نازنین دشتی

نخستین دوره رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا به سرعت به نقطه پایان کارش در هفته اول مرحله گروهی رسید. سه‌شنبه‌شب پرونده مسابقات هفته نخست در منطقه غرب بسته شد و ظهر دیروز هم رسما با انجام دو مسابقه پایانی هفته اول در منطقه شرق آسیا، رقابت‌های هفته نخست مرحله گروهی خاتمه پیدا کند. در مسابقات روز گذشته کاوازاکی یک بر صفر از سد اولسان اچ دی گذشت و در آخرین دیدار، شانگهای پورت به مصاف جوهور دارالتعظیم رفت. در این میان، در طول 10 مسابقه برگزار شده اتفاقات جالب ‌توجهی هم در منطقه غرب و هم در منطقه شرق آسیا رخ داد که در ادامه 

به آن می‌پردازیم. 

استقلال مقتدرانه صدرنشین شد

استقلال تهران که به دلیل نداشتن مجوز حرفه‌ای در دو سال اخیر شانس حضور در رقابت‌های آسیایی را از دست داد، بازگشت مقتدرانه‌ای به این رقابت‌ها داشت. آنها سرانجام به عنوان نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر جواز حضور در رقابت‌های باشگاهی قاره کهن را به دست آوردند تا بخشی از نخستین دوره لیگ نخبگان‌ آسیا باشند. آبی‌پوشان که طی چند روز اخیر اوضاع آرامی نداشتند و هم در لیگ و هم روی نیمکت با حاشیه‌هایی روبه‌رو بودند، گام اول را با صلابت برداشتند تا نشان دهند جای‌شان چقدر در دو سال اخیر خالی بوده است. آنها با کسب برد سه گله در تهران مقابل الغرافه، بالاتر از سایر مدعیان منطقه غریب آسیا در قامت تیم صدرنشین به کار خود در هفته اول لیگ نخبگان پایان دادند. 

آنها برای ادامه روند خود باید برای رویارویی با السد آماده شوند. تیمی که در هفته دوم لیگ نخبگان میزبان استقلال است و تا به حال طعم شکست را مقابل این تیم نچشیده است. استقلال در صورت رسیدن به نخستین پیروزی مقابل السد، بازگشتی رویایی به آسیا خواهد داشت. این دیدار روز دوشنبه نهم مهر برگزار می‌شود. 

توفان کهکشانی‌ها

الهلال عربستان به عنوان پرافتخارترین تیم قاره کهن، نگاه‌های زیادی را به سمت خود کشانده است. این تیم در نخستین هفته مرحله گروهی لیگ نخبگان برابر الریان قطر قرار گرفت و با ارائه یک نمایش تهاجمی بردی سه بر یک را به‌ دست آورد. درخشش فوق‌ستاره‌هایی مانند ژوائو کانسلو و مالکوم در مسیر رسیدن به این پیروزی جالب ‌توجه بود. اگر الکساندر میتروویچ ضربه پنالتی خود را از دست نمی‌داد، آنها به جای استقلال در صدر قرار می‌گرفتند. اما الهلالی‌ها با کسب بردی سه بر یک مقابل الریان که هدایت آن برعهده پویا اسبقی است، در رتبه دوم جدول لیگ نخبگان آسیا در پایان هفته نخست قرار گرفتند. آنها در هفته دوم رقابت‌ها، سه‌شنبه 10 مهر با الشرطه عراق دیدار می‌کنند. 

النصر و العین دور از انتظار بودند

النصر عربستان به دلیل سرما خوردگی کریستیانو رونالدو، چاره‌ای نداشت تا لیگ نخبگان را بدون ستاره پرتغالی‌اش آغاز کند. النصر در این هفته مقابل الشرطه عراق قرار گرفت و با پذیرش تساوی یک-یک عملکردی دور از انتظاری را در آسیا ثبت کردند. البته این اتفاق منجر به اخراج لوئیس کاسترو و استخدام استفان پیولی شد. العین امارات هم دیگر تیمی بود که برخلاف پیش‌بینی‌ها نتیجه گرفت. این تیم که به عنوان  قهرمان آخرین دوره لیگ قهرمانان آسیا پا به لیگ نخبگان گذاشته، در گام نخست برابر السد قطر متوقف شد تا العین هم در شرایطی مشابه النصر کار خود را با تساوی آغاز کند. این دو تیم باید در هفته دوم به ترتیب مقابل الریان و الغرافه قرار بگیرند و اولین بردشان را در لیگ نخبگان ثبت کنند. 

بردهای اقتصادی الاهلی و الوصل 

به جز استقلال و الهلال، دو تیم دیگر هم کار خود را در هفته اول لیگ نخبگان با برد به پایان رساندند. بردهایی که البته اقتصادی بود و با نتیجه یک بر صفر به دست آمد. در شهر جده، الاهلی عربستان در یک بازی سخت ‌و نفسگیر پرسپولیس ایران را با بردی یک ‌گله شکست داد و در مصاف تیم‌های الوصل امارات و پاختاکور ازبکستان هم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر امارات پیروز شد و الوصلی‌ها توانستند سه امتیاز ارزشمند را در گام نخست رقابت‌ها به ‌دست آورند تا بعد از نام استقلال و الهلال، نام دو تیم الاهلی عربستان و الوصل امارات در جدول لیگ نخبگان آسیا در منطقه غرب آسیا به چشم آید. در هفته دوم این دو تیم برنده یعنی الاهلی و الوصل مقابل هم قرار می‌گیرند و برای کسب دومین پیروزی تلاش می‌کنند. این دیدار دوشنبه نهم مهر برگزار می‌شود. 

فغانی قاضی عجیب‌ترین بازی هفته

مسابقات منطقه شرق آسیا هم جنجال‌ها و حواشی خودش را داشت. مسابقاتی که نسبت به منطقه غرب گل‌های بیشتری داشت. به عنوان مثال شانگهای شنهوا چین مقابل پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی به برد چهار بر یک رسید شاندونگ‌تایشان چین با نتیجه سه بر یک سنترال مارینرز استرالیا را شکست داد. عجیب‌ترین نتیجه هفته اول اما در نبرد تیم‌های گوانگجو اف‌سی کره‌جنوبی و یوکوهاما مارینوس ژاپن به ‌ثبت رسید؛ جایی ‌که در نبرد جنجالی و پراتفاق نماینده‌های کره‌جنوبی و ژاپن که با قضاوت علیرضا فغانی پیگیری شد، گوانگجو توانست بردی هفت بر سه را مقابل نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا به‌دست آورد که نتیجه‌ای ناباورانه و دور از انتظار بود. تساوی بدون گل بوریرام تایلند و ویسل‌کوبه ژاپن هم باعث شد تا اوسمار ویرا، سرمربی سابق پرسپولیس با تساوی کارش را در لیگ نخبگان آسیا آغاز کند.