آریا طاری

هفته پنجم لیگ برتر در حالی آغاز شد که استقلال و پرسپولیس با یک بازی معوقه به دلیل رقابت‌شان در لیگ نخبگان آسیا به مصاف رقبای خود رفتند. در روز نخست هفته پنجم همچنین دو بازی  دیگر هم برگزار شد که طی آن مس رفسنجان میزبان گل‌گهر سیرجان بود که به تساوی بدون گل رسیدند و ملوان در خانه به مصاف شمس‌آذر قزوین رفت و سه امتیاز بازی را تصاحب کرد.

پرسپولیس تهران که شکستی دور از انتظار را مقابل الاهلی عربستان تجربه کرد، به دومین برد خود در لیگ بیست‌وچهارم رسیدند تا بازگشت خوبی به این رقابت‌ها داشته باشند. آنها آلومینیومی را پیش روی خود داشتند که با سه تساوی و یک شکست، اوضاع خوبی در جدول رده‌بندی ندارد و انگیزه زیادی برای شکست دادن مدافع عنوان قهرمانی داشت. درنهایت اما پرسپولیس در یک بازی پراتفاق و پرماجرا با گلزنی محمدحسین کنعانی‌زادگان و علی علیپور از سد آلومینیوم اراک گذشت تا هم طلسم گلزنی مهاجم نامدارش بعد از پنج هفته شکسته شود و هم سه امتیاز مهم به حساب این تیم واریز شود. در حالی که انتظار می‌رفت ژوآئو جای عیسی آل‌کثیر و علی علیپور را بگیرد، گاریدو باز هم به هر سه مهاجم خود میدان داد و نتیجه آن هم شد باز شدن پای علیپور به گلزنی. پرسپولیس با کسب پیروزی در این مسابقه به روند بدون باخت خود در لیگ بیست‌وچهارم ادامه داد و موقتا با هشت امتیاز به رتبه سوم جدول رده‌بندی صعود کرد.

استقلال اما که با پیروزی الغرافه شروع خوبی در لیگ نخبگان آسیا داشت، در بازگشت به لیگ برتر نتوانست رنگ برد را ببیند و به تقسیم امتیاز با میزبان شمالی خود رضایت داد. شاگردان جواد نکونام به دنبال این بودند تا با کسب سه امتیاز کامل این دیدار، به جمع مدعیان قهرمانی برگردند و در لیگ هم به سامان برسند؛ اما آنها تیمی را مقابل خود می‌دیدند که انگیزه‌های زیادی برای جدا شدن از قعر جدول داشت. بعد از اینکه ساکت الهامی با تغییر مدیرعامل روی نیمکت نساجی ماندگار شد، این تیم هم به دنبال این بود که با چهار بازیکن خارجی که جذب کرده، بتواند با ترکیبی متفاوت مقابل استقلال صاحب سه امتیاز کامل بازی شود. حضور کوین یامگا ستاره سابق استقلال در ترکیب نساجی از نکات قابل توجه این دیدار بود. درنهایت دو تیم در یک بازی جنجالی با تساوی دو-دو به کار خود پایان دادند. رامین رضاییان و سیدابوالفضل جلالی برای استقلال و کوین یامگا و حامد پاکدل برای نساجی گلزنی کردند. 

ملوان بندرانزلی که در بازی هفته قبل یکی از هواداران قدیمی خود را از دست داد و مقابل سپاهان تن به شکست داد، با پیروزی برابر شمس‌آذر به سومین برد و دهمین امتیاز خود در فصل جاری رسید تا بهترین شروع در تاریخ لیگ برتر را تجربه کند. آنها در پایان روز نخست بالاتر از پرسپولیس در یک‌قدرمی صدر جدول قرار گرفتند و اگر در هفته آینده بازی با استقلال خوزستان را با نتیجه دلخواه پشت سر بگذارند، احتمالا صدر جدول را هم تجربه خواهند کرد. 

تقابل ملوان و شمس‌آذر به دلیل حواشی فصل گذشته و جابه‌جایی مربیان و بازیکنان دو تیم بسیار حساس بود. مازیار زارع و سعید دقیقی در فاصله کمتر از یک هفته تا آغاز لیگ به تیم‌های سابق خود بازگشتند و در هفته پنجم روبه‌روی هم قرار گرفتند. نکته مهم‌تر اما دبل محمدرضا رضایی مدافع 23 ساله ملوان مقابل تیم سابق خود بود. رضایی که زیر نظر دقیقی در شمس‌آذر به میدان می‌رفت، با این مربی به ملوان آمد اما با جدا شدن او در جمع قوهای سپید ماند و حالا یکی از بازیکنان کلیدی این تیم شده است. پیش از این هم رضا غندی‌پور ۱۹ ساله برای ملوان دبل کرده بود و این دومین دبل بازیکنان جوان این تیم در پنج هفته ابتدایی لیگ است.