توفان آبی

اولین دوره لیگ نخبگان آسیا بعد از انجام مسابقات مرحله‌ پلی‌آف و تکمیل جدول مرحله گروهی رسما آغاز شد. در نخستین روز این رقابت‌ها استقلال تهران میزبان الغرافه قطر بود که با نمایشی توفانی موفق به پیروزی سه گله مقابل مهمان خود شد و پرسپولیس هم در جده مقابل الاهلی عربستان صف‌آرایی کردند که یک شکست دور از انتظار حاصل کارشان بود.

 آریا طاری

 

توفان در قلعه حسن خان

آبی‌های تهران در حالی وارد لیگ نخبگان شدند که بعد از مدت‌ها چشم‌انتظاری مجوز حضور در این رقابت‌ها را به دست آوردند. آنها با عنوان نایب‌قهرمانی لیگ برتر به جمع لیگ نخبه‌ها وارد شدند و توانستند شروع خوبی در این مسابقات داشته باشند. از سوی دیگر الغرافه‌ هم زیر سایه قهرمانی‌های سریالی السد در مسابقات داخلی قطر و کسب مقام سوم لیگ ستارگان، از مرحله پلی‌آف با با شکست شباب‌الاهلی عبور کردند تا بخشی از نخستین دوره لیگ نخبگان باشند. 

استقلال تهران در حضور هشت هزار هواداری که به ورزشگاه شهر قدس آمده بودند، عملکردی درخشان داشت و توانست با وجود مشکلاتی که در ساختار دفاعی‌اش وجود داشت، یک برد دلچسب را رقم بزند. آبی‌پوشان با به صدا درآمدن سوت آغاز مسابقه، بازی را مالکانه آغاز کردند و خیلی زود به لطف اشتباه مدافع حریف به گل رسیدند. روی ارسال رامین رضاییان، عبدا... یوسف به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا استقلالی‌ها در دقیقه چهار از حریف خود پیش بیفتند. بعد از این گل شاگردان جواد نکونام دست از نمایش تهاجمی نکشیدند و دو بار دیگر در دقایق 79 و 88 توسط رامین رضاییان و آرش رضاوند به گل رسیدند تا با برد سه بر صفر مهمان خود را بدرقه کنند. رضاییان با توجه به تاثیرگذاری‌اش در گل اول و به ثمر رساندن گل دوم، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

این برد برای نماینده ایران اهمیت بسیار زیادی داشت؛ چراکه هم این تیم از روزهای بحرانی عبور کرد و هم جواد نکونام که در آستانه برکناری از هدایت تیم بود، خودش را ثابت کرد. نکونام در تعویض‌ها هم عملکرد بسیار خوبی داشت؛ چراکه هر چهار تعویض جواد روی دو گل این تیم موثر بودند. یکی از این تعویض‌ها مهرداد محمدی بود که بازگشتی شکوهمندانه به ترکیب آبی‌پوشان داشت. ستاره شماره هفت استقلال که محرومیت 6 جلسه‌ای و مشکلات قراردادی را پیش روی خود می‌دید، منعی برای همراهی استقلال در لیگ نخبگان نداشت. او در دقیقه 77 به زمین آمد و تنها دو دقیقه بعد زمینه‌ساز گل دوم استقلال شد تا آمادگی فنی خود را به رخ بکشد. برای استقلالی‌ها جای ناراحتی دارد که بار دیگر باید شاهد تبعید ستاره‌شان روی سکو باشند. مهرداد به‌واسطه مشکلات مرتبط با قراردادش، فقط یک جلسه از 6 جلسه محرومیت خود در لیگ برتر را گذرانده و غایب بزرگ آبی‌پوشان در تقابل با نساجی و پرسپولیس خواهد بود. او اگر آمادگی فنی‌اش را حفظ کند، می‌تواند نهم مهرماه در هفته دوم لیگ نخبگان آسیا برابر السد به میدان برود. 

