آریا طاری

تیم فوتبال سپاهان اصفهان که با شکست مقابل شباب الاهلی در پلی‌آف، از رسیدن به لیگ نخبگان آسیا بازماند، در نخستین مسابقه لیگ قهرمانان آسیا 2 نیز نتوانست نتیجه امیدوارکننده‌ای به دست بیاورد. شاگردان ژوزه مورایس در گام اول این رقابت‌ها مهمان تیم کم‌ نام‌ و نشان الوحدات بودند که در پایان با نتیجه دور از انتظار دو بر یک شکست خوردند و بدون امتیاز به خانه برگشتند. این شکست در حالی رقم خورد که طلایی‌پوشان باید با تیم‌های استقلال تاجیکستان و شارجه امارات هم رقابت‌ کنند. آنها درواقع در گروه مرگ قرار دارند و به همین دلیل انتظار می‌رفت گام نخست را محکم‌تر بردارند. 

گلی که حفظ نشد

سپاهان با کسب صددرصد امتیازات، در لیگ برتر ایران صدرنشین است. تیمی پرستاره که تمام تمرکزش را روی کسب عنوان قهرمانی لیگ گذاشته است. به همین خاطر هم کم‌تر کسی پیش‌بینی می‌کرد که مورایس و تیمش سهمی از سه امتیاز هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2 نداشته باشند. 

سپاهانی‌ها از ابتدای بازی نمایشی مالکانه و تهاجمی را ارائه دادند و حتی اول گل مسابقه را هم به ثمر رساندند. روی پاس محمدمهدی محبی، وحدت هنانوف با ضربه‌ای دیدنی توپ را به گوشه دروازه الوحدات فرستاد تا خیلی زود و در دقیقه 9، طلایی‌پوشان از حریف اردنی خود پیش بیفتند. طلایی‌پوشان بعد از این گل، به دنبال این بودند تا بار دیگر دروازه مهمان خود را باز کنند اما تلاش‌های‌شان بی‌ثمر بود تا دقیقه 22 که روی یک ضدحمله و عملکرد ضعیف خط دفاعی سپاهان توپ به سزار گوئیه رسید و او توانست دروازه پیام نیازمند را با یک شوت فنی و دقیق باز کند تا بازی به تساوی کشیده شود. البته بسیاری معتقدند گل تساوی الوحدات در شرایط آفساید به ثمر رسید. شاید اگر VAR در زمین مسابقه وجود داشت و این صحنه بررسی می‌شد، بازی به سمت و سوی دیگری می‌رفت. 

سپاهان با کسب صددرصد امتیازات، در لیگ برتر ایران صدرنشین است. تیمی پرستاره که تمام تمرکزش را روی کسب عنوان قهرمانی لیگ گذاشته است. به همین خاطر هم کم‌تر کسی پیش‌بینی می‌کرد که مورایس و تیمش سهمی از سه امتیاز هفته اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2 نداشته باشند

نمره قبولی نیمه مربیان را هم باید به رأفت علی داد. سرمربی تیم الوحدات بین دو نیمه ابراهیم صبره را به میدان فرستاد. تعویضی که جواب داد و بار دیگر الوحدات روی یک ضدحمله صاحب موقعیت گلزنی شد و صبره دروازه طلایی‌پوشان را در دقیقه 55 فرو ریخت تا کامبک نماینده اردن تکمیل شود؛ آن‌هم در حالی‌که الوحداتی‌ها با ثبت تنها دو شوت توانستند دو بار دروازه سپاهان را در این مسابقه باز کنند! بعد از گل دوم، مورایس با به زمین فرستادن ستاره‌هایی مثل رضا اسدی، استیون انزونزی و ابوبکار کامارا ترکیب تیمش را هجومی کرد اما این تعویض‌ها نتیجه را به سود سپاهان تغییر نداد. در 9 دقیقه وقت اضافه اعلام شده، سپاهانی‌ها به آب و آتش زدند تا بازی را به تساوی بکشانند. حملات پسران ژوزه اما راه به جایی نبرد و در آخرین لحظات هم هادی محمدی با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد تا این تیم طعم بازی 10 نفره را هم در این شب تلخ بچشد. البته اخراج شدن از زمین اتفاق تازه‌ای برای محمدی نیست. این مدافع فصل قبل هم طعم اخراج و از دست رفتن دیدار آسیایی را چشیده بود. درنهایت تیم اردنی با شگفتی‌سازی موفق به کسب پیروزی شد و سپاهان غمگین از شکست، به رختکن رفت. الوحدات البته این برد را مدیون خط دفاع خود است. شاید اگر درخشش خط دفاع این تیم نبود و سپاهان عملکرد بهتری داشت، این تیم کماکان در مسیر برد گام برمی‌داشت. 

