12 مهر آغاز می‌شود و مراسم قرعه‌کشی این رقابت‌ها در حالی امروز برگزار می‌شود که جای خالی قدیمی‌ترین و پرافتخارترین تیم‌های باشگاهی بسکتبال یعنی ذوب‌آهن و مهرام شدیدا احساس می‌شود. هیچ تیمی به اندازه ذوب‌آهن پیشینه حضور در مسابقات باشگاهی را ندارد و هیچ‌یک از باشگاه‌ها هم به اندازه مهرام در مسابقات داخلی و آسیایی افتخارآفرین نبوده‌اند. حالا با غیبت این دو باشگاه، لیگ برتر با یک خلأ بزرگ برگزار خواهد شد. 

شاید فصل گذشته کسی فکرش را نمی‌کرد که این دو تیم قرار نیست جایی در رقابت‌های سال جدید داشته باشند. اما حدود چند ماه پیش مهرام پایان فعالیت‌های ورزشی و بسکتبالی خود را اعلام کرد و باشگاه ذوب‌آهن هم به فعالیت‌هایش در رشته‌های ورزشی به جز فوتبال پایان داد. موضوعی که یک‌تنه می‌تواند تاثیر زیادی روی از دست دادن رونق فصل جدید لیگ برتر داشته باشد. حتی اگر سایر تیم‌ها حضور باکیفیتی در مسابقات داشته باشند، باز هم نمی‌توان راحت از کنار نبودن ذوب‌آهن و مهرام در مسابقات عبور کرد.

برخی خبرها حکایت از این دارند که فدراسیون بسکتبال به دنبال رایزنی برای بازگشت ذوب‌آهن به مسابقات است. اقدامی که مدتی پیش گفته شد که درباره مهرام هم انجام شده اما درنهایت خبری از بازگشت این تیم به لیگ نشد. درباره ذوب‌آهن هم تا عصر دیروز خبری از نتیجه قطعی نبود. اما با توجه به مشکلات این باشگاه حتی درباره تیم فوتبالش هم بعید به نظر می‌رسید که مذاکرات و رایزنی‌ها به مسیر مثبتی ختم شود. 

البته جدا از این موضوع، ادامه حرکت مسابقات باشگاهی این رشته به سمت غیرحرفه‌ای بودن هم دلیل دیگری برای پیش‌بینی یک لیگ بی‌رونق است. لیگ بسکتبال هر سال با تغییرات زیادی برگزار می‌شود؛ تغییراتی که این مسابقات را به سمت انزوا می‌برد و بخشی از تاوانش را هم تیم ملی می‌دهد. چراکه یک تیم ملی قوی از دل یک لیگ پویا و منسجم بیرون می‌آید که در فقدان این دو ویژگی مهم، شاهد بوده‌ایم که تیم ملی طی چند سال اخیر نتایج قابل انتظاری نگرفته است و نیاز به درمان اساسی دارد. 

به عنوان مثال لیگ بسکتبال فصل گذشته با حضور 12 تیم یعنی تیم‌های شهرداری گرگان، ذوب‌آهن اصفهان، نفت آبادان، مهرام تهران، مس کرمان، لیموندیس فارس، رعد پدافند،‌ فولاد هرمزگان، مس رفسنجان، کاله مازندران، آورتا ساری و طبیعت تهران برگزار شد‌ اما برای فصل جدید تعدادی از این تیم‌ها دیگر در لیگ حضور نخواهند داشت. شنیده می‌شود برای فصل جدید تنها 9 تیم اعلام حضور کرده‌اند که این ریزش تیم‌ها اتفاق نادری در ورزش ایران به شمار می‌رود. طبیعت که در لیگ 1402 به قهرمانی رسید همراه با شهرداری گرگان، کاله مازندران، رعد پدافند هوایی، فولاد هرمزگان و نفت آبادان تیم‌هایی هستند که از فصل گذشته در لیگ امسال به میدان می‌روند. تیم‌های گلنور اصفهان و مهگل البرز هم تازه‌واردهای مسابقات به شمار می‌روند. در این بین شاید تنها خبر خوش بازگشت پتروشیمی به مسابقات بعد از چند سال غیبت باشد. 

همچنین تا روز گذشته تیم‌های مس کرمان و آورتا ساری هم که در فصل گذشته بخشی از لیگ بسکتبال بودند، در شرایط بلاتکلیف قرار داشتند. باید دید آنها امروز وارد فهرست مسابقات‌ می‌شوند یا نه. با این حال در فاصله یک روز مانده به قرعه‌کشی، سازمان لیگ بسکتبال به صورت رسمی اسامی تیم‌های حاضر در فصل جدید را اعلام نکرده بود که این موضوع خود جای تامل دارد. قرعه‌کشی لیگ برتر بسکتبال از ساعت ۱۵ امروز در هتل المپیک آغاز می‌شود و تیم‌ها تا پیش از آغاز این مراسم فرصت دارند با پرداخت ورودیه، آمادگی خود را برای حضور در مسابقات رسمی کنند. باید امیدوار بود که فدراسیون بسکتبال بتواند تا قبل از قرعه‌کشی شرایط را برای حضور تیم‌ها مهیا کند. به خصوص که سرمربی جدید تیم ملی هم مشخص شده و سوتیریس مانولوپولوس حتما مسابقات باشگاهی ایران را زیر نظر خواهد گرفت؛ چراکه همان‌طور که عنوان شد یک تیم ملی قوی از دل لیگ پویا بیرون می‌آید و بازیکنان هم با حضور سرمربی یونانی انگیزه زیادی برای درخشش در ترکیب تیم‌های خود دارند. بنابراین هرچه این مسابقات پویاتر و بهتر برگزار شود، هم به سود لیگ است و هم تیم ملی. تا اینجا فدراسیون بسکتبال که با هدف بهبود شرایط و آیین‌نامه لیگ برتر در راستای حرفه‌ای‌تر کردن این مسابقات سازمان لیگ را تشکیل داده، در تحقق آن ناکام بوده و باید برای بهبود شرایط دست به اقدامات کارشناسانه‌تری بزند. شاید هم حضور سرمربی جدید تیم ملی به سازمان لیگ و فدراسیون هم انگیزه بدهد که با سرعت بیشتری دست به اصلاح بزنند و لیگ بسکتبال را به روزهای خوبش برگردانند.  

در رابطه با لیگ ذکر این نکته هم ضروری است که فصل جدید باشگاه‌های کشور در شرایطی برگزار خواهد شد که پنجره نقل و انتقالات تا پنج روز مانده به مسابقات باز خواهد بود. هر یک از تیم‌های شرکت‌کننده مجاز به در اختیار داشتن سه بازیکن خارجی هستند اما تنها دو بازیکن امکان حضور همزمان در زمین بازی را خواهند داشت.