در هر حال پرونده نکونام هنوز بسته نشده است. سرمربی استقلال در شبی که پرسپولیس شکست خورد، از بازی مرگ و زندگی موفق بیرون آمد و موج حمایت‌ها را به سوی خود کشاند. تا جایی که احمد شهریاری، رییس هیات‌مدیره باشگاه استقلال که در تعطیلات فیفادی و روزهای داغ تغییر سرمربی سکوت کرده بود، در پایان دیدار با الغرافه نه‌تنها حمایت قاطعش از نکونام را اعلام کرد بلکه هرگونه مذاکره برای انتخاب جایگزین را هم تکذیب کرد. این در حالی است که خبرهای موثقی درباره مذاکرات با مربی‌های خارجی منتشر شده بود. بازیکنان استقلال هم در پایان مسابقه از سرمربی تیم‌شان حمایت کردند اما نکونام باز هم در مسیر قبلی قدم گذاشت و مدیران باشگاه را به باد انتقاد گرفت. نکونام از اینکه دستیار خارجی مورد نظرش جذب نشده و خبری از حضور مدیر رسانه، عکاس و فیلمبردار کنار تیمش نیست و درمجموع خواسته‌های او برآورده نشده، گلایه داشت. او همچنین مدعی شد که تیمش از درون متحد است اما شرایط بیرونی تیم او متفاوت است تا آتش اختلافات و حواشی پیرامون این تیم روشن بماند. با توجه به تمام مسائل باز هم نمی‌توان گفت که بقای نکو تا پایان فصل تضمین شده است. با توجه به تقویم فشرده استقلال و حمایت رییس هیات‌مدیره از نکونام، بعید به نظر می‌رسد فعلا خبری از تغییر کادر فنی باشد اما پای جواد همچنان روی پوست موز است و باید با دقت بیشتری مسیر خود را ادامه دهد. 

جدا از نمایش خوب پرسپولیسی‌ها مقابل الاهلی، نباید از ضعف این تیم در فاز تهاجمی غافل شد. گاریدو در ترکیب اولیه به زوج وحید امیری و علی علیپور بازی داد و بعد از امید عالیشاه و عیسی آل‌کثیر استفاده کرد. در دقایق آخر هم لوکاس ژوآئو مهاجم جدید این تیم به خط حمله اضافه شدند اما هیچ‌کدام نتوانستند نتیجه بازی را به سود تیم‌شان تغییر دهند

شب تلخ سرخ‌ها در جده

پرسپولیس با اینکه سهمی از امتیازهای نبرد حساس با الاهلی نداشت و نخستین شکستش در فصل جاری را تجربه کرد، اما نمایش سزاوارانه‌ای را ارائه کرد که می‌تواند نشانه‌ای مثبت برای آینده این تیم باشد. پسران گاریدو در جو سنگین ورزشگاه امیر عبدا... فیصل توانستند مقابل تیمی که ستاره‌های پرشماری داشت موقعیت‌های خوبی برای گلزنی ایجاد کنند. شاید اگر فرانک کسیه در ابتدای بازی به گل نمی‌رسید و پرسپولیس غافلگیر نمی‌شد، نتیجه دیگری ثبت می‌شد و حداقل بازی با نتیجه تساوی به پایان می‌رسید. اما سفیدوسبزپوشان الاهلی که بازی را توفانی آغاز کرده بودند، پیش از رسیدن به دقیقه دو روی پاس ریاض محرز و شوت بی‌نقص فرانک کسیه به گل اول رسیدند تا ستاره سابق میلان همه معادلات را برای کارلوس گاریدو و تیمش بهم بزند. شاگردان کارلوس بعد از دریافت گل سعی کردند به بازی برگردند و نمایش خوبی هم ارائه کردند اما نتوانستند دروازه ادوارد مندی را باز کنند و درنهایت با دست خالی جده را ترک کردند. 

البته این بازی یک اتفاق جنجالی هم داشت که می‌توانست روند مسابقه را تغییر دهد. در دقیقه 43 که پرسپولیس مشغول حمله بود، برخورد مشکوکی میان مریح دمیرال و اوستون اورونوف به ‌وجود آمد که داور اردنی نقطه پنالتی را نشان داد اما بعد از بررسی صحنه به کمک VAR، مخادمه تصمیم خود را تغییر و دستور به ادامه بازی داد تا به این ترتیب فرصت مناسب گلزنی برای سرخ‌پوشان از بین برود. برخی کارشناسان داوری در این صحنه اعتقاد به ضربه پنالتی داشتند و مراجعه داور به کمک‌داور ویدیویی را تصمیم نادرستی دانستند. گاریدو هم در نشست خبری به این تصمیم داور اعتراض کرد و رد کردن پنالتی را بی‌احترامی به تیمش دانست. در هر حال پرسپولیس موفق نشد از اولین بازی‌اش در لیگ نخبگان امتیاز بگیرد تا کارش در ادامه این مسابقات سخت‌تر شود. سرخ‌پوشان روز نهم مهر باید به مصاف پاختاکور ازبکستان بروند.