آسیا برخلاف لیگ برتر

به نظر می‌رسد آب و هوای آسیا با سپاهان سازگار نیست. آنها در پنجمین مسابقه متوالی‌شان در رقابت‌های آسیایی (فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان آسیا و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2) مغلوب شدند تا شرایط‌شان در آسیا کاملا متفاوت از لیگ برتر باشد. سپاهان در بازی برگشت مقابل الاتحاد عربستان در آخرین مرحله گروهی شکست خورد، آنها با شکست مقابل الاتحاد به واسطه پیروزی مقابل آلمالیق و نیروی هوایی به مرحله بعدی لیگ قهرمانان رسیدند و در دو دیدار رفت و برگشت مقابل الهلال شکست خوردند و جام برای آنها به پایان رسید و در پنجمین مسابقه هم سه‌شنبه‌شب نتیجه را به الوحدات واگذار کردند. 

سپاهانی‌ها که هفته آینده در لیگ برتر باید در دربی اصفهان به مصاف ذوب‌آهن بروند، دومین مسابقه‌شان در لیگ قهرمانان آسیا 2 را باید روز دهم مهرماه برابر استقلال تاجیکستان برگزار کنند؛ تیمی که در شب شکست سپاهان با نتیجه یک بر صفر مقابل شارجه امارات شکست خورد و با هدف جبران این نتیجه مقابل نماینده ایران قرار خواهد گرفت. باید دید طلایی‌پوشان می‌توانند طلسم پیروزی را در رقابت‌های آسیایی باطل کنند یا در خانه ششمین شکست متوالی را تجربه می‌کنند. 

شنیده شده بعد از این شکست، قرار است با دستور اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه، کمیته فنی‌ای تشکیل شود تا درباره دلایل این اتفاق و راهکار غلبه بر آن بحث و گفت‌وگو شود. اینکه مورایس با کارنامه پرباری که دارد چه واکنشی به این جلسه نشان خواهد داد مشخص نیست. آنچه اهمیت دارد این است که سپاهان بتواند در آسیا قد علم کند و حرفی برای گفتن داشته باشد.

اعتراف تلخ مورایس 

ژوزه مورایس، سرمربی پرتغالی سپاهان بعد از شکست تیمش در امان برابر الوحدات، در نشست خبری حضور پیدا کرد و نه‌تنها شکست را پذیرفت بلکه از تیم حریف تمجید کرد. او درباره این مسابقه گفت:«بازی خوبی بود. از نظر احساسی شدت بالایی داشت و شور و شوق هواداران موضوع خاصی در بازی بود. از نظر فنی بازی را خوب شروع کردیم و به گل رسیدیم. تیم حریف را نتوانستیم تحت فشار قرار دهیم و حریف به گل رسید. واکنش خوبی به این موضوعات نداشتیم. به نظر می‌رسد گل تساوی در شرایط آفساید به ‌ثمر رسید. فکر می‌کنم الوحدات شایسته پیروزی در این بازی بود. به نظرم آنها بیشتر از ما جنگیدند و بیشتر از ما تکل رفتند و خواسته تیمی بیشتر از ما نشان دادند، به همین دلیل بازی دو بر یک شد.» 

او همچنین به مانند نشست خبری پیش از دیدار با الوحدات، بار دیگر نسبت به عدم استفاده از تکنولوژی کمک‌داور ویدیویی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا انتقاد کرد و گفت:«نتیجه می‌شد متفاوت باشد اما نتیجه عادلانه بود. امیدوارم در آینده VAR را داشته باشیم و به تیم الوحدات تبریک می‌گویم. درباره گل الوحدات باید بگویم که طبق تصاویری که داشتیم، به نظر می‌رسید که گل در شرایط آفساید بود.»