جدا از نمایش خوب پرسپولیسی‌ها، نباید از ضعف این تیم در فاز تهاجمی غافل شد. گاریدو در ترکیب اولیه به زوج وحید امیری و علی علیپور بازی داد و بعد از امید عالیشاه و عیسی آل‌کثیر استفاده کرد. در دقایق آخر هم لوکاس ژوآئو مهاجم جدید این تیم به خط حمله اضافه شدند اما هیچ‌کدام نتوانستند نتیجه بازی را به سود تیم‌شان تغییر دهند. زمانی که پرسپولیس سراغ علیپور که برترین گلزن این تیم در لیگ برتر و آسیا است رفت، همه امید داشتند که نگرانی در خط حمله نداشته باشند. گاریدو هم اعتماد قابل توجهی به این بازیکن داشت اما او تا به حال نتوانسته در قامت گلزن در ترکیب سرخ‌ها بدرخشد. از آخرین گلی که علیپور به ثمر رسانده 6 ماه می‌گذرد. گلی که در لیگ پرتغال و برای تیم ژیل‌ویسنته وارد دروازه براگا کرد. علیپور مقابل الاهلی هم فرصتی ایده‌آل برای گلزنی داشت اما ضربه او را ادوارد مندی به زیبایی مهار کرد تا فعلا خبری از طلسم‌شکنی نباشد. جالب آنکه آخرین گل علی علیپور با پیراهن پرسپولیس در دربی پایتخت بوده و بیش از چهار سال از این اتفاق می‌گذرد! باید دید موتور گلزنی این مهاجم چه زمانی روشن می‌شود. 

استقلال تهران در حضور هشت هزار هواداری که به ورزشگاه شهر قدس آمده بودند، عملکردی درخشان داشت و توانست با وجود مشکلاتی که در ساختار دفاعی‌اش وجود داشت، یک برد دلچسب را مقابل الغرافه قطر رقم بزند. با این برد هم استقلال از روزهای بحرانی عبور کرد و هم جواد نکونام که در آستانه برکناری از هدایت تیم بود، خودش را ثابت کرد

عیسی آل‌کثیر هم که تجربه درخشیدن در لیگ قهرمانان آسیا را دارد، نتوانست جایگزین خوبی برای علیپور باشد. او هم مانند هم‌تیمی‌اش از فرصت‌های به وجود آمده بهره نبرد و یک موقعیت خوب گلزنی را مقابل دروازه الاهلی از دست داد تا شب او هم با ناکامی سپری شود. آخرین باری که عیسی برای پرسپولیس موفق به گلزنی شد، هفته بیست و هشتم فصل گذشته مقابل استقلال خوزستان بود که حدود سه ماه پیش اتفاق افتاد. 

در این بین می‌توان به مهاجم جدید آنگولایی پرسپولیس نمره قبولی داد. لوکاس ژوآئو در حالی که هنوز با هم‌تیمی‌های خود هماهنگ نشده، در دقایق کوتاهی که در زمین بود، می‌توانست اولین گلش را در پیراهن سرخ جشن بگیرد. اما حرکت زیبا و ضربه دیدنی او به شکلی ناباورانه به تور دروازه الاهلی نرسید تا او هم برای رسیدن به گل در تیم جدید خود منتظر بماند. کارنامه او در کنار نمایشی که مقابل الاهلی داشت، ژوآئو را به امید اول گلزنی سرخ‌پوشان در بازی‌های پیش رو تبدیل کرده است. علیپور و آل‌کثیر در فصل جدید دور از انتظار ظاهر شدند و به احتمال زیاد آنها در بازی روز جمعه مقابل آلومینیوم اراک، نیمکت‌نشین ژوآئو شوند. باید دید مهاجم آنگولایی می‌تواند طلسم خط حمله پرسپولیس در فصل جدید را بشکند و یا شرایطی تازه در اردوی سرخ‌ها ایجاد خواهد شد و بحران عدم گلزنی مهاجم پرسپولیس تداوم خواهد داشت.

همچنین یکی از نکته‌های جالب این بازی عملکرد اوستون اورونوف بود. بازیکن ازبکستانی پرسپولیس، در دیدار با الاهلی هشت دریبل موفق از ۱۳ تلاش داشت، درحالی که کل تیم الاهلی پنج دریبل موفق از ۱۱ تلاش داشتند.